Giften en btw verwerken

1
Hallo Allemaal,

Ik zal mij eerst netjes voorstellen, ik ben Han Krol, 52jr en wonende in Vroomshoop. Ik start vanaf 1-8-2011 een webshop in modelbouwartikelen, vnml. plastic modelbouw (De wel bekende plastic vliegtuigjes) en accessoires daar voor.
Nu heb ik van iemand uit Japan wat sticker velletjes gekregen, eigenlijk ter beoordeling voor een tijdschrift(dat is gebeurd) en wil deze verkopen via mijn shop. Ok, ze kosten niets, maar moeten wel ong. 12.50 p/st. gaan kosten verkoop. Ik ben eerst eens langs de belastingdienst geweest en volgens hen is dit dan een "gift ". .Administratief zou ik dat kunnen verwerken met inkoop 0,00 (gift) en verkoop 12.50 incl. btw. Moet er dan alleen nog 19% btw daar vanaf trekken.Klopt deze redenering?
Ook krijg ik wel eens plasticmodelletjes aangeboden van particulieren. Dat gaat dan van: ik-doe-er-niets-meer-mee,-jij-mag-ze-hebben. Ok, geen probleem. Kan ik deze "giften " verwerken als het bovenstaande?
De administratie. Daar ben ik nieuw in. Ik heb deze link ooit eens gevonden en de bestanden gedownload.LINK: http://www.ondernemeneninternet.nl/boek ... excel.html
Het gaat om de bestanden van deze link. Misschien kent iemand ze. Het gaat mij om een zo simpel mogelijke administratie. Ik moet er de inkoop (Vnml. uit Europa EU) , verkoop (Binnenland) en zakelijke auto kosten inverwerken.
Gr. Han Krol,

Re: Giften en btw verwerken

4
Beste Han,

Volgens mij is er één vraag van je beantwoordt. Namelijk hoe om te gaan met in- en verkopen waarbij de inkoopprijs nul euro bedraagt.

Maar volgens mij staat er nog een tweede vraag open over een eenvoudig/simpel mogelijke administratie oplossing. Je heb naar Excel gekeken.
Mijn advies is om:
1. je kennis van administratie/boekhouden te verhogen als je gaat ondernemen;
2. de afweging vervolgens maakt of je de administratie zelf gaat doen of laat doen;
3. is het doen van de administratie in excel wel de juiste oplossing voor je gezien: je kennis, ervaring, het feit dat het simpel en eenvoudig moet zijn.

Redenatie:
- Als ondernemer moet je een basis kennis hebben van administreren. Het is misschien niet waar je hart ligt maar je zal de aministratie moeten begrijpen om met de boekhouder/accountent en/of belastingdienst te kunnen praten en de financiële ontwikkeling van je activiteiten te volgen.
- De afweging zelf doen of laten doen kan alleen jij zelf nemen. Hoeveel tijd kost de administratie doen? Kan ik het laten doen? Kosten - baten? etc, etc.
- Als je de administratie (deels) wilt laten doen of wilt laten controleren door een boekhouder dan is de administratie in excel doen misschien niet de handigste oplossing. Er zijn veel alternatieven beschikbaar in de vorm van pakketten of online oplossingen. Overleg met je boekhouder/administrateur, misschien heeft deze al een oplossing.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Giften en btw verwerken

5
@Nijtram, geen slechte afwegingen, maar ik zou op één punt het accent verleggen. In drie fases:

• Bij een groeiende webshop zul je op een zeker moment de facturering (online of per e-mail) moeten automatiseren en dus de verkoopadministratie en btw-administratie. Als het al niet is geautomatiseerd, want factureren is min of meer een standaardonderdeel van webwinkelsoftware.

• In het verlengde daarvan kun je de verwerking van (online) betalingen en het debiteurenbeheer van de webshop automatiseren.

• Wordt de webshop nog een paar maten groter (enkele honderden artikelen of enkele duizenden verkooptransacties), dan is het wel zo handig als je de voorraadadministratie en eventueel inkoopadministratie aan de webshop koppelt.

Elke journaalpost bijhouden in Excel, of een op zich staand boekhoudprogramma, is niet altijd even handig. Elke maand met een ordner of schoenendoos vol geprinte documenten langsgaan bij je boekhouder is evenmin ideaal en kost misschien meer dan nodig is.

Nog een accentverschil: ik zou, als ondernemer, niet kiezen voor een systeem dat handig is voor mijn boekhouder of accountant, maar dat goed werkt voor mijn webshops.
StoreCore.io

Re: Giften en btw verwerken

6
Hallo Allemaal,
Ik wil iedereen vriendelijk bedanken voor de antwoorden. Ik begin net en wil de administratie voorlopig simpel houden. De aangeboden artikelen is nu, nog, beperkt. Dus, Inkoop - verkoop - omzetbelasting - factuur versturen via e-mail en printen, desnoods, en meesturen met betreffende envelop en / of pakketje. Ik wil minimaal beginnen en, hoop, daarna door te groeien. Zo niet, ok, niets overboord, daar ik nog werk in loondienst.
Het gaat mij om een simpele administratie, liefst in exel, tenzij iemand ervaring heeft met, bijv. Speedbalance. Ik hoop dat U allen hier iets aan heeft en mij ,mogelijk, op weg kan helpen. Ik heb 2 boeken over boekhouden, maar meestal lukt het bij mij aardig goed, als ik een voorbeeld heb, liefst, voorlopig, in Exel of word? als dit kan. Als het maar simpel is.

Gr. Han Krol.