Retired Member schreef:Ward, er is maar 1 statistiek en dat is marge.
Ik ben het niet met je oneens hoor, maar Google Analytics ontneemt je nogal eens het zicht op wat er werkelijk gebeurt door bezoekers en bezoeken bijeen te vegen op verschillende zandhopen (allerlei percentages) en ze als zand door zandlopers te laten lopen (de trechters). Dan liever je eigen verkoopstatistieken relateren aan je eigen sitestatistieken, zodat je echt per klant en per transactie ziet wat er gebeurt. Daarmee kun je dan aansluitend allerlei clusters van verschillende doelgroepen en product/markt-combinaties vormen en dát is marketinginformatie waarmee je echt wat kunt.
Retired Member schreef:Ervaringen daar worden we wijzer van niet weetjes van Google.
Okay, een paar dingen die mij opvallen:
• Een AdWords-campagne leidt vaak niet alleen tot méér verkeer (goed), maar verandert soms ook de aard van het verkeer (niet altijd goed). Zo had ik eens een campagne die tot drie keer zoveel bezoekers leidde, alleen bestelden ze minder vaak (conversie daalde), bekeken ze minder webpagina's (bezoekdiepte daalde) en bleven ze minder lang rondhangen (bezoekduur daalde).
• Ik heb één specifieke AdWords-advertentie waarbij de klikken op autonome zoekresultaten duidelijk omgekeerd evenredig zijn aan de klikken op advertentie. Het maakt Google-gebruikers kennelijk vaak niet uit waarop ze nu precies klikken. Als ik deze advertentie aanzet, daalt het aantal klikken op de autonome zoekresultaten. Zet ik de advertentie uit, dan beweegt het aantal klikken op de autonome zoekresultaten omgekeerd ook weer mooi omhoog. Ik heb dat over een periode van meer dan een jaar gedaan en het patroon blijkt zich te herhalen.
• Je kunt de autonome groei moeilijk los koppelen van de extra groei die een AdWords-campagne oplevert. Onlangs heb ik een andere AdWords-campagne tijdelijk gepauzeerd, maar de landingspagina blijft desondanks leuk doorgroeien. Misschien was de groei mét AdWords-campagne inderdaad hoger geweest, maar dat is koffiedik kijken.