BTW periode aangeven Belastingdienst

1
Hallo Allemaal,
Als alles goed is moet ik deze periode omzetbelasting betalen van mijn verkochte goederen. Op welke datum moet dat? Laatste week september?
Nog een vraag. Ik heb artikelen ingekocht in Tsjechie bij 2 firma's. De facturen zijn voorzien van BTW nr en 0% btw.Firma A een bedrag van 40,60E en van Firma B een bedrag van 209,80E. Goederen zijn versturd uit Tsjechie. Ik neem aan dat ik over deze 2 bedragen de Nederlandse BTW moet berekenen en moet invullen op het invulscherm van de belastingdienst.

De rest van mijn inkopen zijn leveranciers uit Nederland.

Ik zou enige hulp van jullie heel erg opprijs stellen, daar het de eerste keer is dat ik dit moet doen.

M.vr.gr. Han Krol, VKH-Models

Re: BTW periode aangeven Belastingdienst

2
Ik neem aan dat je per kwartaal aangifte doet.

Je aangifte en de betaling over het 3e tijdvak van 2011 (juli, augustus, september) moet je voor 31 oktober ingeleverd hebben bij de belastingdienst. In de praktijk betekent dat dat je het bedrag 27 oktober moet overmaken, omdat er een weekend in het eind van oktober zit. Staat het geld namelijk pas 1 november op de rekening van de Belastingdienst, dan ben je te laat.

Over alle inkopen die je doet waar BTW over zit, kan je de BTW terug vragen -mits de goederen bedoelt zijn voor je zaak, uiteraard-. Heb je geen BTW betaalt, zoals bij de Tsjechische firma's, dan kan je die ook niet terug vragen.

Dat je de BTW daarover nog zou moeten betalen is fout. Vraag een boekhouder om hulp zou ik zeggen, anders ga je veel te veel BTW betalen.

Re: BTW periode aangeven Belastingdienst

3
han52 schreef:Nog een vraag. Ik heb artikelen ingekocht in Tsjechie bij 2 firma's. De facturen zijn voorzien van BTW nr en 0% btw. Firma A een bedrag van 40,60E en van Firma B een bedrag van 209,80E. Goederen zijn versturd uit Tsjechie. Ik neem aan dat ik over deze 2 bedragen de Nederlandse BTW moet berekenen en moet invullen op het invulscherm van de belastingdienst.
Bij een intracommunautaire (IC) verwerving uit een ander EU-land werkt het formeel zo: jij moet daarover in Nederland btw betalen (meestal 19%), maar je kunt betaalde btw ook weer meteen terugvorderen in dezelfde aangifte omzetbelasting.
Belastingdienst schreef:Btw aangeven in Nederland
Over import uit een EU-land rekent u zelf de Nederlandse btw uit en geeft deze aan in uw btw-aangifte. De btw mag u in dezelfde aangifte aftrekken als voorbelasting.
Aangezien dat "betalen maar direct terugkrijgen" dubbelop is, vul je voor intracommunautaire leveringen een apart hokje in (alleen voor het totaalbedrag) en daarnaast een apart formulier (voor onder andere alle btw-nummers van je leveranciers en/of afnemers).

http://belastingdienst.nl/zakelijk/omze ... en-02.html
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW periode aangeven Belastingdienst

5
Ik krijg altijd een e-mail van de belastings dienst dat het weer tijd is om aangifte te doen en voor welke datum ik dat in oktober gedaan moet hebben.(laatste week van september telt immers nog mee met september)...
Later krijg ik ook via de post een blauwe brief..Maar ik doe het altijd online..