BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

1
Hoi,

Ik wat vragen over me btw-afdracht en verkoop/inkoop;

BTW verzendkostenIk weet dat ik btw gewoon moet afdragen over het bedrag wat ik aan verzendkosten bereken aan me klant.
Maar hoe zit het op het moment dat mijn leverancier verzendkosten berekend als ik onder een bepaald bedrag zit met mijn inkoop.
Mag ik deze verzendkosten gewoon laten staan op me factuur? of moet ik dit eraf halen als ik het wil inboeken?

Inkoop/verkoop
Hoe kan ik het beste iets inboeken wat ik als product heb ingekocht, maar zelf gebruik van ga maken. En dus eigenlijk niet verkoop.

Alvast bedankt voor de reactie's
http://www.jugador.nl

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

2
Hoi Mike,

De verzendkosten vanuit jouw leverancier zijn gewoon onderdeel van het factuurbedrag. Ze zijn ook belast met het tarief waarop jij inkoopt, meestal 19%. Stel dat jij iets inkoopt voor 90 euro, waar 10 euro verzendkosten op zitten. Dan heb je een factuurbedrag van 100 euro ex. BTW, 119 euro incl. BTW. Die boek je in. De 19 euro BTW kan je weer aftrekken van de nog af te dragen BTW.

Als je iets koopt voor eigen gebruik dan kan je dat, afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken, boeken op inventaris-, kantine- of andere kosten. Als het een duur ding is kan je het zelfs voor de invensteringsaftrek gebruiken.
Als je het echt prive wilt gebruiken dan zou je een factuur kunnen opstellen voor jezelf, al dan niet voor 0 euro. Op die manier kan je precies zien wat er met je voorraad gebeurd is.

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

3
Wouter Hol schreef: Als je iets koopt voor eigen gebruik dan kan je dat, afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken, boeken op inventaris-, kantine- of andere kosten. Als het een duur ding is kan je het zelfs voor de invensteringsaftrek gebruiken.
Als je het echt prive wilt gebruiken dan zou je een factuur kunnen opstellen voor jezelf, al dan niet voor 0 euro. Op die manier kan je precies zien wat er met je voorraad gebeurd is.

Hoi Wouter,

Thanxs voor duidelijke uitleg!

hetgeen wat ik koop voor eigen gebruik is een PS3 game...
Dus zal het laatste worden....

Ps. facturen naar klant boek ik toch ook gewoon in inclusief verzendkosten?
http://www.jugador.nl

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

4
Nog even iets genuanceerder...

Inkoopfactuur voor 90 euro producten en 10 euro verzendkosten + btw splits je het beste op als 90 euro naar de voorraad en 10 euro naar (verzend)kosten.

De voorraad is een activa op de balans, verzendkosten zijn dit niet... en 1 ding wat een bank niet graag op een balans ziet is een hoge voorraad.

Verder kan je oude voorraden afschrijven, wat je met verendkosten niet mag/kan doen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

5
@eentje, hoe kun je dan de volgende situatie het beste aanvaren?

• Eerste partij ingekocht voor € 900 inkoop + € 100 verzendkosten;
• tweede, identieke partij ingekocht voor € 1.000 met franco levering.

Bedrijfseconomisch is dat een uitgemaakte zaak: de tweede partij leidt tot overgewaardeerde voorraden, waarop je dus een correctie toepast. Maar hoe los je dat fiscaal op?
StoreCore.io

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

7
eentje schreef: Verder kan je oude voorraden afschrijven, wat je met verendkosten niet mag/kan doen.
Vaak krijg je franco geleverd. (Of althans, zo gaat dat bij ons)

Maar dan nog, verzendkosten zijn gewoon integraal onderdeel van de factuur. Zonder de verzendkosten te betalen heb je de producten simpelweg niet waar je ze wilt hebben. De verzendkosten maken de producten dus duurder, en dus heb je meer euro's in je voorraad zitten als de verzendkosten van die leverancier hoog liggen.

Andersom geredeneerd; stel dat je de factuur inderdaad opsplitst. 90 euro aan waarde op voorraad, 10 euro op verzendkosten.
Stel dat je voorraad op is. Als je naar je administratie zou kijken dan zou je zeggen dat je voor 90 euro je voorraad weer op peil hebt. Maar dat is niet waar, het kost je ook nog verzendkosten om de spullen daar te krijgen. Je zou dus een vertekend beeld kunnen krijgen van het geld wat in je voorraad zit.

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

9
Het voorzichtigheidsbeginsel dicteert inderdaad dat je kosten die al bekend zijn, onmiddellijk ten laste brengt van het resultaat, dus de resultatenrekening c.q. winst- en verliesrekening. Ergo: concrete verzendkosten op inkoop of verkoop boek je onmiddellijk in, zodra ze bekend zijn.

Mijn vraag was meer wat je dan doet met de waardering van (gemengde) activa op de balans. Om bij mijn vergelijking van die twee identieke partijen te blijven: de franco geleverde partij staat niet alleen overgewaardeerd op de balans, ook doe je jezelf tekort door de (verborgen) verzendkosten niet direct ten laste van de winst te brengen. Hoe los je zoiets nu elegant op?
StoreCore.io

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

10
Nou ben ik geen boekhouder, maar slaan die kosten niet alleen op kosten die je zelf maakt? Dus als je zelf kosten maakt om een product in te kopen, dan mag je die niet boeken bij de inkoopprijs. Maar als jouw leverancier jouw kosten aan rekent en die apart vermeld op de factuur, dan kan je die gewoon bij de inkoopprijs boeken. Althans, zo doen wij het. Nu is bij ons misschien 0.1% van het geld wat in de voorraad zit ooit betaalt aan verzendkosten, omdat wij vrij massaal inkopen en dus meestal geen verzendkosten gespecificeerd krijgen op de factuur.

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

11
Bij vaste activa mag dat inderdaad. De verwervingskosten, bijvoorbeeld € 150 voor een monteur die een of ander apparaat aansluit, mag je optellen bij de totale aanschafprijs. Daarna kun je het geheel activeren en er over een periode van meerdere jaren op afschrijven.

Ik vroeg me alleen af of dat voor voorraden wel altijd even handig is. Immers, een bedrijf lijkt groter/rijker dan het is wanneer er in de voorraden allerlei (verborgen) kosten zitten. Per saldo heb je dan meer activa op de balans staan dan er in je magazijn op de planken liggen.
StoreCore.io

Re: BTW verzendkosten + verkoop/inkoop vraag

13
Ik kwam laatst ook een interessante case tegen mbt verzendkosten, (welke 10 euro zijn)



Wat gebeurd er als je 2 producten hebt, (Case 1)


1 van 100 euro tegen 6% btw = 6 euro btw

1 van 100 euro tegen 19% btw = 19 euro btw


Welk BTW percentage reken je dan door bij de verzendkosten (welke 10 euro zijn)?


Wat doe je als je (case 2)

1 van 200 euro tegen 19% = 38 euro btw

1 van 100 euro tegen 6% = 6 euro btw

1.2
hoe ik dit heb opgelost. ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Verdelen naar ratio:

Case 1

Ratio 100:100 = 1:1 = 5 euro tegen 6% en 5 euro tegen 19% = 0.3 + 0.95 = +
.3 = 1.25 euro BTW op verzendkosten


Case 2

Ratio 200:100= 2:1 = 2/3 van 10 euro (6.67) tegen 19% en 1/3 van 10 euro ( 3.33) tegen 6% = dus BTW word dan = 1.2673 + 0.1998 = 1.4671


Ik was benieuwd of ik dit dan goed doe? Of dat dit TE omslachtig is? een natuurlijk hoe jullie met dit soort situaties omgaan.
Achteraf betalen voor webwinkels via Billink.nl