Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

32
Ward schreef: Je verwijst naar een Gids voor Websitehouders (PDF) uit februari 2006: met de nieuwe Europese richtlijnen is geen rekening gehouden.
Ik zie dat de nieuwe =http://economie.fgov.be/nl/binaries/Gi ... 4.pdf]gids tot mijn verbazing de mogelijkheid tot achteraf betaling niet verplicht stelt.
181. Mag ik van de klant een voorafbetaling eisen?
Ja, je kan van de consument eisen dat hij bij de bestelling betaalt. Weet wel, dat als de
consument achteraf zijn herroepingsrecht uitoefent, je hem de sommen die hij reeds
zou betaald hebben, volledig en kosteloos moet terugbetalen, binnen een termijn van
30 dagen.
http://ecompro.nl/
http://ecomblog.nl/

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

33
eCom Pro schreef:Ik zie dat de nieuwe gids tot mijn verbazing de mogelijkheid tot achteraf betaling niet verplicht stelt.
181. Mag ik van de klant een voorafbetaling eisen?
Ja, je kan van de consument eisen dat hij bij de bestelling betaalt. Weet wel, dat als de
consument achteraf zijn herroepingsrecht uitoefent, je hem de sommen die hij reeds
zou betaald hebben, volledig en kosteloos moet terugbetalen, binnen een termijn van
30 dagen.
Opvallend inderdaad, maar deze interpretatie van de nieuwe wet- en regelgeving is niet onlogisch: als de koper gebruikmaakt van het herroepingsrecht, is hij beschermd door de wettelijke verplichting van de verkoper om het volledige aankoopbedrag terug te betalen.

Wel merkwaardig dan dat de Belgische interpretatie van een Europese richtlijn op zo'n wezenlijk punt verschilt van de Nederlandse.
StoreCore.io