Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

1
Na 2 jaar veel kennis en ervaring opgedaan te hebben is het tijd voor mij om versie 2.0 van de webwinkel op te zetten.

Ik ben van plan om over te stappen naar Prestashop. Ik moet zeggen dat het een wat lastiger pakket is om onder de knie te krijgen maar het is een absolute verbetering op OSCommerce.

Ik heb ook een designer gevonden (na lang zoeken) met een mooi portfolio die binnenkort voor mij voor een redelijke prijs aan de slag gaat.

Alleen ben ik er nog steeds niet zeker van hoe 2.0 eruit moet komen te zien. De ene week ben ik van het ene overtuigd maar dan ga ik toch weer twijfelen.

Het volgende. Ik verkoop beelden van dieren. Van verschillende leveranciers. De ene verkoopt beter dan de andere. Met sommige ga ik stoppen, met andere leveranciers ben ik al in gesprek om mee in zee mee te gaan.

1 leverancier verkoopt het beste van allemaal. 1 leverancier verkoopt slecht maar denk ik dat het veel potentie heeft in een professioneler ogende webwinkel. Nu tijfel ik:

1. Neem ik gewoon alles van de huidige webwinkel mee naar 2.0 en zorg voor een generiek design
2. Neem ik meerdere webwinkels. 1 voor iedere leverancier

Je zou zeggen neem keus 1. Hou het design algemeen en de kosten laag. Meer keus en meer verkopen en minder onderhoud.

Maar voor keus 2 is ook veel te zeggen. Het maakt je webwinkel uniek. Je design prijst alleen en specifiek dat ene product aan. Het design alleen al promoot je product. Je niche is duidelijk.

Ervaring leert wel dat mensen die meerdere producten kopen bijna altijd alles van dezelfde leverancier kopen.

Wat zouden jullie doen?

(btw niet specefiek mijn url of webwinkel naam noemen. Ik wil zo niet in google gevonden worden vandaar)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

2
Allereerst, ik hoop dat de ontwikkelaar waar je mee aan de slag gaat je er op heeft gewezen dat Prestashop nog lang niet uit ontwikkeld is en er ongeveer elke twee week een update aankomt waarbij weer van alles aangepast moet worden en je het risico loopt dat custom geschreven coding het niet meer doet.

De keuze tussen 1 webshop met alles of verschillende webshops heb je al gemaakt met de software keuze.

Zowel Magento als Zen Cart bieden multi site modules aan waardoor je vanuit 1 backend en 1 database meerdere webshops kan runnen.

Wat betreft je URL, haal het dan ook uit je signature...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

3
Hoi eentje,

Ja wat dat betreft. Ik wacht al een jaar op OpenCart. Uiteindelijk om verschillende redenen besloten dat dat echt nooit wat gaan worden. Te laat helaas aangezien ik dit jaar nu mooi de feestdagen mis.

Prestashop is inderdaad nog niet uitontwikkeld. Maar dat zal altijd zo blijven. Over 10 jaar zijn ze nog steeds bezig. Uiteindelijk heb ik besloten dat wat er staat 'good enough' is.

Magento is mij veel te log. Zencart was ik niet echt van onder de indruk.

Prestashop heeft ook Multishop btw. Ik zal het niet gaan gebruiken. 1 shop een probleem alles een probleem. Hetzelfde pakket meerdere malen neerzetten is nauwelijks meer moeite dan werken met multishop.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

4
Prestashop is inderdaad nog niet uitontwikkeld. Maar dat zal altijd zo blijven. Over 10 jaar zijn ze nog steeds bezig. Uiteindelijk heb ik besloten dat wat er staat 'good enough' is.
Het probleem alleen is dat de ontwikkelaar(s) het niet 'good enough' vind(en) en blijft doorontwikkelen alleen op een manier waardoor oudere versies niet meer ondersteunt worden.

Inderdaad meerdere shops neerzetten is het probleem niet, het is meer het extra werk in de administratie. Je moet dan voor alle winkels een aparte administratie moet voeren omdat de factuurnummers niet doorlopen en bij een multishop systeem dit wel het geval is.

Over het andere krijg je een pb, dat hoeft niet perse op het forum.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

5
Ik heb vanuit de consument nooit begrepen waarom men een shop zou opdelen. Als ik dan uit twee shops een product wil kan ik vaak de verzendkosten uitsparen, maar dat levert dan weer extra gedoe op.
Als je toch één hoofdproduct hebt: dierenbeeldjes, waarom zou je dat opdelen? Je klant heeft toch niks te maken met jou verschillende leveranciers, die wil gewoon een leuk beeld.

Als de ervaring leert dat mensen voornamelijk de producten van een leverancier kopen, kun je alles op die ene leverancier gooien. Of je kunt proberen erachter te komen waarom die leverancier het zo goed doet, zodat je dat ook bij de andere leveranciers kunt toepassen. Misschien heeft die leverancier mooiere foto's, betere begeleidende tekst, komt die gewoon beter uit de verf in het design van je webshop of spreken de beelden van die leverancier gewoon een grotere groep mensen aan.

Van software pakketten heb ik geen verstand, dus daar hou ik me buiten.


PS: Ik merk dat ik een oorlog ben begonnen tegen het indelen per leverancier naar de klant toe. Ik weet dat het voor de verkoper een logische indeling is, voor de klant vaak niet. Soms wel, op het gebied van elektronica zijn er veel producten waar ook ik eerst naar het merk kijk. Probeer vanuit de consument te kijken, met welke vraag in zijn hoofd gaat hij op zoek in je webshop?

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

6
eentje schreef:
Inderdaad meerdere shops neerzetten is het probleem niet, het is meer het extra werk in de administratie. Je moet dan voor alle winkels een aparte administratie moet voeren omdat de factuurnummers niet doorlopen en bij een multishop systeem dit wel het geval is.
Ik heb Magento met 7 webwinkels, maar die hebben allemaal een eigen reeks factuurnummers. Misschien kan het bij andere software wel in 1 reeks, dat weet ik niet. Ik voer wel gewoon 1 administratie met de verschillende reeksen door elkaar heen.

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

9
Ik heb 1 november weer een afspraak. Ik zal het eens voorleggen.

Het zijn wel oplopende reeksen per shop, maar die lopen dan wel door elkaar heen. Het is niet zo dat de reeksen op zichzelf onderbroken worden. Ik dacht altijd dat dit geen probleem was.

Als iemand met verstand van boekhouding hier antwoord kan geven dan hoor ik dat graag.

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

10
Het is geen probleem als je voor elke shop apart een administratie voert en OB aangifte doet op eigen BTW nummer.

Het kan wel een probleem zijn als alle shops een eigen factuurreeks hebben en dat in 1 administratie komt met 1 OB aangifte.

Tenminste als je het factuurstelsel hanteert. Hanteer je het kasstelsel in de boekhouding dan is er niets aan de hand.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Mijn Webwinkel 2.0 Keuze 1 or meer producten

11
Gelijk even de telefoon gepakt en de vraag bij de belastingdienst voorgelegd.

Het is volgens de persoon die ik sprak waarschijnlijk geen probleem juist omdat het op 1 btw nummer gaat en in 1 aangifte. Dat het verschillende shops en factuurreeksen zijn was volgens hem niet direct een reden om met aparte btw nummers en administratie te gaan werken. Ik moest nog wel even contact opnemen met het regiokantoor om het zwart op wit te krijgen, maar hij verwachtte dat dit geen probleem zou zijn. Ik laat het jullie nog wel weten als ik antwoord krijg.