Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothandel

1
Ik hoorde dat je ook als je een webshop bent 60 euro per jaar moet betalen aan Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Klopt dit?
En iemand zij vervolgens dat als je ook een groothandel ben dat dit dan niet hoeft.

Nu kom ik dan gelijk bij de volgende vraag.
Stel ik verkoop product A en doe dat gericht aan particulieren. Maar ook wel aan winkels. B2B dus.
Ben ik dan (ook) groothandel?
Klopt het dat als je ook groothandel ben je die 60 euro niet hoeft te betalen?
Wat is het voordeel van ook groothandel zijn? En wat zijn de nadelen qua extra kosten?

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

2
Je gaat nu wel dingen door elkaar halen,

Ja je zult die bijdrage moeten betalen, immers verkoop je producten en geen dienstverlening.

B2B wilt niet direct groothandel inhouden, dat ligt eraan op welke schaal je dat gaat doen.
echter staat dat los van de detailhandel bijdrage, immers zoals je al aangeeft doe je ook b2c :)

De staat heeft wel vaker van die kleine rekeningentjes waarvan je denkt, waarom..... (zoals de KVK bv..)
Maar goed dat hoort bij het investeren in een onderneming en de vaste lasten.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

3
Oke, ik snap het.
Maar wat mij verbaast is dat ik toch aardig wat informatie heb verzameld. En die kosten nog nooit ben tegen gekomen.
En aangezien ik morgen kvk ga aanvragen ben ik erg benieuwd wat er nog meer zou kunnen komen qua kosten. Omdat juist die kleine bedragen van 50-60 euro voor mij aardig wat kunnen zijn als ik nog weinig omzet en winst maak.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

7
Op de boekhouder zou ik nog wel even door willen gaan.

Want stel ik houd dit standaard bij

-Alle facturen die ik binnen krijg
-Alle facturen die ik verzend
-Alle aankopen die ik maak zet ik in exel
-Alle verkopen die ik maak zet ik in exel

Wat moet ik nog meer doen voor de belasting? En hoeveel zou een (goedkope) boekhouder kosten?

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

8
Bij boekhouding komt wel meer kijken dan enkel je inkoop en verkoop

Paar dingen die me zo te binnen schieten
- KM registratie als je met een prive auto rijd, bonnetjes bewaren voor deel aftrek btw
- Inkoop kan uit meerdere zaken bestaan, welke btw percentage, is het een dienst, product of voeding?
- Inkoop uit welk land (invoerrechten, kosten)
- electra rekening, huisvesting, telefoonkosten (prive vs zakelijk)

Zoals ik je nu al aanhoor heb je geen idee waar ik over heb en waar er voordeel te behalen is.
Dat kan een boekhouder wel ;) en dat scheelt je xxx als kleine ondernemer per jaar.

Ik deed ook eerst zelf (althans mijn vrouw) tot we een boekhouder moesten nemen ivm holding, BV etc..
toen kwam er aan het licht dat we veel voordelen hadden laten liggen.
(ik heb webwinkels in een VOF zitten overigens, overige is BV)

onze boekhouder kost een 300 euro tot 400 euro per maand. (ja per maand) maar levert het meervoudige op :)

Ondernemen en goede boekhouding moet 1+1 zijn :) niet op besparen!
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

9
Bedankt voor je reactie.

Maar wat alles wat op die lijst staat geldt niet voor mij.

Hooguit evt telefoonkosten.
Het gaat om een webwinkel die gewoon klein zal starten en niet veel zal groeien. Een product die ik afneem bij een groothandel. Geen reiskosten voor bedrijf. Ect. Dus is het dan nog steeds voordelig om een boekhouder te nemen?

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

12
Ik zou nog wel even kijken naar dat Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Vooral in het begin bezwaar maken, en de omzet doorgeven. Je kunt dan kwijtschelding krijgen (voor een gedeelte). Hoe dat moet staat of op de achterkant van de aanslag of in de folder die je meegestuurd krijgt. Exact weet ik het niet meer, maar voor ons scheelde het toch een € 40,-

Re: Vraag over Hoofdbedrijfschap Detailhandel en groothande

13
In December factuur van de HBD (webshop gestart in Jul 2010) ontvangen: 120 euro maar liefst.

Direct binnen twee dagen bezwaar opgestuurd.
En eindelijk na heel wat maanden in Mei (wat hebben ze het toch druk om ons te helpen zoals ze zelf beloven) voor het eerst contact, factuur geslonken naar 30 euro.
Toch netjes. :lol:

Dus raad ik zeker aan om te doen :)