Beschermde markten

1
Beste allen,

Ik ben ondertussen enige tijd actief als webwinkel eigenaar en dit loopt best aardig, ook heb ik al eens getracht een webshop via webwinkelforum over te nemen.

Alleen vervolgens kwam ik erachter dat het overnemen niet heel interessant was aangezien het nagenoeg onmogelijk was ook afnemer te worden bij de betreffende leverancier.
Wanneer ik deze opbelde of mailde was het altijd of altijd negatief, of ik kreeg een kreng aan de telefoon die weinig welwillend was en niet de intentie had ooit iets te gaan verkopen.

Dus ik vroeg mij af, wat zijn nou de 'beschermde' markten vooral welke ik eigenlijk bij voorbaat al kan ontwijken? Haarproducten is iig geen succes ben ik al achter, maar zo zijn er vast meerdere?

Groeten

Re: Beschermde markten

2
yannickb schreef:Dus ik vroeg mij af, wat zijn nou de 'beschermde' markten vooral welke ik eigenlijk bij voorbaat al kan ontwijken? Haarproducten is iig geen succes ben ik al achter, maar zo zijn er vast meerdere?
Waarom stel je de tegenovergestelde vraag? Waarom wil je weten waar je kansloos bent? Dan zou ik liever mijn tijd en energie besteden aan partijen waarbij je wel op de koffie kunt komen.
StoreCore.io

Re: Beschermde markten

3
Ward schreef:
yannickb schreef:Dus ik vroeg mij af, wat zijn nou de 'beschermde' markten vooral welke ik eigenlijk bij voorbaat al kan ontwijken? Haarproducten is iig geen succes ben ik al achter, maar zo zijn er vast meerdere?
Waarom stel je de tegenovergestelde vraag? Waarom wil je weten waar je kansloos bent? Dan zou ik liever mijn tijd en energie besteden aan partijen waarbij je wel op de koffie kunt komen.
Dat begrjip ik, maar dan weet ik in ieder geval welke moeite ik kan besparen. Dan hoef ik die partijen waarvan ik van tevoren al weet waar ik kansloos bij ben geen moeite in te steken met contact opnemen.

Re: Beschermde markten

4
Maar heb je dan niet op z'n minst bepaalde marktsegmenten op het oog? Nu klinkt het alsof je "iets" wilt verkopen, "maakt niet uit wat als het maar niet te lastig wordt". Hoewel het starten van een webwinkel héél leuk is, moet je wel enigszins een richting in gedachten hebben.

Bijna elke markt is wel op een of andere manier afgeschermd. Het kost tijd en moeite om te achterhalen hoe de lijntjes tussen fabrikanten, importeurs en groothandels lopen. Behalve misschien voor degene die denkt dat de Makro een groothandel is, maar dat is een illusie...
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Beschermde markten

5
Ward schreef:Maar heb je dan niet op z'n minst bepaalde marktsegmenten op het oog? Nu klinkt het alsof je "iets" wilt verkopen, "maakt niet uit wat als het maar niet te lastig wordt". Hoewel het starten van een webwinkel héél leuk is, moet je wel enigszins een richting in gedachten hebben.

Bijna elke markt is wel op een of andere manier afgeschermd. Het kost tijd en moeite om te achterhalen hoe de lijntjes tussen fabrikanten, importeurs en groothandels lopen. Behalve misschien voor degene die denkt dat de Makro een groothandel is, maar dat is een illusie...
Ik heb inderdaad wel het idee de verzorgingsproducten kant op te gaan, en aangezien ik liefst in het begin zoveel mogelijk opties open wil hebben staan kijk ik dus ook naar de haarproducten. Hier was ik in mijn openingspost wat onduidelijk mee.

Het is niet zo dat ik er geen moeite voor doe, ik sta namelijk op bepaalde zoekwoorden zoals 'kappersgroothandel' welke toch niet bepaald de makkelijkste is al op pagina 1 en heb dagelijks aanzienlijk wat bezoekers op mijn site(Die dus leeg is wat betreft producten) en krijg contactaanvragen. Alleen allen moet ik nee antwoorden aangezien de leveranciers te lui zijn met antwoorden of alleen maar nee verkopen.

Voorbeeldje: Zo heb ik bijvoorbeeld Keune gemaild en klikte per ongeluk 2maal op de verzendknop, dus deze hebben ze 2maal ontvangen. Ik krijg 1 mail terug met erin nee niet mogelijk, en een paar uur later krijg ik(van een andere Keune-medewerker) een antwoord met we zullen u de prijslijst opsturen(Die ik heb ook ontvangen incl. een boel samples). Beetje apart (Zeker als je achteraf een mailtje terugstuurt met de producten die je wenst te bestellen en vervolgens hoort dat het voor mij niet mogelijk is...)

Re: Beschermde markten

6
een beetje een rare situatie die je schetst. heb zelf nog nooit iets dergelijks meegemaakt.

maar als ik vragen mag, heb je op deze manier veel bot gevangen bij leveranciers? En kun je je ook enige reden bedenken dat groothandels je direct nee toesturen, waarmee ze in feite hun eigen verkoop ondermijnen?

Ervaringen die ik heb gehad zijn ook niet altijd positief, maar dat kwam meer voort uit de manier van zakendoen van de groothandel/distributeur/leverancier waar ik mezelf niet lekker bij voelde. Wat ik wel heb ondervonden is dat persoonlijk contact met de leverancier van groot belang is. investeren in de relatie met je leveranciers is zeer belangrijk. Bellen werkt al veel beter dan heel kort het contactformulier invullen op de website omdat men dan ook niet weet met wat voor personen ze te maken hebben.

ik ben wel benieuwd naar wat specifiekere uitleg over de situaties, en verder loont het misschien om even het leveranciers forumonderdeel door te nemen op deze website, daar staan een aantal leveranciers voor verzorgingsproducten vermeld, en waarschijnlijk ook nog wat waardevolle tips.
Bogaerts

Re: Beschermde markten

7
Mail je alleen naar leveranciers? Zoals ik het lees zoek je alleen de makkelijke manier zonder directe confrontatie op. Klim eens in de telefoon of ga er heen met een duidelijke richting van je plannen.
Het komt nu gewoon over alsof ze je totaal niet serieus nemen. De toon in je huidige berichten juichen ook niet ofzo, wellicht een cursus mensen overhalen ;) Je moet mensen soms gewoon weten te raken, ze enthousiast maken voor wat jij wilt.
Bogaerts schreef:waarmee ze in feite hun eigen verkoop ondermijnen?
Zo zien ze het zelf dus vaak niet, als ze niet aan een webwinkel verkopen dan is het daar niet beschikbaar, maar de klant koopt het dan wel elders, in een normale winkel of wel al reeds aangesloten webwinkels. Ze zien de kleine shops meer als 'lastig'.

Brio doet dat bijvoorbeeld ook, die beschermen sterk hun markt en bestaande klanten. Als je daar klant wil worden met je shop dan mag je eerst minimaal 1-2 jaar lekker bezig zijn en moet de site bevallen. Nu zijn er vele shops die het wel verkopen maar dat is dan weer via tussenhandel en niet bij de importeur zelf.