Valse Rembours bestellingen

1
HELAAS, is het vandaag voor de 2e keer voorgekomen dat ik een valse rembours bestelling heb.

De klant plaatst een bestelling, kiest voor Rembours als betaal-en leverwijze.

Vervolgens wordt het niet geaccepteerd en komt het na 3 weken weer terug naar mij.

Ondanks dat dit "pas" de 2e keer is (is 2 keer teveel) is dit natuurlijk ontzettend irritant.
Na wat research op internet blijken vele webwinkeliers last te hebben van deze valse bestellingen. Ondertussen ben je wel steeds 15,83 kwijt.

Nu heb ik gezien, dat er bij sommige webwinkels wel verzonden kan worden onder rembours, maar dat dit op aanvraag gebeurd. Maar wat zullen deze dan als "eis" stellen aan de klant?

Iemand enig idee hoe dit voorkomen kan worden?

Ik ben me aan het orienteren naar een andere achteraf betaalwijze (afterpay of Ecare?)
Maar ik ben daar nu nog niet genoeg voor geinformeerd om volledig daarop over te stappen.

tips zijn uiteraard welkom!

Re: Valse Rembours bestellingen

2
Voordeel van op aanvraag is dat je even contact met de klant hebt. Kun je meestal veel uithalen of het nep is of niet.

Ook kun je toch misschien verplichte bijvoorbeeld 10% van de totale bestelling van te voren te betalen.

Soms kun je het ook aan de bestelling zelf zien, als iemand een hele 'rare' of dure bestelling plaatst.

Maar ik neem aan dat dat laatste voor je bekend is :)

Re: Valse Rembours bestellingen

3
Ik heb het al minimaal 10 keer meegemaakt. Misschien bedenken mensen zich soms of is het een "geintje" van een concurrent. Het kost uiteraard wat centen als de zending retour komt en ook zeker irritatie.

Blijft bij mij het geval dat het merendeel die rembours kiest de extra kosten voor lief nemen en ook de zending aannemen en betalen. Of ik rembours uit zou schakelen zie ik daarom nog niet zitten.

Re: Valse Rembours bestellingen

4
Dank je wel. Het liefst haal ik die rembours weg als betaal/verzendwijze. Maar ik ben verplicht om een achteraf betaalwijze te hebben.

Maargoed. De 10% had ik idd ergens bij een andere shop ook gezien, maar mag dit wettelijk gezien wel?

Helaas zijn deze bestellingen, normale bestellingen, zoals een normale echte klant ook besteld.

Heel toevallig, had ik er vandaag weer 1. Een aankoopbedrag van 60 euro, remboursbedrag 75,83.

Ik voelde me er naar bij, maar na haar gegevens ingetikt te hebben op google vond ik deze dame op Facebook. Alle gegevens klopte volledig, dus ik ga ervanuit dat dit wel een oprecht persoon is.

Ging rembours er trouwens uit vanaf 2012?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Valse Rembours bestellingen

6
frafra schreef:Ik heb het al minimaal 10 keer meegemaakt. Misschien bedenken mensen zich soms of is het een "geintje" van een concurrent. Het kost uiteraard wat centen als de zending retour komt en ook zeker irritatie.
De eerste was 95% zeker een geintje van 1 van de zovele concurenten.
Deze dame, heb ik ontmoet op een Ladysnight. Zij stond er met dezelfde kleding als ons. Ze kwam naar ons toe, heel lief en aardig, ze gaf enkele oppervlakkige tipjes waar ik wel wat mee kon. Ze kraakte onze andere concurenten compleet af omdat ze volgens haar zeggen, hun website kopieerden.
Maar ze had deze weleens teruggepakt door valse bestellingen te plaatsen.

Helaas heb ik ook ondervonden dat dit een heel naar persoon is, die mijn website dag en nacht in de smiezen houd (lang leve IP) en heb regelmatig boze mails gehad dat ik haar kopieerde. (alsof ik me met hun bezighoud) Haar laatste woorden waren dan ook "Hier krijg je spijt van"

Gezien kort erna deze remboursbestellingen er kwamen, denk ik dat ze er wat mee te maken heeft. Erg he?

Ontzettend jammer die strijd

Re: Valse Rembours bestellingen

7
Bedankt WouterJan! Dan ga ik dit er deze week maar inbrengen. Wellicht verminderd het ook de rembours bestellingen. Ik vind het namelijk een vervelende wijze van betalen ;-) (tnt is niet snel met uitbetalen)

Re: Valse Rembours bestellingen

8
Dees26 schreef:Helaas heb ik ook ondervonden dat dit een heel naar persoon is, die mijn website dag en nacht in de smiezen houd (lang leve IP) [...]
Blokkeer het IP-adres met het bestand .htaccess voor "hypertext access" van Apache:

Code: Selecteer alles

Order Allow,Deny
Deny from 12.34.567.890
Allow from all

Re: Valse Rembours bestellingen

9
Ik heb ook een vervelend persoon op de site gehad. Nu heb ik ingebouwd dat zo iemand alles kan doen wat ze wil maar zodra de bestelling afgerond gaat worden komt er in beeld dat er een technische storing is en of men later terug wil komen.
Als je ze meteen blokt dan verdoen ze hun tijd niet en ik gun het ze om hun tijd te verdoen met niets...

Re: Valse Rembours bestellingen

10
Even een vraagje tussendoor:
Waarom moet je een achteraf betaalwijze hebben?

Persoonlijk vind ik rembours zowel als klant als verkoper irritant. Ik heb zelden een aankoop precies gepast, ik heb al moeite met de betaling voor importtax.

Re: Valse Rembours bestellingen

11
Tink schreef:Even een vraagje tussendoor:
Waarom moet je een achteraf betaalwijze hebben?

Persoonlijk vind ik rembours zowel als klant als verkoper irritant. Ik heb zelden een aankoop precies gepast, ik heb al moeite met de betaling voor importtax.
Is wettelijk bepaald. Maar je ben niet verplicht rembours te leveren.
Je kan ook gewoon aanbetaling van 50% verplichten, en dan leveren en daarna de klant de rest laten betalen. Maar dat is wel een risico.

Re: Valse Rembours bestellingen

12
Interessant, lang niet alle webshops bieden die optie... Zeg maar gerust minder dan de helft van de webshops waar ik vaak bestel. Ik vind het dan ook een rare regel, vooral als ik zie hoeveel risico het voor de verkoper oplevert.

Re: Valse Rembours bestellingen

13
Ik zit momenteel ook in een lopende rembours-zaak. Met alle rembours klanten heb ik telefonisch contact, als ik het vertrouw wordt het verzonden. Zo ook bij deze klant, maar die heeft de doos geweigerd bij de postbode. Nu heb ik kosten voor de rembourszending, maar ze hebben ook de kosten voor de retourzending in rekening gebracht. 'Schade' is dus ruim 20 euro.

In mijn algemene voorwaarden staat dat als een rembourszending niet kan worden afgeleverd, de klant de rembourskosten alsnog moet betalen.

Inmiddels hebben ze al een aanmaning gekregen. Die 20 euro overleef ik wel, het gaat mij om het principe. Eigenlijk kijk ik nu hoe ver ik kan gaan. Misschien uiteindelijk een incassobureau. Dat het een hoop tijd kost interesseert me niet eigenlijk.

Re: Valse Rembours bestellingen

14
Misschien de rembours kosten flink verhogen. Bijv 45 euro maken. Dan hebben ze er niet veel zin in, behalve de mensen die je willen treiteren. Dus heb je toch een keer een rembours zending dan kun je extra op je hoede zijn.

Re: Valse Rembours bestellingen

15
Met zo'n oplossing tref je alleen de mensen die wèl serieus een rembours bestelling willen doen.

Joel, heeft de klant een reden opgegeven voor de weigering? Of heb jij gegronde reden gevonden voor de weigering toen je het pakje terug kreeg?
En als het in je voorwaarden staat mag je dat geld ook gewoon vragen. Dat heb ik op de vervelende manier gemerkt. (Onverwachte, enigzins onredelijke voorwaarden. Maar zo stom geweest om ze niet te lezen. Kostte me 45 euro.)

Re: Valse Rembours bestellingen

17
Maurice schreef:Achteraf betalen is ook bij ophalen, om die reden hebben wij rembours niet meer aangeboden.
Onzin. Dit mag alleen als je door het hele land afhaalpunten hebt. Anders maak je het klanten te moeilijk om niet vooraf te hoeven betalen. Dit is dus zeker geen oplossing als je maar 1 afhaalpunt hebt.

Re: Valse Rembours bestellingen

18
rudyhoff schreef:
Maurice schreef:Achteraf betalen is ook bij ophalen, om die reden hebben wij rembours niet meer aangeboden.
Onzin. Dit mag alleen als je door het hele land afhaalpunten hebt. Anders maak je het klanten te moeilijk om niet vooraf te hoeven betalen. Dit is dus zeker geen oplossing als je maar 1 afhaalpunt hebt.
De waarheid ligt in het midden. Het kan wél als je bijvoorbeeld tegen betaling laat afhalen via PostNL. Dan heb je zo'n 2.000 afhaalpunten verspreid over heel Nederland.
StoreCore.io

Re: Valse Rembours bestellingen

19
Tink schreef:Joel, heeft de klant een reden opgegeven voor de weigering? Of heb jij gegronde reden gevonden voor de weigering toen je het pakje terug kreeg?
De klant belde doodleuk op dat hij het pakje had geweigerd omdat hij al aan het formaat van de doos kon zien dat de bestelde artikelen kleiner waren dan verwacht.

Ik moet zeggen dat het aantal rembours bestellingen hier wel meevalt (ik vraag 15,95). De afgelopen 6mnd waren er 3, waarvan er 1 wegens wantrouwen geen bestelling geleverd heeft gekregen, de ander netjes betaald heeft en deze dus de zending geweigerd heeft.

Re: Valse Rembours bestellingen

20
De klant belde doodleuk op dat hij het pakje had geweigerd omdat hij al aan het formaat van de doos kon zien dat de bestelde artikelen kleiner waren dan verwacht.
Het scheelt hem wel een keer terugsturen van het pakket en jij had het geld ook terug moeten storten als hij er binnen 7 dagen vanaf gezien had. Was je ook je geld kwijt.

Re: Valse Rembours bestellingen

22
frafra schreef:Dat zeg je niet helemaal goed want de rembourskosten hoef je niet terug te betalen aan de klant.
Alleen het factuurbedrag inclusief de normale berekende verzendkosten.
Weet je dat zeker? Voor zover ik weet moet je gewoon alles wat de klant aan je heeft betaalt terugbetalen. Anders kan joelphil ook een factuur sturen naar de klant die het pakket weigerde dus?

Ik ben blij dat ik een andere achteraf betaalmethode heb. Lijkt me een ramp om met rembours te werken.

Re: Valse Rembours bestellingen

24
Ik hoef de in rekening gebrachte verzendkosten niet terug te betalen, omdat ik een gratis retourservice hanteer. Je mag de klant maar 1x verzendkosten laten betalen.

Als die klant het gewoon had aangenomen, had die de rembourskosten dus niet teruggekregen, maar mocht het wel gratis retourneren. Dat kost mij ook geld natuurlijk, maar is nog altijd minder. Bovendien vind ik het vooral een principe kwestie :)