Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

1
Vorige week heb ik via internet een laptop besteld. Toen ik het heb ontvangen heb ik het aangezet en (automatisch windows geinstalleerd en de onomkeerbare taalkeuze gemaakt). nadat ik windows heb gestard heb ik gemerkt dat de laptop teveel geluid maakte en heb aan de webwinkel doorgegeven dat het naar mijn mening defect is. Voor reperatie/controle voor defectheid heb ik het teruggestuurd naar een bedrijf (op verzoek van de webwinkel).

Het zat me niet goed en heb voor het geval dat naar Consuwijzer gebeld en zij hebben mij gewezen op mijn bedenktijd ipv onbehoorlijk product. Naar aanleiding daarvan heb ik een melding gemaakt aan de webwinkel dat ik de koopovk wil ontbinden (binnen de wettelijke 7 dagen zichttermijn). Volgens de webwinkel kan ik dat niet doen, omdat ik de windows heb geinstalleerd en dus volgens hun in eigen gebruik genomen. Op internet staat sowieso een discussie over al dan niet in gebruik nemen. Naar vele mailswisselingen tussen de webwinkel en mij had ik gisteren (mijn laatste dag van 7 dagen zichttermijn) uiteindelijk doorgegeven dat ik dan me beroep op het leveren van ondeugdelijk product (webwinkel had de mogelijkheid gegeven dat indien het defect aangemerkt wordt, dat ik mijn geld terug kan krijgen).

maar vandaag (7 dagen zichttermijn is voorbij) heb ik van de webwinkel vernomen dat de laptop niet defect is en dus dat zij de laptop terug naar mij sturen. Ik heb heel wat op internet opgezocht en de discussie over eigen gebruik is niet tot einde gekomen. Ik heb wel twee uitspraken gevonden van de geschillencommissie waarin de consument in gelijk is gesteld dat de computer aangezet kan worden en zelf uitgeprobeerd kan worden.

Aangezien ik gisteren toch doorgegeven heb dat ik op de ondeugdelijkheid beroep heb ik volgens de webwinkel geen recht meer uit te oefenen, tenzij het toch defect is )ik kan een secons opinion vragen).

Maar ik wil de laptop dus helemaal niet meer . Vandaag heb ik gemerkt dat zij aangesloten zijn bij Stichting Webshop Keurmek.

Dus ik wil alsnog me beroepn op de zichttermijn, maar dan dat het 14 dagen is )dan ben ik nog binnen de tijd).


In artikel 16 van Keurmerk staat

ARTIKEL 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige
wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op
een duurzame gegevensdrager.

Dus dan lijkt het naar mijn mening dat ze per se de 14 dgn moeten hanteren ipv 7 dagen.

Om lang verhaal kort te houden, ik wil me op de zichttermijn beroepen en overweeg om naar de geschilcommissie te gaan, om een duidelijk antwoord te krijgen.

Maar de belangrijkste vraag nu hier is, of een webwinkel die aangesloten is aan Keurmerk Webshop kan afwijken?

Graag hoor ik jullie opmerkingen.

Indien iemand kennis heeft van in gebruik nemen van laptop hoor ik uiteraard dat ook graag.

Re: Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

4
Ik denk dat je deze vraag op de verkeerde plaats stelt. Dit is een forum voor webwinkeliers.

Om toch antwoord op je vraag te geven. Je kan het beste proberen dit met de webwinkel zelf op te lossen en anders via het Webshop Keurmerk een klacht indienen. Ze vervullen namelijk ook een bemiddelende rol in conflicten tussen consument en webwinkel.

Ik weet zelf niet hoe het zit met computers en een zichttermijn. Ik weet wel dat een webwinkel die aangesloten is bij het Webshop Keurmerk minimaal 14 kalenderdagen zichttermijn moet hanteren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

8
Ja dat zal ik morgen zeker doen. Bedankt allen!

Mijn excuses voor dit topic. In verband met de topic nieuwsbrief dacht ik dat zulke vragen ook hier geplaatst konden worden, maar ik weet niet hoe ik dit topic moet verwijderen. Misschien kan de moderator dat voor mij doen.

Re: Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

9
Had net een heel verhaal getikt op me tablet, raak ik een verkeerd gedeelte aan van me scherm, heel bericht weg. Poging 2 op me laptop:

Voorop gesteld, dit forum is eigenlijk voor webwinkel eigenaren, niet voor consumenten. Toch even een inhoudelijke reactie.

Dat het "keurmerk" spreekt over een zichttermijn van 14 dagen is nietig als de shop spreekt over 7 dagen. 7 dagen voldoet aan de wet. Dat het "keurmerk" anders zegt is van geen juridisch belang. Daar hebben zowel de shop als jij niets mee te maken, als dat niet in de algemene voorwaarden en in de communicatie van de shop zelf staat. Deze 14 dagen zou slechts een onderlinge afspraak tussen het "keurmerk" en de shop zijn. Je kan daar niet op verhalen als dit niet gemeld is in de AV van de shop en in de communicatie van de shop.

Maar op zich heb jij hier niet mee te maken. Zoals ik het begrijp heb je het product op tijd, namelijk binnen de 7 dagen, geretourneerd.
Een consument heeft het recht om een product redelijkerwijs uit te proberen. Zou het om een koffiezet apparaat gaan, dan mag je er een bakkie koffie mee zetten, gaat het om een laptop, dan mag je die aan zetten. Hier zit wel een stukje grijs gebied, omdat software vaak uitgesloten is van de wettelijke zichttermijn. Hier weet ik niet hoe dit exact in elkaar steekt. Het zou kunnen zijn dat een laptop uitgesloten is van zichttermijn vanwege de software die er op staat.

Je zou contact op kunnen nemen met het "keurmerk" of met de shop zelf en de shop wijzen op dat hun keurmerk anders beweert wat betreft de zichttermijn, maar nogmaals, je hebt het product, zoals ik het hier lees, in elk geval op tijd geretourneerd naar de shop. Nu alleen nog uitvinden of laptops met software binnen de zichttermijn vallen of dat deze uitgesloten zouden zijn. Ik denk dat ze dat op het forum van TROS radar of een dergelijk forum wel weten.

EDIT het topic zal niet worden verwijderd omdat dit onderdeel is van een lopende discussie. Bovendien kan een vraag als deze relevant zijn voor webwinkel eigenaren.

Re: Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

10
Wat heeft zo'n keurmerk dan nog voor nut? Als een webwinkel afwijkende zichttermijn dagen gebruikt, tov zo'n keurmerk. Zo'n keurmerk wekt een bepaalde verwachting bij de klant, als klant moet je bijna juridisch onderlegt zijn om dit soort zaken te begrijpen. Dit is niet goed voor de webwinkel business. Misleiding?...Ik vind dat de webwinkel, misleiding wekt met zijn keurmerk.

Re: Laptop webwinkel, afwijken keurmerk

11
Je moet om lid te zijn van het keurmerk ook gewoon de 14 dagen aanhouden. Wij zitten zelf ook bij dit keurmerk en toen we een tijd geleden de zichttermijn op 7 dagen hadden staan werd ik verzocht dit naar 14 dagen te zetten om te voldoen aan de voorwaarden om het keurmerk te "mogen" voeren. Officieel voldoet deze webwinkel dus niet aan het keurmerk en mogen ze het keurmerk dus ook niet tonen op de website.