Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

1
Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan het plaatsen van nepbestellingen.
Vandaag een bestelling met een dezelfde voor en achternaam. Zowel emailadres als telefoonnummer (9 cijfers) kloppen niet en het gekke is dat het adres niet bestaat!

Komt dit ook bij jullie met regelmaat voor?

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

3
Wij hebben ook wel van dit soort accounts er in staan. Ze hebben nog geen bestellingen geplaatst. Ik denk dat dat mensen zijn die willen zien wat er gebeurd als ze een account aangemaakt hebben.

Je zou het IP adres kunnen blokkeren als iemand daadwerkelijk nep bestellingen aan het plaatsen is. (mits je software dit ondersteund)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

5
Soms zijn het concurrenten, webdesigners of webdevelopers die de "look and feel" van een bestelsysteem willen controleren. Dat onheil heb ik ooit over mijzelf afgeroepen door op een van mijn sites de veelbelovende naam "LEGO wizard" te gebruiken in plaats van gewoon "winkelwagentje". De eerste maanden kwamen er allerlei "tests" voor hoe zo'n wizard er dan wel niet uit zou zien.

Soms zijn het echter ook script kiddies, crackers of hackers die je beveiliging aan de tand voelen. Daarnaast experimenteren cybercriminelen er lustig op los: "Hoe kan ik het bestelsysteem zo gek krijgen dat het denkt dat er is betaald terwijl dat niet zo is?" Van dat soort fratsen heb ik allemaal voorbij zien komen, maar er is dan ook niets dat we niet opslaan.

In twijfelgevallen in een IP-ban doen en alle data (ook de serverstatistieken van je provider) bewaren voor een aangifte Computervredebreuk op grond van de Wet Computercriminaliteit.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

6
Ilse2010 schreef:Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan het plaatsen van nepbestellingen.
Het hoort erbij. Maar het zal niet in de aantallen lopen. Dus wissen die order en verder niet bij stilstaan. Wat ik vervelender vind, zijn mensen die bestellen en niet per iDeal betalen, en hun overmaking per bank blijft uit. Na een week een herinnering sturen (vragen of ze de bestelling willen aanhouden of annuleren) en dan na 3x geen reactie alsnog de order moeten wissen. Kijk, daar heb ik dan wel een bloedhekel aan. Temeer omdat mijn webshop zo is ingericht dat bij het plaatsen van de bestelling de producten worden afgeboekt en dus gereserveerd zijn. Van dure produkten waar ik maar weinig voorraad heb, is dat best vervelend. Maar je doet er weinig aan.

Je kan natuurlijk glashard alleen bestellingen accepteren die meteen per iDeal zijn afgerekend ;-)

Mvg, Frank

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

7
Ik heb op mijn shop een module geïnstalleerd die bestellingen die niet betaald zijn na een bepaald aantal dagen automatisch annuleert. Dan worden de producten teruggeboekt naar de voorraad. Het is inderdaad wel vervelend als het product in de tussentijd niet besteld kon worden door andere klanten als het je laatste exemplaar was. Hier doe je weinig aan verder tenzij je regelmaat ontdekt op een bepaalde naam.

Soms kan het ook andere redenen hebben. Als je bijvoorbeeld een bestelling met bankoverboeking hebt en de klant voert een fout mailadres in dan denkt de klant dat het niet goed is gegaan omdat er geen bevestiging komt, en betaald niet. Jij weet dit niet direct dus dan kan die order dus open blijven staan helaas. Ik check vaak even het mailadres en soms zie je dan dat er iets niet klopt en stuur ik de bevestigings mail opnieuw. BV Jan Jansen besteld en voert mailadres jan.ansen@hotmail.com in.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

8
Tot nog toe geen nep bestellingen gehad.

Het verhaal van Frank kan ik me helemaal in vinden. Wat mij voornamelijk ergert is de luiheid of de onbeleefdheid van mensen om maar gewoon helemaal niks van je te laten horen. Je moet het es omdraaien dat je als winkelier zo handelt.. :roll:

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

9
Ik zou een REMOTE_ADDR of een REMOTE_HOST meesturen. Met de referer krijg je in het gunstigste geval enkel de pagina die tot het bezoek aan de betreffende pagina heeft geleid... daar heb je verder weinig aan.
Wij accepteren overigens alleen bestellingen als deze zijn betaald middels iDeal. We hebben dus geen last van nepbestellingen :)

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

10
Bestellingen met zelf betalen via overschrijving..die dan uitblijft

Vorig jaar ergerde ik me er zo aan dat ik wel eens de telefoon nummer ging bellen!
En wat bleek inderdaad bestellingen van mensen die bestellen en vergeten te betalen, en of toch geen zin hadden de bestelling af te nemen(ze schrokken wel van mijn telefoontje want dan ineens ben je niet meer zo anoniem om een nep bestelling te plaatsen)..
Ik bleef natuurlijk beleeft aan de telefoon, vroeg gewoon of ik de bestelling onderhand mocht annuleren, meestal kwam dan hun(ongeloof waardige) smoes en een grote sorry....
Die telefoontjes doe ik nu natuurlijk niet meer, maar weet nu gewoon dat het er bij hoort die luie mensen en of mensen die in een opwelling iets bestellen en als het op betalen aan komt ze zich ineens bedenken om welke reden ook.
Of dat het inderdaad nieuwe webwinkels zijn die willen weten hoe het in zijn werk gaat in mijn winkel, evenzo als alle inschrijvingen op de nieuwsbrief door collega verkopers in dezelfde branche.(die dus nooit iets bestellen natuurlijk)

Soms check ik wel eens een naam via hyves of face book, zo anoniem ben je tegenwoordig namelijk niet meer als je daar een account aanmaakt.

Ik heb wel eens bestellingen gekregen met namen dat ik denk dat kan toch niet waar zijn??
Maar waren dus wel waar, en werden netjes betaald! Dus een rare naam zegt ook niet altijd alles.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

12
Wouterjan schreef:Ik ga voorlopig met alleen ideal werken. Heb je dat probleem gewoon niet. Maar laten jullie consumenten dan nog handmatig overboeken?
Eén mogelijkheid voor achteraf betalen is wettelijk verplicht; als je alleen met iDEAL gaat werken, overtreed je meestal de wet.

Je laat daarnaast omzet liggen als je geen bankoverschrijvingen aanbiedt. Paar typische voorbeelden die ik allemaal heb voorbij zien komen:

• Er zijn kopers die wel internetten maar niet internetbankieren.

• Er zijn kopers die wel internetbankieren maar iDEAL wantrouwen.

• We ontvangen bestellingen per e-mail of telefoon en dan is afrekenen met iDEAL onpraktisch.

• We ontvangen bestellingen van klanten die op hun werk zitten maar de kaartlezer van de bank thuis hebben liggen.

• We hebben buitenlandse klanten die niet met iDEAL kunnen betalen.

• We ontvangen (vaak omvangrijke) orders van zakelijke klanten, maar daarbij mag de inkoper vaak niet zomaar afrekenen omdat de facturering en betaling via een centrale administratie loopt.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

13
Ilse2010 schreef:Goede tip. Ik ga eens kijken. Ik heb tijdje terug iemand uit Belgie gehad, maar die heb ik niet meer terug gezien. Nu iemand uit NL. Maar het adres bestaat ook niet dus iemand had gewoon zin om mij extra werk te bezorgen (voor niets!)
Ik had laatst ook iemand uit belgie, welk hoopte dat ik het product alvast zou verzenden voordat het geld binnen was. Hij verzekerde mij dat het geld al onderweg was... Maar heb het geld nooit mogen ontvangen, het product is dan ook nooit de deur uit gegaan.

Irritant zulke mensen... Helaas doe je er niet heel veel aan, blok je een ip, dan vinden ze je nog wel via veel andere computers.
NextBikeParts, webwinkel in Mountainbike en Mountainboard artikelen.

Re: Wat is er leuk aan nepbestellingen plaatsen

14
Ward schreef:
Wouterjan schreef:Ik ga voorlopig met alleen ideal werken. Heb je dat probleem gewoon niet. Maar laten jullie consumenten dan nog handmatig overboeken?
Eén mogelijkheid voor achteraf betalen is wettelijk verplicht; als je alleen met iDEAL gaat werken, overtreed je meestal de wet.

Je laat daarnaast omzet liggen als je geen bankoverschrijvingen aanbiedt. Paar typische voorbeelden die ik allemaal heb voorbij zien komen:

• Er zijn kopers die wel internetten maar niet internetbankieren.

• Er zijn kopers die wel internetbankieren maar iDEAL wantrouwen.

• We ontvangen bestellingen per e-mail of telefoon en dan is afrekenen met iDEAL onpraktisch.

• We ontvangen bestellingen van klanten die op hun werk zitten maar de kaartlezer van de bank thuis hebben liggen.

• We hebben buitenlandse klanten die niet met iDEAL kunnen betalen.

• We ontvangen (vaak omvangrijke) orders van zakelijke klanten, maar daarbij mag de inkoper vaak niet zomaar afrekenen omdat de facturering en betaling via een centrale administratie loopt.
Kun je wat meer info geven over die verplichting?