Verschillende extensie voor ieder afzetland? +ander vraagje

1
Hallo allemaal,

Ik ben mijn zaakje aan het opzetten, en twijfel nog een beetje met wat voor extensies ik wil gaan werken. Ik heb de .com, .nl en .eu extensies al gereserveerd. Ik ga leveren aan consumenten in elk EU land, en zal verschillende taalopties aan gaan bieden.

Vanuit SEO-oogpunt, kan ik dan het beste alleen met de .eu extensie werken? Of is het beter om bijvoorbeeld ook .co.uk, .es, .de etc. te kopen, en voor ieder (groot) afzetland met de specifieke extensie van dat land te werken?

Naast het domein van de webshop, wil ik in het kader van linkbuilding een informatieve website maken over de verschillende productcategorieën in het assortiment. Wederom met het oog op SEO, is het dan beter om de naam van die website eruit te laten zien als www.[branche].eu (of is een andere extensie beter?) en dan de pagina's voor de productcategorieën als volgt: www.[branche].eu/[productcategorie]? Of kan ik beter voor iedere productcategorie een andere domeinnaam kiezen, dus: www.[productcategorie].eu? De branchenaam wordt minder vaak gegoogeld dan de productcategorieën, maar als alle productcategorieën onder één domein komen, levert dat ook weer 'kracht' op, lijkt me.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken :)

Re: Verschillende extensie voor ieder afzetland? +ander vraa

2
Zolang je het maar niet doet met subdomeinen ;-) kan alles denk ik. Het is afhankelijk van wat je echt wilt. Krijg je een hoofddomein? Heb je genoeg geld en geduld om 10 sterke sites te maken? Of heb je snel rendement nodig en kun je beter eerst maar eens een succesje hebben voor je aan de volgende begint?
Nu op mijn weblogs:

Re: Verschillende extensie voor ieder afzetland? +ander vraa

3
leuk antwoord Dirkjan :D

De .eu zou ik meteen op offline zetten (wel bewaren). Wat dirkjan al zegt is dat je per land moet kijken. Het is niet even de EU veroveren. Er zijn zoveel factoren.

Dus per land een extensie en liefst per taal regelen. (wel of niet blokken voor Google.)

Dit was mijn laatste reactie. Ik blijf wel lezen want het is een leuk forum.

Ik heb het gewoon te druk en zoals eerder aangegeven, ga aan het werk :-)

Gegroet alle.