Webwinkel keurmerk verandering

1
Zojuist mail gehad van webwinkel keurmerk dat er opnieuw een certificering plaatsvindt.

Maar hier staat in:
"De consument mag nooit verplicht worden het product te retourneren in de originele verpakking, tenzij er sprake is van een verzegeling bij makkelijk te kopiëren spullen zoals software en cd’s. U kunt de tekst aanpassen door er 'indien mogelijk in originele verpakking' aan toe te voegen. Een zo oorspronkelijk mogelijke staat van het product en onbeschadigd mag u uiteraard wel van de consument verlangen.

Maar op de site van consuwijzer staat:
"Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt."

Is dit niet gigantisch in strijd met elkaar?

Als ik ergens een set pc boxen koop, ik pak het uit, gooi de verpakking weg, en stuur vervolgens de boxen los weer terug. Dan kan de winkelier het product toch niet opnieuw verkopen?

Of een game instrument, ik pak bijvoorbeeld de gitaar uit, verpakking gaat weg, en zend vervolgens de gitaar terug?

Er zijn talloze voorbeelden te noemen, gelukkig hebben wij niet veel van dit soort producten dus voor ons zal het niet een ramp zijn, maar voor anderen zal dit toch een probleem opleveren?

Heb uiteraard het keurmerk hierover ook een e-mail verzonden.

Tevens staat er op consuwijzer:

"Wat mag u wel doen?
U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet."

In een winkel kan de klant de verpakking toch ook niet 'kwijt' maken?

Re: Webwinkel keurmerk verandering

2
Wat er op Consuwijzer staat maakt in theorie niets uit he? Een Keurmerk kan eisen wat ze willen zolang ze maar voldoen aan de wet. Ze kunnen dus daar flink van afwijken zolang dit maar in het voordeel van de consument is en dat is in dit geval van verpakking zeker het geval.

De regels van het betreffende keurmerk zijn inderdaad bijzonder aangescherpt. Lang niet alle webwinkels zullen hier nog aan kunnen, of willen voldoen inderdaad. Maar ik ken de reden erachter niet exact en mogelijk is dat juist wel een van de doelen? Bewust een strenger keurmerk zijn, dan de soepele maar onnozele 'logo-aanbieders' zoals sommige keurmerken beter te omschrijven zijn?
Nu op mijn weblogs:

Re: Webwinkel keurmerk verandering

3
Voor strenger zijn ben ik ook zeker, alleen over dit punt ben ik het niet eens.

Heb nu een mail terug waarin staat:
"U mag op basis van de wet de originele verpakking niet terug eisen, wel verzoeken. Het product moet compleet en onbeschadigd zijn, zodat u het weer kan verkopen. De verpakking is geen onderdeel van het product tenzij dit onlosmakelijk aan elkaar verbonden is bij voorbeeld een fles shampoo of een horlogedoos."

Dus kom ik op het zelfde terug, als ik een set boxen koop inclusief de originele verpakking dan staat er op de verpakking bepaalde informatie, in diverse talen, over het product, over de inhoud van de doos enz.
Zonder deze doos kan een winkelier het product niet meer verkopen aan de klant lijkt mij.

Door het woord 'compleet' en 'verzoeken om originele verpakking' te gebruiken wordt het wel onduidelijk. Voor mij zouden de boxen zonder de doos niet compleet zijn.

Re: Webwinkel keurmerk verandering

4
Ik deel je mening als ik bovenstaande lees. Maar volgens mij maak je een punt van iets dat bijna nooit in de praktijk een probleem wordt. Stel nou dat ik afgelopen week voor duizend euro kleding heb gekocht bij een webwinkel. Nu is er alleen een riem in een andere kleur geleverd dan ik hoopte.

Dan kan ik die riem in diezelfde enorme doos retour sturen (want in jouw geval, verplicht de webwinkel dit) of ik kan de riem in een kleine envelop retour sturen en de originele verpakking weggooien. Het is wel zo lekker dat je weet dat het kan.

In de praktijk moet het gewoon logisch zijn. En bij die boxen, zullen klanten die jij ook in de toekomst wilt houden, toch wel de artikelen in ongeveer de originele verpakking retourneren. Zeker als je daarom verzoekt.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel keurmerk verandering

5
Het is inderdaad hoe je het opvat, en ik verwacht daar ook geen problemen mee, maar als je het zo leest zou je sommige producten dus heel onlogisch terug mogen sturen, zodat de webwinkel er niets meer mee kan.

Wij hebben maar enkele producten die daadwerkelijk in een verpakking zitten, en hebben bovendien in een jaar en 3 maanden 'nog maar' 3 retourzendingen gehad.

Dus ik verwacht er met ons assortiment en doelgroep weinig problemen mee. Maar kan me voorstellen dat dit voor een andere webwinkel wel een probleem kan zijn en voor flink wat kosten kan zorgen.

Re: Webwinkel keurmerk verandering

7
Allereerst, ConsuWijzer is niet de wetgever.

In de wet staat het als volgt:
Hij zal het door hem ontvangen product derhalve in de staat waarin hij het heeft ontvangen moeten retourneren aan de verkoper. Is dit niet mogelijk, dan is de consument gehouden tot schadevergoeding voor zover de tekortkoming aan hem kan worden toegerekend (artikelen 6:74 e.v. jo. 6:273 e.v. BW)

De verpakking kan onderdeel uitmaken van het product. Dus moet er zuinig mee om worden gegaan. De vraag is dan wat is de verpakking en wat hoort bij het product.

Als jij, zoals in jouw geval, gewoon een adres sticker op de doos van de pc boxen plakt dan mag de consument er vanuit gaan dat het een omverpakking is en kan deze weggooien. Zit er een doos om de doos van de pc boxen dan mag de consument er van uitgaan dat de omdoos weg kan en de doos van de pc boxen bij het product hoort.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl