Annulering

1
Beste,

twee vragen:

1. Klopt het dat ik niet kan zoeken binnen dit forum?
2. Wat is een acceptabele annuleringsperiode voor een bestelling? Ik heb nu 24 uur staan na plaatsing van de bestelling, maar een klant vandaag vond dit te kort. Echter moet er wel bij vermeld worden dat zij pas de bestelling annuleerde nadat ik haar de eerste aanmaning vandaag stuurde en dit was 13 dagen na plaatsing van de bestelling.

Dank voor jullie advies!

Ellen

2
Je kunt inderdaad nog niet zoeken op het forum.

Wettelijk is vastgelegd dat bij de meeste artikelen er minimaal een week (of was het nu 8 dagen?) bedenktijd is. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, zoals loten uit de loterij etc. maar voor de meeste gevallen zit je toch vast aan de colportagewetgeving.

3
Beste admin,

hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Als ik het juist heb is de afkoelingsperiode 7 dagen, tenminste dat is de periode die ik bij de meeste web winkel terugvindt.
Echter als ik het juist heb betreft dit de periode dat een artikel opgestuurd is naar een klant en dat de klant dan 7 (werk?)dagen bedenktijd heeft wat te doen met het artikel. Dit is 7 dagen na ontvangst en wil klant het artikel voor wat voor reden dan retour sturen, zal hij/zij binnen de afkoelingsperiode contact met de verkoper moeten opnemen en deze laten weten dat het product retour komt.

Echter ik heb het over de periode voor dit stadium. De klant heeft een bestelling geplaatst en nog niet betaald. Volgens mij is daar geen wettelijke regeling voor en ook geen algemene aanvaarde regel, tenminste ik kan hem niet vinden.

Groet,
Ellen
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

6
Hmm, ik vind dat je daar helemaal geen termijn voor aan moet houden in die zin dat je er een aanmaning voor verstuurt. Kan me ook niet voorstellen dat dat wettelijk in orde is trouwens maar dat is maar mijn idee.
Niet betalen is niet verzenden, klaar. Ik zou na enkele dagen een vriendelijke email sturen om te informeren naar de bestelling en de bijhorende betaling maar als ze annuleren, tja, dan is dat zo, pech.
Ik denk niet dat dit zo vaak voorkomt dat je er termijnen van 24 uur op moet zetten denk ik, ik hou ook niet zo van zo'n termijn en dan een aanmaning voor een betaling die vooraf gemaakt moet worden. Als de betaling achteraf is snap ik de aanmaning maar anders niet. Het lijkt me gewoon een onhandigheid en zonde van je tijd, maar meer niet.

7
Juridisch gezien heeft sassefras wel gelijk.

Op het moment van bestellen word er een koopovereenkomst gesloten en heeft sassefras recht op het geld.

Praktisch gezien is het onhoudbaar. Want ook al betaalt de klant uiteindelijk en de bestelling wordt verstuurt heeft de klant weer 7 dagen om het zonder opgaaf van reden terug te sturen. Dus al met al verspilling van energie en geld.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

8
Het % aanmaningen is zeer klein en deze zijn overigens op een nette vriendelijke toon en niet dreigend of zo. Daar hou ik zelf ook niet van en ik probeer mijn klanten te behandelen zoals ik zelf graag behandeld wil worden.

Een van mijn adviseurs 2 jaar terug vertelde me te dreigen met een incassobureau maar daar begin ik niet aan en ik vindt dat ook iets te ver gaan voor de bedragen die wij hebben.

Op de aanmaning/herinnering heb je over het algemeen 3 reacties:
1) men betaald meteen omdat ze het inderdaad vergeten hadden
2) men annuleert de bestelling
3) men reageert gewoon niet meer.

En bij die laatste groep kan ik soms pissig worden als ik een slechte dag heb :roll: en zit dan lelijk te kijken naar mijn scherm, want het is toch een kleine moeite om even te laten weten dat je niets meer wil hebben, maar niet iedereen (gelukkig) is hetzelfde.

Ik ga wat dingen aanpassen in de voorwaarden en standaard e-mail waar de factuur mee verstuurd wordt :lol: Iedereen tevreden houden gaat toch niet lukken.

9
Ook ik heb hier mee te maken gehad.
Zolang een klant niet heeft betaald, verstuur ik ook niets.
Bij mij staat de klant vrij, om af te zien van de bestelling.
Als een klant niet heeft betaald, dan stuur ik gewoon een vriendelijke e-mail, dat ik de betaling niet ontvangen heb en of de klant de bestelling liever wil annuleren etc. (bij een bankoverboeking stuur ik de e-mail na ongeveer anderhalve week. Bij IDeal en PayPal de volgende dag).
Met als verzoekje of ze het even willen laten weten.
Als iemand niet reageert binnen een week na dit verzoekje, dan zet ik de spullen gewoon weer terug in de voorraad en dat laat ik ze dan nog even weten.
Willen ze de spulletjes alsnog, dan plaatsen ze maar gewoon een nieuwe bestelling. :D