Hoge verzendkosten en defect artikel

1
Ik zie wel veel dingen staan die hier wat op lijken, maar ik hoop het wat duidelijker te krijgen;

Ik kreeg van de week een klacht van een klant die een artikel had ontvangen, wat volgens haar stuk was. Ze had foto's bijgesloten etc. (Het betreft trouwens een bamboe artikel wat door temperatuursverschil barstjes kan gaan vertonen, wat niet afwijkend is, ) Het nadeel is, dat het artikel valt onder de €12,50 verzendkosten , het is nogal groot.

Ik heb haar voorgesteld een nieuw artikel op te sturen (wel weer 12,50 vk helaas), of het geld terug te storten. Ze koos voor het laatste.

Mijn vraag is nu; ik heb het dit keer zo maar gelaten en haar het artikel laten houden, omdat de verzendkosten bijna hoger waren dan de inkoopprijs, maar liever had ik gehad dat ik het artikel gewoon terug gestuurd had gekregen.

Hoe pakken jullie dit aan? Altijd vragen artikel terug te sturen en de klant de verzendkosten laten betalen van het terugzenden? Of moet ik deze ook voor eigen rekening nemen? Of artikel laten houden en geld terug? Ik vind het lastig, want ik kan iemand toch niet verplichten tot die €12,50 te betalen voor terugzenden? Nogal prijzig. Bijna net zo duur als het artikel zelf.

Re: Hoge verzendkosten en defect artikel

2
Volgens mij heb je het al goed en met inzicht opgelost hoor :)

Ik begrijp de twijfel: zoiets moet niet té vaak gebeuren, want dan kost het meer dan het oplevert. Maar je pakt het al voortvarend aan: een retourenregeling moet duidelijk en rechtvaardig zijn, maar je moet bereid zijn daarvan in "voorkomende gevallen" af te wijken als dat beter is voor de klant of je kosten.

Mocht het met deze producten vaker voorkomen, dan moet je die misschien maar niet meer voeren. Voor mijn gevoel rijmt producten met een inkoopprijs van ongeveer € 12,50 verzenden met € 12,50 verzendkosten niet helemaal. Daar zit iets scheef, maar dat is vooral een gevoel.

Re: Hoge verzendkosten en defect artikel

3
Ik vraag bij een defect aan producten onder de prijs voor verzendkosten altijd om een foto waar het defect op zichtbaar is. Dan hoeven de klanten deze defecte producten niet terug te sturen en stuur ik een nieuw exemplaar op.

De duurdere producten doen we anders. Dan sturen we het vervangende artikel direct op met een retourzegel om het defecte product daarna kosteloos naar ons terug te sturen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoge verzendkosten en defect artikel

5
Ok duidelijk :) Dat wilde ik even weten. De verhouding inkoop-verzendkosten is inderdaad verre van ideaal, maar het artikel loopt wel als een trein, dus op zich verdien ik er wel wat aan, al kost het me nu vaak meer (vooral tijd en verpakkingsmateriaal) dan dat het oplevert. Toch wil ik het artikel wel aanbieden, omdat het het nummer 1 zoekwoord is waarop mensen op mijn site komen :wink:

Iig. bedankt voor de info !