Je hart of je hoofd?

1
:roll: ik word een beetje moe van de eeuwige strijd tussen mijn hart en mijn hoofd :lol:
Ik ben qua persoonlijkheid nou eenmaal het type weegschaal,vind het vaak lastig beslissingen te nemen.
Nu ook mbt webwinkel.Ik zit in het proces van webwinkel overname.
Mijn hart zegt: dit moet je doen, dit is helemaal jouw ding, mijn hart ligt helemaal bij de produkten die ik ga verkopen en ik ben 100% gemotiveerd. Die motivatie is echt enorm, dat heeft met mijn verleden te maken, is een te persoonlijk en lang verhaal om hier te plaatsen maar geloof me als ik zeg dat ik er een succes van wil maken.
Maar dan heb je toch weer dat hoofd dat zegt ja maar....wat nou als en misschien dat....
En ja, ik weet het nu dus even niet meer.
Ondernemen is doen, kansen zoeken en ze grijpen. Maar tegelijkertijd ben ik bang, bang voor de lening die ik hiervoor aanga, ik heb nog nooit een schuld gehad...
Goed wat wil ik met dit stukje? Mijn ei kwijt, maar ook graag feedback : wat is bij jou de doorslag? Doen, niet doen? Hoe beeindig jij de strijd tussen hoofd en hart?

Re: je hart of je hoofd?

2
Bij mij wint het hart altijd. Ik noem het zelf meer intuitie, maar we bedoelen hetzelfde. Soms zoek ik wat redenen met mijn hoofd om mijn hart wat argumenten te bieden om gelijk of ongelijk te krijgen, maar uiteindelijk wint mijn hart altijd.

Als je een 'hoofdmens' bent dan kun je beter niet ondernemen maar ergens gewoon een goede manager worden. Dan is je zoektocht naar feiten in ieder geval nog ergens goed voor.
Nu op mijn weblogs:

Re: je hart of je hoofd?

3
Ik ben nu 16 jaar zelfstandig meubelrestaurateur (en dit jaar hopelijk mijn website met houten hebbedingetjes)
Ik verdien niet zo veel, maar doe het wel graag.

Als je het echt wil doen en je hebt er ervaring/passie voor, doe het dan.
Je zal er waarschijnlijk meer uren in stoppen dan je verwacht, maar beter een fijne job die minder opbrengt, dan een saaie job die goed verdiend.

Ps. : ik ben ook weegschaal en ben ook iemand die twijfelt en wil blijven veranderen tot hij het resultaat goed vind ;-)

Re: je hart of je hoofd?

4
In bijna alle gevallen zou ik zeggen; volg je hart, dat is altijd beter dan je hoofd. Als je ergens met passie mee bezig bent dan is dat zo veel beter dan wanneer je ergens mee bezig bent omdat het verstandig is. Uiteindelijk is het verstandige vaak te saai en niet motiverend genoeg om er mee door te gaan.
Alleen in het geval van vreemd vermogen (lening) is dit anders. Je moet dan simpelweg succesvol zijn omdat je anders in de schulden komt. Je kan dan niet alleen je hoofd volgen maar moet ook verstandig met het vermogen van iemand anders om gaan. Dit is een afweging die alleen jij zal kunnen maken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: je hart of je hoofd?

5
Ik zeg ook: Volg je intuitie! Neemt niet weg als je hoofd signalen geeft dat er iets niet pluis is, is het misschien de moeite waard om nader te onderzoeken. Maar de 'wat als' gedachte moet je maar gewoon lekker aan de kant zetten.

Afgelopen jaar heb ik mijn baan opgezegd om full time te gaan ondernemen, terwijl mijn vrouw in verwachting is van ons eerste kindje. Ook een hele, hele moeilijke keuze voor mij.

Toch gedaan, omdat ik gewoon vastberaden ben om er een succes van te maken. Falen is echt geen optie. En achteraf gezien is het helemaal zo eng niet.

Als ik je verhaal zo lees ben je ook zeer gemotiveerd om er een succes van te maken, en dan ben je er al een heel eind vind ik zelf.

Hou je ons op de hoogte als je een keuze gemaakt hebt? :wink:

Re: je hart of je hoofd?

6
Ik sluit me graag bij de vorige sprekers aan... Webwinkels die passieloos en emotieloos alleen maar dozen schuiven, zijn structureel in het nadeel. Ergens is het niets nieuws onder de zon, want bij bakstenen winkels haal je de gladde verkopers die alleen blij worden van het rinkelen van de kassa er ook zo uit. Oude wijn in nieuw zakken verkoopt slecht.

Wel denk ik dat je moet zoeken naar een gezonde balans tussen intuïtie (emotio) en ervaring (ratio). De meeste webwinkeliers en andere ondernemers belanden wel eens op een keerpunt waarbij ze, op gevoel en met de beste bedoelingen, toch de plank misslaan. Op zo'n moment moet je open staan voor (zelf)kritiek, anders is de weegschaal in onbalans.

Een bruikbare managementtool om te analyseren hoe je er nu voorstaat en wat je te doen staat, is een SWOT-analyse. Die helpt je om je persoonlijke of interne sterkten/zwakten te relateren aan externe kansen/bedreigingen in de omgeving (de markt, klanten, concurrenten, enzovoort). Daar zijn hele boeken over volgeschreven, maar met het invullen van vier hokjes op een A4'tje of een whiteboard kom je een heel eind.
StoreCore.io

Re: je hart of je hoofd?

7
bedankt voor de antwoorden, leuk te lezen ook.


Ja, die swot ben ik ook aan het doen voor het ondernemingsplan, en laat dat nou ik het punt zijn waar ik moeite mee heb. Mijn eigen plus en minpunten benoemen ging nog wel, maar ik vind het heel erg lastig om de sterke en zwakke kanten van de onderneming te benoemen, en dan ook nog in en extern.
Ik heb sowieso moeite met het ondernemingsplan, dat is echt een drama waar ik mee worstel, en ik wil het eigenlijk vandaag afhebben (je moet er eens een eind aan breien he :roll: )

Klinkt heel stom, maar is er niet gewoon iemand aan wie ik kan vragen even naar de winkel te kijken en de cijfertjes/grafiekjes? Een steuntje in de rug of ik er goed aan doe? Ik heb namelijk al een accountant, maar die heeeft zoals hij zelf ook zegt geen kaas gegeten van "het fenomeen webwinkel" dus daar kan ik niet zoveel mee....

Echt zucht...mijn hart zegt: gaan dit is jouw dingetje, en mijn hoofd zegt: ja maar het is een flinke smak geld :lol: Maar ja, als de bank het niet zit zitten wordt het dus toch niks, dus wat dat betreft is het eigenlijk nu aan de bank :wink:

Re: je hart of je hoofd?

8
jupiter schreef:Ja, die swot ben ik ook aan het doen voor het ondernemingsplan, en laat dat nou ik het punt zijn waar ik moeite mee heb. Mijn eigen plus en minpunten benoemen ging nog wel, maar ik vind het heel erg lastig om de sterke en zwakke kanten van de onderneming te benoemen, en dan ook nog in en extern.
Die SWOT-analyse moet je gebruiken als middel, niet als doel. De punten die je niet zomaar kunt invullen, zijn nu juist het interessantst: daarover moet je dieper nadenken of daarvoor heb je meer onderzoek of advies nodig.

Daarnaast zijn de grensvlakken belangrijk. In jouw geval waarschijnlijk: een sterkte kan ook een zwakte zijn en vice versa. Of zoals Johan Cruijf zei: “Elk nadeel heb z’n voordeel.” Een zwakte is niet erg, als je die maar ombuigt. Daarmee geeft een SWOT-analyse je concrete actiepunten en verbeterpunten.

Dat een SWOT-analyse ook nog voor anderen een leuk plaatje oplevert in een ondernemingsplan, is slechts bijzaak. Het gaat om het denkwerk dat je erin stopt.
StoreCore.io

Re: je hart of je hoofd?

9
Maak ook een SWOT analyse van de directe concurrenten.

En ga je dan afvragen of jij de mogelijkheden in huis hebt om de sterke punten van de concurrentie te evenaren of beter te worden en de mogelijkheden hebt om de zwakke punten uit te buiten.

Daarnaast ga altijd uit van het zwartste scenario dat je kan bedenken... Kan jij het trekken dat het mis zou gaan? Zowel financieel als emotioneel?
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: je hart of je hoofd?

10
eentje schreef:Maak ook een SWOT analyse van de directe concurrenten.
Concurrenten neem je sowieso mee in een SWOT-analyse: ze hebben een vaste plaats onder externe kansen/bedreigingen. Steken die concurrenten laten vallen, zijn kansen. Dingen die concurrenten beter doen, zijn bedreigingen, maar daarmee ook verbeterpunten.

Praktisch probleem is misschien meer dat je tegenwoordig in elke branche grofweg 50 tot meer dan 200 concurrenten hebt. Met een complete concurrentieanalyse (of ruimer: omgevingsanalyse) kun je tientallen pagina's in een ondernemingsplan vullen ... en een maand in je agenda. Concentreer je dan op de unique selling points (USP's) van concurrenten: wat maakt ze nu werkelijk anders/beter?
StoreCore.io

Re: Je hart of je hoofd?

12
eentje schreef:Waarschijnlijk ander management boek... :)
Faculteit Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam, afstudeerrichting Strategisch Management :)

Maar laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig is. Voor fusies en overnames kun je een concurrentieanalyse of omgevingsanalyse uitwerken in een document van honderden pagina's. Al die analyses zijn weinig waard als je de essentie niet kunt samenvatten één A4'tje met vier hokjes gevuld met bullets.
StoreCore.io

Re: Je hart of je hoofd?

15
*ROTFLMAO*

Tuurlijk kan je er komen zonder wat dan ook te weten van al die analyses etc. Omdat die analyses allemaal voortkomen uit gezond verstand en een beetje nadenken. 't Is alleen dat deze analyses de gedachtegang stroomlijnt en je helpt focussen op de belangrijke aspecten.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Je hart of je hoofd?

16
Wouter Hol schreef:Ook zonder swot analyse kan je er komen, als je maar goed weet waar je mee bezig bent.
Wouter, zoals gezegd is de SWOT-analyse slechts een middel, geen doel. Als het al goed in je hoofd zit, hoef je het niet op papier te zetten :D

Als je anderen wilt overtuigen, in dit concrete geval voor een financiering, helpt een op papier uitgewerkte analyse natuurlijk wel: het bewijst dat je erover na hebt gedacht en toont investeerders waar de upside en downside zitten. Maar zelfs dan heeft een SWOT-analyse in de allereerste plaats een instrumenteel karakter.

Het papieren plaatje moet dan anderen overtuigen, het werkelijk plaatje heb je in je hoofd en hart zitten.
StoreCore.io

Re: Je hart of je hoofd?

22
Maurice: ik heb daar lang over gedacht, zou namelijk best van wat mensen hier feedback willen, maar uiteindelijk toch besloten het niet te doen. Ik scoor op de voor mij belangrijke termen bovenaan of bijna bovenaan in google en zou het toch vervelend vinden als dit forum zich daar in mengt als je begrijpt wat ik bedoel.

Wouterjan: dank je wel, het was een hele stap, en eigenlijk viel de overname me enorm tegen. Toch nog meer werk dan je als nog-niet-ondernemer zou denken.

ben wel blij dat ik de keuze heb durven maken, heb in de afgelopen periode meer geleerd dan in de afgelopen jaren :lol: en het voelt gewoon goed,het was de goede keuze.

Re: Je hart of je hoofd?

23
jupiter schreef:. Ik scoor op de voor mij belangrijke termen bovenaan of bijna bovenaan in google.
Waar zie je dat en hoe meet je dat? (als ik vragen mag :D )

Re: Je hart of je hoofd?

25
GAP schreef:
jupiter schreef:. Ik scoor op de voor mij belangrijke termen bovenaan of bijna bovenaan in google.
Waar zie je dat en hoe meet je dat? (als ik vragen mag :D )
wat bedoel je precies? lijkt me namelijk nogal voor de hand liggend: door te googlen :lol:

Re: Je hart of je hoofd?

27
Inderdaad, Google werkt user based. Aan de hand van sites en informatie welke je online bezoekt stellen ze hun resultaten (deels) samen.

Zo zie je bv in adsense advertenties bv heel veel gerelateerd aan wat je ervoor op google aan het zoeken bent geweest :)

Google is big brother en zal alles naar jou smaak laten zien.

Kortom zoek je veel naar je eigen site op google zal hij voor jou hoog staan en voor mij bv niet eens zichtbaar op dezelfde termen. Groeien in google heeft tijd nodig en is afhankelijk van x factoren.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Je hart of je hoofd?

28
Ward schreef:Houd je er wel even rekening mee dat Google niet iedereen precies dezelfde zoekresultaten voorschotelt?
ja hoor daar hou ik wel even rekening mee. Maar feit is dat ik een aantal unieke producten verkoop en als je die googled sta ik dus bovenaan of bijna bovenaan.
Dat is nou het voordeel van een niche....

Re: Je hart of je hoofd?

29
Maurice schreef:Inderdaad, Google werkt user based. Aan de hand van sites en informatie welke je online bezoekt stellen ze hun resultaten (deels) samen.

Zo zie je bv in adsense advertenties bv heel veel gerelateerd aan wat je ervoor op google aan het zoeken bent geweest :)

Google is big brother en zal alles naar jou smaak laten zien.

Kortom zoek je veel naar je eigen site op google zal hij voor jou hoog staan en voor mij bv niet eens zichtbaar op dezelfde termen. Groeien in google heeft tijd nodig en is afhankelijk van x factoren.
en dat is dan ook het voordeel als je winkel al een paar jaar bestaat en je goed aan je google vindbaarheid hebt gewerkt, dan ben je al gegroeid in google :wink: