Conversiepercentages, verzameltopic

1
Nav. een discussie die op HL aan het opbloeien is plaats ik dit topic.

Veel marketeers die lijken een fetisj te hebben voor percentages, met name conversiepercentages. Nu is het algemeen bekend dat veel marketeers ook een fetisj voor gebakken lucht hebben en dus is dit misschien een beetje een open deur, maar toch wil ik het hier even over hebben.

Ga naar een gemiddelde beurs en je krijgt dingen te horen als "wij verhogen je conversiepercentage" en zulke dingen te horen. Ook wordt er vaak een conversiepercentage vermeld bij de verkoop van een shop en lijkt het een ijkpunt voor je succes te zijn.

Maar laten we even terug gaan naar de basis. Het conversiepercentage (C%) is niets anders dan de verhouding tussen het aantal bezoekers (V) en het aantal orders (O). Die verhouding is aan te passen door een of beide aantallen aan te passen.
Met meer O gaat je C% omhoog, en dat is een positief iets.
Maar met minder V gaat je C% ook omhoog, maar dan hoeft het niet positief te zijn. Je kan dan namelijk ook best minder O hebben, en dat wil je in de regel niet.

Ikzelf geef niet zo veel om percentages, zoals misschien bekend is. Ik wil liever weten hoeveel orders ik had en hoeveel mij dat opgeleverd heeft, in plaats van om de verhouding tussen bezoekers en orders te horen.

Maar er zijn nog meer zaken om over na te denken.
120 orders zijn beter dan 100 orders.
Maar 50 orders van met elk 20 euro winst is beter dan 100 orders met elk 5 euro winst.

Mijn vraag aan jullie is:

Hoeveel waarde hechten jullie aan een conversiepercentage?
Wat doen jullie met dit getal?

Verder is dit topic bedoelt voor alle overige vragen omtrent conversiepercentages of om te checken of jouw percentage nog een beetje goed is of niet.

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

2
Bij CPC campagnes is het conversiepercentage wel belangrijk. Dit is hier een goed instrument om te beoordelen of de campagne werkt en geld oplevert. Hangt uiteraard ook af van ROI, maar het percentage geeft al een goed beeld of het aanslaat.

Voor bezoekers via organische zoekresultaten is het percentage minder van belang. Deze bezoekers kosten niets dus dan is 0,1 procent al leuk mits de aantallen hoog liggen.

Affiliate marketing op CPS basis hetzelfde verhaal. Je betaald pas bij een sale dus dan is conversie percentage niet van groot belang. Je kan natuurlijk wel de landingspagina zo aantrekkelijk mogelijk maken om een hoger percentage te krijgen.

Het ligt er dus wat mij betreft vooral aan wat een bezoek kost als je gaat kijken naar een conversie percentage.

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

4
Een conversiepercentage zegt iets over de webshop. Maar is niet heilig. Heb je zelfs bij een laag aantal bezoekers een hoge conversiepercentage dan betekend dat dat je of een geweldig product hebt of dat je site er echt uitnodigt om te kopen.

Kan je bij hogere bezoekersaantallen dat percentage vasthouden is het zelfs beter.

Heb je een conversiepercentage onder 1% dan is er iets verkeerd.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

5
Ik hecht meer aan de verandering in de conversie, dan aan het absolute getal. Als de conversie opeens omlaag gaat is er of iets mis op de site, een concurrent heeft zn prijzen sterk verlaagd, of er komt opeens veel waardeloos bezoek binnen (als je met affiliates werkt is dat vooral handig om te weten; "klik maar raak voor een knaaksites" en grote mailbestanden hebben een behoorlijke impact).
Aan de andere kant... met een conversie van 10% wil ik toch ook graag weten waarom die andere 90% niets koopt, terwijl ze toch gericht naar mijn product op zoek zijn.

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

6
Ha toch even de moeite genomen om HL te lezen.

Wat een goed percentage is over het algemeen niet te zeggen. 0,5 of 20 daar kun je over het algemeen jezelf niet mee vergelijken. Heb je een niche of ga je voor breed. Ga je voor directe conversie of meer voor binding. Per branche zou je denken dat je wel kunt vergelijken maar ook daar heeft iedereen zijn eigen strategie en nukken.

Ik ben al blij met 1,5% maar daar hebben jullie dus niets aan om te weten :D

Ik gebruik het in combinatie met andere factoren denk aan omzet/marge, aanpassingen in de site, CPC campagnes of weer een update bij Google, maar ik kijk alleen naar de trend over een langere termijn. (6 tot 12 maanden)

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

7
Conversie is een indicatie hoe je webshop functioneert. Je kunt er o.a. mee meten of je assortiment aansluit bij je bezoekers, zeker wanneer je combinaties van producten aanbied. Meten of de ene layout, kleurstelling, etc beter functioneert dan de andere. Je kunt bepalen of een bepaalde investering, affiliate of banner campagne, SEO of prijsvergelijker investering een goede ROI oplevert. Conversie geeft globaal informatie over je shop, denk hierbij aan trends en de effecten van aanpassingen aan je webshop.

Conversie onderling tussen webshops vergelijken heeft weinig nut. De ene shop is gespecialiseerd en heeft een ander publiek dan de andere shop. Wel kun je stellen, zoals hierboven al vermeld, dat een conversie van onder de 0.5% slecht is en een conversie van boven de 4.5% erg goed is.
http://ecompro.nl/
http://ecomblog.nl/

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

8
We zijn het allemaal wel eens hier maar wat ook wellicht interessant kan zijn is trechterconversieratio. Ik heb sites waar dat rond de 35% is. maar ook sites waar dat 10% is (internationaal)

Diegene die dat meten wat zijn jullie cijfers? dit is minder afhankelijk van branche of product...Maar geeft meer weer wat de winkelwagen doet.

Re: Conversiepercentages, verzameltopic

9
Retired Member schreef:We zijn het allemaal wel eens hier maar wat ook wellicht interessant kan zijn is trechterconversieratio. Ik heb sites waar dat rond de 35% is. maar ook sites waar dat 10% is (internationaal)

Diegene die dat meten wat zijn jullie cijfers? dit is minder afhankelijk van branche of product...Maar geeft meer weer wat de winkelwagen doet.
Trechters zeggen inderdaad veel meer. Ik vind "de" conversieratio een simplificatie, omdat er vele wegen naar Rome leiden, bijvoorbeeld:

Bezoeker —[...%]—▶ Nieuwsbriefabonnee —[...%]—▶ Koper

Uitgesplitste percentages zeggen dan al meer, maar nog steeds niet alles als de nieuwsbriefabonnees bijvoorbeeld (a) vaker iets kopen en (b) per order meer besteden. Alleen al in de herhalingsaankopen heb je op zich ook weer een trechter:

Bezoeker —[...%]—▶ 1e bestelling —[...%]—▶ 2e bestelling —[...%]—▶ et cetera

Uitgaande van een vergelijking kans × effect = resultaat toont een percentage, de kans, altijd maar een deel van het verhaal. In 2009 was onze gemiddelde ordergrootte € 51,60 en die wisten we in 2010 naar € 81,49 te verhogen. Als je zo'n effect niet meet of niet nastreeft, ga je er met alleen "de" conversieratio nooit komen.

Als je nog dieper in je sitestatistieken en verkoopstatistieken duikt, zul je voor uiteenlopende product/markt-combinaties andere clusters van bezoekers en klanten ontdekken. Noem ze bijvoorbeeld "gebruikersprofielen" waarvoor je aparte "persona's" kunt uitwerken. Die doorlopen de trechters anders, met andere relatieve en absolute ratio's.

Pas als je dat goed in kaart hebt, worden je strategische en operationele beslissingen substantieel beter.
StoreCore.io