Meer rechten consument bij kopen op afstand

1
Meer rechten consument bij kopen op afstand
23 juni 2011, 16:05

BRUSSEL (ANP i) - Iedereen die aankopen doet via internet, telefoon of de post heeft binnenkort 14 dagen de tijd om zich te bedenken en de goederen terug te sturen, zonder opgave van reden. Nu is dat nog een week. Dat komt doordat het Europees Parlement donderdag maatregelen heeft aangenomen om de consument bij het doen van aankopen 'op afstand' beter te beschermen. Bij goedkeuring door de Raad van Ministers in juli 2011 zullen de maatregelen komend najaar ingaan.

De leverancier moet de consument vooraf attent maken op deze mogelijkheid. Laat hij dat na, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot een jaar. De bedenktijd gaat ook pas in als de goederen worden geleverd en niet zoals nu al bij het tekenen van het contract.

De regel geldt ook voor aankopen via onlineveilingen als eBay, mits gekocht wordt van een professionele verkoper, en voor koop aan de deur, tijdens commerciële excursies en evenementen als tupperwareparty's.

Leveranciers krijgen maximaal twee weken de tijd om nadat de klant zich heeft bedacht het aankoopbedrag terug te betalen. Eventuele verzendkosten zijn voor rekening van de leverancier, tenzij vooraf duidelijk is gemaakt dat de klant die moet betalen.

Er komt een Europees standaardformulier dat de consument kan gebruiken om de leverancier te informeren dat hij zich heeft bedacht en zijn geld terug wil.

Andere nieuwe maatregelen zijn:
* toeslagen voor het betalen met kredietkaarten worden verboden als zij hoger zijn dan wat de leverancier zelf daarvoor kwijt is aan de kredietkaartmaatschappij.
* bij aanbiedingen via internet moet een totaalprijs worden getoond, inclusief alle 'verborgen' kosten.
* het gebruik op websites van vooraf ingevulde formulieren, waarbij opties al zijn aangevinkt die de consument vrij moet kunnen kiezen, wordt verboden. Dit gebeurt vaak bij het kopen van een vliegticket, waar men zich zo ongemerkt tot een reisverzekering verplicht.
* consumenten mogen niet 'in de val worden gelokt' om toch te moeten betalen voor zaken die op internet ogenschijnlijk als gratis worden aangeboden, zoals horoscopen of recepten

http://www.europa-nu.nl/id/viqfla5ifwyr ... dubxdwqrzw
http://aagjedoeken.wordpress.com/

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

2
Wow, de consument krijgt het wel heel luxe!
Dus als je een eBay-winkel hebt moet je ook je algemene voorwaarden daar hebben staan, of in ieder geval naar verwijzen bij elke advertentie (hoewel veiling producten wel uitgesloten zijn geloof ik, niet?). Een jaar bedenktijd klinkt wel weer heel extreem!

Ik snap ook niet goed dat de verkoper de verzendkosten aan de koper moet terugbetalen. Hij koopt het toch eerst en besluit dan zelf het terug te sturen? Maar als ik dit artikel zo lees kun je wel in je algemene voorwaarden opnemen dat de kosten voor de koper zijn, aklopt dat?

Ik vind het overigens nog steeds ruk van eBay dat je Paypal/credit card toeslagen niet aan de koper kunt factureren (ze knikkeren gewoon je advertenties er af), maar dat terzijde.

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

4
Leveranciers krijgen maximaal twee weken de tijd om nadat de klant zich heeft bedacht het aankoopbedrag terug te betalen.

voorbeeld: dus de klant wil het pakketje terug sturen, meld dit en wacht 1 of 2 weken voordat hij het opstuurt. (+ transporttijd)
Dan moet je als webwinkel het geld al terugstorten voordat je je pakje terug hebt. :-(
Die 2 weken is dat de stortdatum of de datum dat het effectief op de bank van de klant staat?

Ik vond binnen de maand terug betalen veel beter om fraude tegen te gaan.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

6
Wat ik trouwens niet wist, is dat je kopers uit een ander EU-land niet mag weigeren. Je mag kopers uit een ander EU-land zelfs niet doorverwijzen naar een lokale versie, dus bijvoorbeeld Duitsers met een redirect doorsturen naar de Duitse versie van je webshop is illegaal.
Europese Commissie schreef:Refusal to sell

It is illegal for online stores based in the EU to refuse to sell to customers in a different EU country.

For example, if you attempt to buy music or books over the internet from a seller based in the EU but are prevented from doing so, or redirected to your national web-store (which may have different products or prices), simply because you live in a different EU country, then the on-line seller is acting illegally.
http://ec.europa.eu/youreurope/citizens ... dex_en.htm

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

9
Wouter Hol schreef:Allemaal risico van het vak. Verkopen op internet is niet iets wat je niets kost en alleen maar geld oplevert.. Zulke dingen moet je incalculeren in de prijzen van je producten.
Toch nog terugkomend op de verzendkosten die de klant betaald bij een retourzending, daar lees ik verschillende berichten over. Is de verkoper verplicht deze te vergoeden of ligt dat er aan?
(en zo ja, waar aan?)

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

10
rguich schreef: Toch nog terugkomend op de verzendkosten die de klant betaald bij een retourzending, daar lees ik verschillende berichten over. Is de verkoper verplicht deze te vergoeden of ligt dat er aan?
(en zo ja, waar aan?)
Je bent verplicht om alles wat de klant aan jouw betaald heeft terug te storten.

Er ontstaat wel eens verwarring omdat er in het verhaal twee keer dezelfde term voor komt. De klant betaalt -meestal- verzendkosten aan jouw op het moment van bestellen, en betaalt verzendkosten aan de post om de producten terug te zenden.

De directe kosten die de klant zelf maakt hoef je niet te vergoeden.

Het is verboden om zelf kosten (annuleringskosten, retourkosten, etc.) te rekenen als de klant iets terug stuurt. Dat mag alleen bij maatproducten zoals een reis of maatpak.

Re: Meer rechten consument bij kopen op afstand

12
Ward schreef:Wat ik trouwens niet wist, is dat je kopers uit een ander EU-land niet mag weigeren. Je mag kopers uit een ander EU-land zelfs niet doorverwijzen naar een lokale versie, dus bijvoorbeeld Duitsers met een redirect doorsturen naar de Duitse versie van je webshop is illegaal.
Dit is inderdaad ook een nieuwe voor mij.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat