Vraag over webwinkel overnemen

1
Hallo allemaal,

Hopelijk zit ik in het juist subforum :) Ik heb de mogelijkheid om een webonderneming over te nemen, maar ik twijfel of ik dit wel wil doen. Het scheelt natuurlijk heel erg dat er al een professionele website is, een domeinnaam, kvk, btw en de hele handel. Alleen zou ik dan ook meteen de inboedel moeten overnemen en dat zie ik niet zo zitten, aangezien ik a) geen mogelijkheid heb om de spullen op te halen en b) ik graag andere typen producten zou willen verkopen. Om die reden heb ik ook de mogelijkheid gekregen om alleen de website over te nemen. Dan is het dus geen onderneming meer met kvk, btw etc. Ik vraag me af of dit verstandig is. Ik zou het leuk vinden om te beginnen als hobbyist met een kleinschalig webwinkeltje. Ik ben pas begonnen met een fulltime baan, dus ik wil het zeker rustig aan doen. Alleen kan het dan zo zijn dat er straks misschien iemand is die een kvk registratie aangaat met de naam van die webwinkel, omdat ik die inschrijving niet heb overgenomen. Kan ik daarmee in de problemen komen? En wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt voor tips en reacties :)

Re: Vraag over webwinkel overnemen

2
Waarom zou je een reeds bestaande shop willen overnemen maar dan andere producten gaan verkopen? Dat is voor bestaande klanten van die shop erg verwarrend, om nog maar te zwijgen van hoe de zoekmachines etc. er over denken. Kan je dat toelichten? Is dat omdat je denk dat het makkelijker is als de software al gebouwd is of zit er een andere reden achter?

Re: Vraag over webwinkel overnemen

3
Hai Wouter,

Bedankt voor je reactie :) Volgens mij heb ik het (onbewust) een beetje onduidelijk neergezet. Ik wil namelijk wel graag in dezelfde productcategorie blijven opereren, maar dan met net iets andere producten die mij zelf meer trekken. Het gaat om decoratieartikelen en die categorie is erg breed. Het is dus niet zo dat ik radicaal wil omschakelen naar iets heel anders, maar wel iets andere artikelen. Hopelijk heb ik het zo duidelijk toegelicht.

Re: Vraag over webwinkel overnemen

4
Ah, dan is het al iets duidelijker. Als de KVK inschrijving hetzelfde is als de domeinnaam, dan zou ik die er zeker bij over nemen. Anders kan het juridisch lastig worden mocht de eigenaar van die KVK inschrijving later toch de site terug willen hebben. Je kan het op zich wel aantonen aan de hand van bijvoorbeeld de factuur die daar mee gemoeid was, maar toch.

Overigens ben je verplicht om je in te schrijven bij de KVK als je je in het economisch verkeer begeeft. Een webshop begeeft zich automatisch in het economisch verkeer en dus is een KVK inschrijving verplicht.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vraag over webwinkel overnemen

5
Hai Wouter,

Ik had inderdaad al wat topics doorgespit over het wel/niet inschrijven bij de KvK. Op zich heb ik daar ook helemaal geen problemen mee, alleen wilde ik het dus graag rustig aan doen. Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan en ik wil gewoon langzaamaan wat voorraad in gaan slaan, de website aanpassen, etc. Nou is een KvK inschrijving erbij niet zo'n probleem, alleen moet je dan ook meteen een btw nummer hebben en per kwartaal de omzetbelasting doorgeef. En als ik nu eens het eerste kwartaal helemaal niks verkoop? Wat geef ik dan op? :lol: Bovendien wil ik het graag zelf kunnen doen om zo de kosten van een boekhouder uit te sparen. En dan is er nog de HBD, waarvan ik niet zeker weet hoe hoog deze is (of welke het überhaupt is). Dan heb ik straks een heleboel kosten gemaakt terwijl ik pas over een half jaar 1 artikeltje verkoop :P Daar zit ik een beetje mee.

Re: Vraag over webwinkel overnemen

6
Als je geen omzet en geen kosten gemaakt heb dan vul je 0 in bij de OB en ben je klaar. Kost niet zo veel tijd.

Als je er over twijfelt of je over een half jaar iets verkoopt dan is het misschien niet zo verstandig om gelijk een bestaande shop over te nemen. Nu weet ik niet wat voor kosten daar mee gemoeid zijn maar overname van een webshop is niet zomaar iets. Ik denk dat de kosten puur voor het op papier hebben van een bedrijf wel mee vallen tov. de kosten van het overnemen van een webwinkel.

Ik heb zelf in elk geval altijd de instelling "als je het doet, doe het dan goed". Als je het maar half doet dan kost het dubbel zo veel.. Maar de keus is aan jou.