Geweldig schrijven de belangrijkste eigenschap?

1
Zojuist las ik een blogberichtje op Practicalecommerce.com over de belangrijkste eigenschappen die ecommerce ondernemers dienen te bezitten. De eerste eigenschap die genoemd wordt, is dat je geweldig moet kunnen schrijven.

Mijn eerste reactie was iets als "Pff.. Leren van je fouten, maken van beslissingen, geduld en een beetje kennis van financiële zaken zijn allemaal veel belangrijker. Dit soort onderzoekjes zijn altijd lekker nutteloos..."

Maar....

Toen ik het een tijdje liet bezinken....

Het schrijven van de teksten in je webwinkel is natuurlijk belangrijk, maar ook je klantencontact per e-mail, het maken van goede Google Analytics advertenties, lekker prettig Twitteren, schrijven van een persberichtje, al het internet contact is vrijwel schriftelijk. Dat is natuurlijk een Internet 1.0 opmerking, maar toch. Het is wel waar. Al die nieuwe socialmedia, mobile, of sell crossborder trends hebben niets te maken met het medium. Alles in deze trends is schriftelijk.

Als je een knappe kop hebt, er fantastisch uitziet in een pak, of altijd een geweldige indruk maakt met je eerste babbeltje, heb je met een webwinkel duidelijk de verkeerde branche gekozen. Hiervoor moet je gewoon kunnen schrijven.

Geweldig schrijven is daarmee misschien wel dé eigenschap die een succesvolle ecommerce ondernemer onderscheidt van alle andere ondernemers? Of blaas ik het nu bijzonder op?
Nu op mijn weblogs:

Re: Geweldig schrijven de belangrijkste eigenschap?

2
Ik ben het daar helemaal mee eens.
Ik knap af op slecht taalgebruik zowel grammaticaal als inhoudelijk. Het hoeft helemaal niets te zeggen over het product of de service maar ik krijg er wel een negatief beeld bij.

Zeker ook de verdere communicatie in de e-mails en naar klanten en andere partijen is van belang.

Nu glipt er bij mij ook weleens een tikfout in omdat ik vaak te laat s'avonds aan mijn website werk... dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Geweldig schrijven de belangrijkste eigenschap?

6
Tikfouten zijn natuurlijk storend, maar volgens mij gaat het nog wel verder dan dat. Ook de snelheid, het gemak of je woordkeuzes hebben bijzonder veel invloed volgens mij. Ik weet nog hoelang ik de eerste keer bezig was met het opzetten van een Adwords campagne. Ik ben vaak veel te langdradig en zoek veel te lange woorden.
Nu op mijn weblogs:

Re: Geweldig schrijven de belangrijkste eigenschap?

7
Goede tip. Schrijven is inderdaad erg belangrijk, ik heb daar nooit bij stilgestaan.

Schrijven gaat veel verder dan goed spellen. Zinnen moeten kort en duidelijk zijn en je moet heel snel je punt maken. Potentiële klanten hebben anders geen tijd voor je. Dat is een enorme uitdaging, je moet alles zeggen wat je wilt zeggen in zo min mogelijk woorden. Zijn jullie daar actief mee bezig? Of huren jullie voor je webwinkel een tekstschrijver in.

Re: Geweldig schrijven de belangrijkste eigenschap?

9
Goed schrijven is erg belangrijk. Geen spelfouten, Goed lopende zinnen, wervende teksten, doelgroepgericht schrijven enzovoort.

Maar wat daarnaast óók erg belangrijk is, is voortdurend ook je SEO in gedachten houden bij de teksten die je schrijft. Proberen zoveel mogelijk handige zoektermen te verwerken in je teksten. De juiste termen tussen <strong>, <em>, <h2> en <h3> tags plaatsen. Ik probeer als webdesigner altijd mijn klanten hierop te wijzen. Soms moet je zoeken naar een compromis: Een tekst waarin je heel veel gunstige zoekwoorden verwerkt, is misschien uiteindelijk minder goed leesbaar.
Matthijs van Santen de Hoog
Expotis Webshop