Bedrijf tegen houden van verkoop

1
Goede avond!

Ik zit al enige tijd over een plan na te denken maar weet ben er niet zeer zeker van of dit ook realiseerbaar is en of dit mij problemen gaat opleveren.
Het komt op het volgende neer:

Bedrijf A levert een uniek product op de markt. Deze levert hij in thuisland vele malen goedkoper dan in alle landen daar omheen, waar zij ook filialen heeft staan.
Nu wil ik bedrijf B oprichten om producten in grote aantallen te kopen van bedrijf A in haar thuisland om het vervolgens in eigen land ver onder de prijs, van de filialen, te verkopen.
Jullie zullen echter denken, waarom koopt de particulier het dan zelf niet in het buitenland van bedrijf A, waar het goedkoper is? Dit heeft te maken met de hoge verzendkosten die gerekend wordt. Enkel bij grote afname kan het zeer goed uit, wat de consument zelf niet zo snel zou overwegen bij dit product.

Het probleem is echter dat ik de concurrentie aan ga met de filialen hier en daar zullen ze niet blij mee zijn. Is het daarom mogelijk dat het bedrijf mij kan verbieden haar producten te verkopen of een of andere manier om mij tegen te gaan?

Alvast bedankt! :)

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

2
Juridisch is het, dankzij het vrije verkeer van goederen binnen de EU, meestal wel okay. Maar dat zal je in dit geval niet helpen. Parallelimport of grijze import kan op verschillende manieren worden geblokkeerd.

Aangezien je een directe aanval opent op lokale filialen van een fabrikant, mag je ervan uitgaan dat je door die fabrikant zult worden uitgesloten van levering. Dat kan direct met een "jij krijgt niets meer", maar ook indirect met slechte inkoopprijzen en beroerde levertijden.

Heb je de fabrikant al eens gepolst of er ruimte is voor een nieuw distributiekanaal? Ïf you can't beat them, join them…
StoreCore.io

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

3
En het uitsluiten van levering kan nog verder gaan; ook kunnen producten die jij verkocht hebt uitgesloten worden van fabrieksgarantie. Als je dus een retour heb dan kan jij die niet meer terug sturen naar de fabrikant en heb je dus hoge kosten.

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

4
Ward schreef:Juridisch is het, dankzij het vrije verkeer van goederen binnen de EU, meestal wel okay. Maar dat zal je in dit geval niet helpen. Parallelimport of grijze import kan op verschillende manieren worden geblokkeerd.

Aangezien je een directe aanval opent op lokale filialen van een fabrikant, mag je ervan uitgaan dat je door die fabrikant zult worden uitgesloten van levering. Dat kan direct met een "jij krijgt niets meer", maar ook indirect met slechte inkoopprijzen en beroerde levertijden.

Heb je de fabrikant al eens gepolst of er ruimte is voor een nieuw distributiekanaal? Ïf you can't beat them, join them…

Bedankt voor je duidelijk reactie!

Daar heb ik op zich al aan gedacht. Mijn plan is echter de producten af te nemen van particulieren en deze door te verkopen.
In principe bestel ik dus niet op mijn bedrijfsnaam, maar een groep particulieren koopt het voor mij in, waarna ik het overkoop voor hetzelfde bedrag. Doordat dit tevens mijn hoofdactiviteit is, handel is dus in gebruikte goederen. Hierdoor kan ik gebruik maken van de marge-regeling.
Het is namelijk niet mogelijk om als onderneming bij die fabriek af te nemen, deze levert slechts enkel aan de consument.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

5
Als je gebruikte goederen opkoopt bij particulieren, valt de verkoop inderdaad onder de margeregeling. Dit opzetje heeft echter ook grote nadelen: je mag die gebruikte goederen niet als "nieuw" te koop aanbieden (dat is eigenlijk bedrog en een strafbaar economisch delict) en je kunt vermoedelijk nauwelijks garantie geven.

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

6
Ward schreef:Als je gebruikte goederen opkoopt bij particulieren, valt de verkoop inderdaad onder de margeregeling. Dit opzetje heeft echter ook grote nadelen: je mag die gebruikte goederen niet als "nieuw" te koop aanbieden (dat is eigenlijk bedrog en een strafbaar economisch delict) en je kunt vermoedelijk nauwelijks garantie geven.
Oke, geldt in dit geval dat ik expliciet erbij moet vermelden dat het hierbij om niet nieuwe producten gaat?
De producten hebben op zich weinig aan garantie. Je gebruikt het eenmalig en er kan weinig fout mee gaan. Mocht het zo zijn dat het product b.v. over datum is of een ander mankement, dan kunnen zij het gewoon terugsturen voor vervanging. Dan schiet ik er wel bij in, maar de kans dat het product niet in orde is schat is zelf behoorlijk klein.

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

7
Koeman schreef:Oke, geldt in dit geval dat ik expliciet erbij moet vermelden dat het hierbij om niet nieuwe producten gaat?
Dat is een grijs gebied. Voor een rechtsgeldig koop op afstand geldt, nogal ruim helaas, dat je vooraf alle voor de koper relevante informatie moet verstrekken. Als een "dit product is niet nieuw maar gebruikt" relevant is voor kopers, zou je het formeel moeten vermelden.

Wat je in elk geval niet moet doen, is doen alsof een gebruikt product nieuw is. Dan krijg je dit soort problemen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... ieuw.dhtml

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

8
Het product mag wel verkocht worden als "nieuw in doos"...

Combineer daarbij een pagina waarin jij de werkwijze uitlegt en dit ook nog opneemt in de algemene voorwaarden zodat alles netjes duidelijk is.

Wat mag je verder nog...

Je mag het logo gebruiken, je mag afbeeldingen van de producten die jijzelf genomen hebt gebruiken... je mag zelfs het merk in de URL gebruiken mits je geen producten van een ander merk verkoopt via die URL.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

9
eentje schreef:Het product mag wel verkocht worden als "nieuw in doos"...

Combineer daarbij een pagina waarin jij de werkwijze uitlegt en dit ook nog opneemt in de algemene voorwaarden zodat alles netjes duidelijk is.

Wat mag je verder nog...

Je mag het logo gebruiken, je mag afbeeldingen van de producten die jijzelf genomen hebt gebruiken... je mag zelfs het merk in de URL gebruiken mits je geen producten van een ander merk verkoopt via die URL.
Bedankt voor je reactie Eentje!

Is dat serieus zo, dat je zelfs de afbeeldingen en het logo van dat merk mag gebruiken zonder toestemming van de fabrikant?
Ik heb namelijk nu zelf foto's gemaakt van elk product i.v.m. copyright schending (althans daar ging ik vanuit).

Re: Bedrijf tegen houden van verkoop

10
Je mag niet zo maar foto's van de fabrikant gebruiken... die kunnen beschermt zijn... afhankelijk van hoe de foto's er uit zien...

Maar je mag gerust een merksticker er op laten staan en het beeldmerk van de fabrikant mag ook rustig op jou foto staan.

Daar is al heel wat om te doen geweest... zoek maar eens op Makro GStar
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl