Wat doen jullie als je een factuur hebt gegenereerd in Magento voor een bestelling waar foutjes in zitten en die nog niet is betaald? Ik heb het zojuist gedaan voor iemand die de factuur wilde en achteraf per bank betaald(dus niet via de payment service provider).
Ik heb nu een creditnota gecreeerd voor deze bestelling/factuur, maar boekhoudkundig klopt het niet volgens mij. Er is immers helemaal geen geld ontvangen en weer teruggeboekt. Ook staat er nu in de rapportages dat er geld is teruggeboekt, terwijl dat dus helemaal niet zo is.
Is het veilig om (met behulp van een plugin) zowel deze factuur/bestelling en creditnota te verwijderen? Is dat te verantwoorden bij de belastingdienst, omdat er een factuurnummer mist?
Re: Foutieve bestelling aangemaakt
2De beste manier moet je even zoeken soms, maar zoals je het nu gedaan hebt, is het niet verkeerd. De Belastingdienst hoeft niet direct een overboeking te zien. Bij een wanbetaler kun je tenslotte ook uiteindelijk crediteren, en is de transactie er ook nooit geweest.Hansvl schreef:Is het veilig om (met behulp van een plugin) zowel deze factuur/bestelling en creditnota te verwijderen? Is dat te verantwoorden bij de belastingdienst, omdat er een factuurnummer mist?
De factuur gewoon verwijderen omdat er geen transactie is geweest, kun je beter niet doen. Ook niet als je het kan verantwoorden. Fouten in je factuurnummering is praktisch gezien nooit aan te raden.
Nu op mijn weblogs:
Re: Foutieve bestelling aangemaakt
3Kan je die factuur niet gewoon annuleren? Ik heb het ook weleens. Print de factuur uit, zet er "geannuleerd" op en zo gaat hij in de boekhouding. Zo behoud je de nummering.
Pas als er een betaling plaatst heeft gevonden, maken we een creditnota.
Pas als er een betaling plaatst heeft gevonden, maken we een creditnota.
Re: Foutieve bestelling aangemaakt
4Zo doe ik dat ook.
Dat voorkomt vragen over facturen bij de boekhouder en loopt je nummering gewoon door.
Dat voorkomt vragen over facturen bij de boekhouder en loopt je nummering gewoon door.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Foutieve bestelling aangemaakt
5Klopt inderdaad dat je het niet direct kunt annuleren bij Magento. Dan moet je in de code. Dit is uiteraard een mogelijkheid, maar persoonlijk zou ik het laten voor wat het is. Eerst heb je aangegeven dat je een factuur hebt (dus het geld hebt ontvangen), hierna dat je het teruggeboekt hebt. Dat houdt in dat je op een nul lijn uitkomt en dit kun je tegen elkaar wegstrepen.