groothandel uit buitenland.

1
wie heeft er ervaring met groothandels uit het buitenland? kun je met een nederlandse Kvk inschrijving je makkelijk aanmelden bij buitenlandse leveranciers? hoe zit dat met je administratie voor de (nederlandse) belastingdienst? moet je dan ook wat afdragen aan het land van je leverancier? blijft het BTW percentage hetzelfde ?

ik heb tot nu toe alleen nederlandse leveranciers. maar om wat meer originele ( in dit geval kralen, voor sieraden) producten te verkrijgen, zit ik erover te denken om over de grens te zoeken.

wie kan/wil mij zijn/haar ervaringen delen?

Re: groothandel uit buitenland.

2
Dat hangt natuurlijk deels van de groothandel af.
Er zijn groothandels die niet aan BTW vrij willen doen omdat dit extra administratieve handelingen betekend voor de groothandel.

Voor jou betekend dit dat als je wel met BTW koopt je dit, naar ik meen, 1x per jaar kan terugvorderen per land van de Nederlandse Belastingdienst.

Inkoop zonder BTW gaat gewoon op de OB aangifte als inkoop van producten vanuit EU of inkoop van producten buiten EU.

Wel een extra formuliertje ICL invullen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: groothandel uit buitenland.

3
oke, dus als ik inclusief BTW zou inkopen bij een buitenlandse groothandel, dan zou ik via de nederlandse belastingdienst ( ik heb uiteraard een btw-nummer) de BTW terug kunnen krijgen?

zijn er dan nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden. zoals invoerrecht of iets dergelijks?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: groothandel uit buitenland.

5
Doet u thans zelf de aangifte OB of accountant ?

De betaalde of te betalen BTW in buitenland verreken je net als de BTW in NL via jouw OB aangifte.
Daar is een apart hokkie voor..... op het formulier. De BTW kan je dan zelf berekenen.
( ga er vanuit dat je een inkoop factuur hebt )

Doe je per maand aangifte OB = verreken per maand ( grote ondernemer )
Doe je per kwartaal aangifte OB = verrekenen per kwartaal ( meeste in NL )
Doe je per jaar aangifte OB ( dan ben je een heel kleine ondernemer)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: groothandel uit buitenland.

6
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg goede ervaringen heb met groothandels uit Engeland.
Vaak wilden ze alleen mijn btw nummer en webadres weten en dan was het ok.
Minimum orderbedrag is (bij mijn soort artikelen dan) vaak ook een stuk lager dan in Nederland, dus zeker voor een beginnende webwinkelier goed te doen.

Betaling vaak via creditcard, paypal of gewoon overboeking en de levering is vaak erg snel binnen, soms al binnen 3 dagen.

Bij een aantal groothandels wordt er wel BTW over de bestelling berekend, maar bij sommigen ook niet, dat staat dan duidelijk op de factuur aangegeven, dus dat zou geen probleem moeten zijn als je belastingaangifte doet :)

Re: groothandel uit buitenland.

8
trashydiva schreef:Ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg goede ervaringen heb met groothandels uit Engeland.
Vaak wilden ze alleen mijn btw nummer en webadres weten en dan was het ok.
Minimum orderbedrag is (bij mijn soort artikelen dan) vaak ook een stuk lager dan in Nederland, dus zeker voor een beginnende webwinkelier goed te doen.

Betaling vaak via creditcard, paypal of gewoon overboeking en de levering is vaak erg snel binnen, soms al binnen 3 dagen.

Bij een aantal groothandels wordt er wel BTW over de bestelling berekend, maar bij sommigen ook niet, dat staat dan duidelijk op de factuur aangegeven, dus dat zou geen probleem moeten zijn als je belastingaangifte doet :)
engeland, hhmmm kan ik ook eens naar kijken inderdaad :D