Twee bedrijven in 1, diensten en handel?

1
Hoi,

Ik heb me laatst ingechreven bij de KvK omdat ik begon met werken als webdeveloper voor een ander bedrijf op freelance basis en dus een fatsoenlijke factuur moet kunnen sturen. Toen heb ik me alleen daarvoor ingeschreven.

Nu wil ik ook graag een webwinkel beginnen om wat producten uit china (via alibaba.com) te verkopen in Nederland. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is het voldoende om een tweede activiteit te vermelden en een tweede handelsnaam te registreren onder hetzelfde bedrijf? Het gaat om een eenmanszaak, en daarvan kan ik er maar 1 hebben. Zijn er verder nog kosten verbonden aan deze wijziging?

Alvast bedankt voor de inzichten!

Re: Twee bedrijven in 1, diensten en handel?

2
Je kunt bij een eenmanszaak gewoon meerdere handelsnamen laten bijschrijven in het handelsregister. Even met legitimatiebewijs langsgaan bij de Kamer van Koophandel en je hebt er een "bedrijf" bij. Voor je webbureau kun je dus een geheel andere naam voeren dan voor je webshop.

Vooral voor de aanvraag van een SSL-certificaat voor je webshop is dat bij sommige certifiers wel aan te bevelen: het SSL-certificaat wil je bij voorkeur op naam van je webshop hebben staan, niet je webbureau.

Neem meteen even een uittreksel uit het handelsregister mee. Dat heb je nodig om te kunnen inkopen bij veel groothandels en bijvoorbeeld om een aparte bankrekening op de nieuwe handelsnaam te openen.
StoreCore.io