profielwerkstuk webshop

1
Beste bezoeker,

Wij zijn 2 scholieren van het ommelander en zitten momenteel in klas 6 VWO.
In klas 6 is de bedoeling dat je een profielwerkstuk maakt, en ons leek het leuk om te onderzoeken of het mogelijk is voor ons (met weinig ervaring) om een webshop op te bouwen met een laag budget (voor een domeinnaam + host).

Wij zijn er al behoorlijk mee bezig geweest en we hebben ook al verschillende ideeën voor producten gehad, maar we liepen steeds tegen problemen aan: het product wordt al veel aangeboden, of het is lastig om een eventuele leverancier te vinden.

Nu is onze vraag: heeft u misschien een goed idee, of een advies, om ons met dit probleem te helpen?

Met vriendelijke groet,

Michel en Tom

Re: profielwerkstuk webshop

2
Leuk idee maar ik vraag mij wel direct af wat de plannen zijn na het werkstuk. Is het de bedoeling om de webwinkel later te verkopen of blijven jullie je hier ook na het werkstuk mee bezig houden.

Een webwinkel beginnen is een serieuze zaak en om dit enkel voor een onderzoek te doen lijkt mij geen goed plan. Als je start moet je toch een flink bedrag investeren en daarnaast veel tijd. Wil je niet investeren en heb je naast school weinig tijd over dan is de kans van slagen ook zeer klein. Het kan natuurlijk wel, maar zonder enige ervaring op dit gebied zal dit wel erg lastig gaan worden.

Re: profielwerkstuk webshop

3
bedankt voor je reactie,

Wij zijn er serieus mee bezig en hebben er al veel uur ingestoken, we hebben ook al het universele deel van de site gemaakt, het standaart deel.
Op het gebied van een site opbouwen hebben we al veel ervaring, we zijn bekend met alle talen die van toepassing zijn.

Wij zijn van plan om dit ook na ons onderzoek voort te zetten en zijn bereid er tijd in te steken.

We zijn alleen een beetje vast komen te zitten, omdat we niet echt een product kunnen bedenken, en we zouden graag enige voorstellen ontvangen van mensen die misschien nog een idee hebben over een interesant product en niet de tijd of de kennis hebben om hier iets mee te doen.

Re: profielwerkstuk webshop

4
Een leverancier vinden is een ding wat veel tijd kost en wat op het begin misschien niet altijd even gemakkelijk lukt omdat bepaalde leveranciers eisen stellen aan de afnemer.

Waar wil je het dan precies met je profielwerkstuk over hebben? Want een profielwerkstuk is vooral een onderzoek voor zover ik kan herinneren. Persoonlijke mening, een webshop opzetten vergt wel een goede aanpak en kun je wel degelijk als project beschouwen maar wat wil je er uiteindelijk met je profielwerkstuk mee bereiken?
Dat je kan laten zien dat het mogelijk is om met weinig geld te beginnen en heel succesvol te worden o.i.d.? (bijna) iedereen kan een webshop beginnen voor een paar tientjes per maand, zonder productkosten.

Wat wil je dus precies bereiken met het profielwerkstuk, en wat verwacht je als uiteindelijke conclusie?

Een productsuggestie.. Probeer iets met klein speelgoed. Ik neem aan dat je niet veel kan investeren. Dus een webshop met veezijdige producten zal het niet worden.Probeer iets te vinden wat er in verschillende soorten en maten is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: profielwerkstuk webshop

5
Je kan prima lokale winkels als leverancier gebruiken. Oa. artikelen van de Action en de artikelen uit de aanbieding bij de Aldi en Lidl lenen zich prima voor een eenvoudige webshop.

Re: profielwerkstuk webshop

6
Bedankt voor jullie reactie,

Het doel van ons profielwerkstuk is inderdaad om te onderzoeken of het mogelijk is met een smal budget en met niet zo veel verstand van webwinkels, er toch één te kunnen creëren. vanuit ons onderzoek, willen we een verslag maken, waarin wij, met behulp van onze opgedaane kennis, een advies geven, wat je kan verwachten en het beste kunt en hoe je het goed kunt aanpakken. Ook willen we vermelden tegen welke problemen we opgelopen zijn, hoe wij het aangepakt hebben, etc. Hierin voldoen wij aan "een onderzoek". (Een eventueel interview met een webshopeigenaar of leverancier zou nog een mooie aanvulling zijn!)

in reactie op lokale winkels als leverancier,

Wij wonen dichtbij Delfzijl en in het centrum is een winkel genaamd Okay. Okay heeft geen webshop en we zouden Okay misschien kunnen benaderen om voor hen één te bouwen. Wij bouwen een webshop voor ze, en vragen dan voor elk product dat ze verkopen een kleindeel van de winst.
-Voordelen: Als het niet lukt, geen kosten voor Okay. Okay heeft een leverancier, dus hebben we daar geen probleem meer mee en het bespaart aanzienlijk wat tijd.
-Nadeel: We hebben nog niet heel veel ervaring op dit gebied en zullen waarschijnlijk onprofesioneel overkomen. We zijn immers 17.

Is dit misschien een goed idee??

Hartelijk dank

Re: profielwerkstuk webshop

7
IK zou het niet voor een winkel doen. Zo'n winkel heeft toch eigen eisen, verwacht een bepaald niveau. Ik zou gewoon zelf lekker een eigen webshop beginnen. En dat hoef je dan niet allemaal echt op te zetten. Je kan ook een deel theoretisch opzetten.

Ik zou eerst gaan kijken naar een goed product waarin je een webshop zou willen beginnen. Hoeft niet uniek te zijn, als maar haalbaar is. En makkelijk een leverancier in te vinden is ook handig.

Ga daarna gewoon elke stap beschrijven in je onderzoek, en onderzoek waar je tegen aanloopt als beginner en waarbij je dus hulp nodig hebt. Wat is wel mogelijk en wat kun je zelf doen. En waar is er hulp nodig. Ga dat voor elke stap of elk onderdeel beschrijven en onderzoeken.

Sommige dingen zul je echt kunnen uitvoeren, sommige dingen zul je ook theoretisch kunnen beschrijven. Omdat je PWS wel erg duur wordt als je allemaal aankopen gaat doen.

Omdat een PWS draait om onderzoeken en je dus ook echt onderzoek moet doen kun je ook interviews doen bij andere webshopeigenaren. Of bijvoorbeeld onderzoek doen naar wat als starter de voor en nadelen zijn van verschillende webshop software. Of je als starter met weinig kennis beter voor een site als mijnwebwinkel kunt gaan of een opensource script kunt gebruiken.

En als je M&O in je vakken pakket hebt zitten, kun je ook alles doorrekenen en onderzoeken welke kosten je dus hebt, hoeveel je moet verkopen om winst te maken. En of dit haalbaar is.
(Kan ook zonder M&O in je vakken pakket :p)

Maar ik zou gewoon het hele proces gaan beschrijven en onderzoeken. En op verschillende onderdelen dat misschien wat breder uitzoeken en onderzoeken.

En mocht je je nog speciaal willen gaan richten op het opzetten van een webwinkel als jongere. Ik ken nog genoeg andere jongeren van jullie leeftijd (of jonger) die ook een webshop hebben.

Maar laat je sowieso als je bijvoorbeeld bij ondernemers gaat aankloppen voor een interview of informatie vooral niet tegenhouden omdat je te jong zou zijn :)

Re: profielwerkstuk webshop

8
webshopboys schreef:in reactie op lokale winkels als leverancier,

Wij wonen dichtbij Delfzijl en in het centrum is een winkel genaamd Okay. Okay heeft geen webshop en we zouden Okay misschien kunnen benaderen om voor hen één te bouwen. Wij bouwen een webshop voor ze, en vragen dan voor elk product dat ze verkopen een kleindeel van de winst.
-Voordelen: Als het niet lukt, geen kosten voor Okay. Okay heeft een leverancier, dus hebben we daar geen probleem meer mee en het bespaart aanzienlijk wat tijd.
-Nadeel: We hebben nog niet heel veel ervaring op dit gebied en zullen waarschijnlijk onprofesioneel overkomen. We zijn immers 17.

Is dit misschien een goed idee??
Voor een profielwerkstuk is inderdaad het onderzoek vooral belangrijk. Overleg dan liever éérst of je voor een lokale winkelier zo'n onderzoek kunt uitvoeren, vóórdat je je op operationele en uitvoerende werkzaamheden stort. Daarna kun je, op basis van de uitkomsten van het onderzoek, nog alle kanten op.
StoreCore.io

Re: profielwerkstuk webshop

9
Onderzoeken of een webshop voor een fysieke winkel die nog geen internetverkopen levert, een goede uitkomst is, is zeer interessant.
Maar eerst zal je er achter moeten komen waarom ze geen webshop hebben. Misschien is de rede wel heel duidelijk en behoeft het helemaal geen verder onderzoek.

Ik denk dat het voor jullie verstandiger is om een webshop / iets dat met webshops te maken heeft te onderzoeken ipv er zelf een te bouwen.
What about de trend in webwinkel keurmerken om maar iets te noemen.

Re: profielwerkstuk webshop

10
Bedankt voor jullie reacties,

Het is inderdaad een goed idee om ons meer op het onderzoek te richten en de webshop misschien in delen meer theoretisch op te zetten. En na het afronden van dit verslag met tijd over, verder te gaan met het opzetten van onze werkelijke webshop.

voor dit onderzoek, zouden wij graag een interview houden met iemand die zelf een webshop- of veel ervaring met webshops heeft.
-Waar moet je op letten? Waar liggen bijvoorbeeld de valkuilen
-Watvoor eventuele kosten kun je verwachten
-Hoe kies je verstandig een product en je leverancier van dat product (Hier lopen wij in praktijk dus vast)
noem maar op.

Zou iemand zich hiervoor beschikbaar stellen?
contact via tmwesterhuis@gmail.com

Hartelijk dank

Re: profielwerkstuk webshop

11
Ik zou de interviews pas doen als je verder ben in je werkstuk/onderzoek, kun je veel betere vragen stellen en heb je zelf ook wat meer kennis erover.
Wat de vragen die je nu stelt zijn meer deelvragen. Is dus veel te breed voor een interview.
Hebben jullie al hoofd en deelvragen?

Over hoe een goed product en leverancier te vinden:
Meestal heb je een goed product in gedachte die je wil gaan verkopen. En niet kom laat ik een webshop starten, zonder enig idee te hebben in welk product.
Nu snap ik dat dit in jullie geval wel zo is gegaan. Hoeft ook geen probleem te zijn.
Maar ik denk dat jullie zelf moeten gaan denken wat jullie nu leuk lijkt om te verkopen. (Of je het nu later echt gaat verkopen of niet) Zet eens 30 ideeën op papier en ga daarna kijken wat de beste is en waarbij de beste mogelijkheden zijn.

Re: profielwerkstuk webshop

12
Wij hadden eerst een product in gedachten, maar kwamen juist, doordat we er ons in gingen verdiepen, erachter dat het voor ons waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn.
We zullen je advies opvolgen en gaan brainstormen op ons product.

Hartelijk dank!

Re: profielwerkstuk webshop

13
Ik denk dat als iemand een goed idee heeft voor een webshop, hij/zij dit zelf gaat uitvoeren. Op dit forum is 99% zelf eigenaar van een webshop. Ik denk dat als je dus gaat verzinnen wat je wil gaan verkopen, je hier niet echt aan het goede adres bent.

Voor andere vragen natuurlijk wel, iedereen is een keer begonnen. En niet iedereen zal alles willen vertellen maar er zijn ook veel mensen die altijd wel willen helpen.

Het starten van een webshop zonder geld, is vrijwel niet mogelijk. Je zal toch altijd eerst zelf producten moeten inkopen om zelf weer te verkopen. Als je gaat dropshippen dan heb je minder kosten maar zal je wel een goede leverancier moeten vinden.
Het opzetten van een webwinkel kost geld en ook zeker het reclame maken..

Veel succes met jullie opdracht en met het zoeken van jullie verkoopproducten..
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..

Re: profielwerkstuk webshop

14
Klein dingetje:

Dat een product al heel erg veel online wordt verkocht wil niet zeggen dat je er niet een goede webshop voor kunt opzetten. Ik heb hier al eens gevraagd of het wel slim was om een webshop op te zetten waar anderen je al voor zijn gegaan. Het is natuurlijk niet het gat in de markt dan, maar als je het beter doet dan al die anderen komen de klanten vanzelf. Beter doen kan op veel gebieden zijn: betere reclame, bekendheid, gebruikersvriendelijkheid (dat is mijn 'ding'), betere site, organisatie, lagere prijzen, betere service. Er zijn zoveel gebieden waar je in kunt uitblinken en elk ding trekt een ander soort klant.

Re: profielwerkstuk webshop

15
Een product hoeft niet veel te kosten.
Maak bijv een webshop die zelfgemaakte items verkoopt voor een goed doel.
Lieveheersbeestjes op een knijper bijvoorbeeld. (Kan vanalles zijn natuurlijk)
Maak er een stel in het handwerkuur met de klas en verkoop ze in de webwinkel voor een goed doel. Reclame in de schoolkrant als de website klaar is en je kan nog echt wat verkopen ook.