Nog wettelijk eisen aan disclaimer en privacy statement?

1
Beste Webwinkel Collega's

Ik ben bezig met mijn webshop aan het upgraden/verbeteren en ook zo aan het maken dat ik aan alle wettelijke eissen ga voldoen (tot in de puntjes). Dit met in mijn achterhoofd ook het idee om bijv. een keurmerk aan te vragen (thuiswinkel.org).

Ik heb reeds goede Algeneme Voorwaarde (van thuiswinkel.org), maar weten jullie of er ook nog eisen zijn (wettelijk) aan een disclaimer en privacy statement? Waar moeten deze aan voldoen?

En kun je dit soort dingen ergens standaard krijgen, of moet je die zelf maken of laten maken?

Misschien kan iemand mij helpen of advies geven betreffende dit punt van mijn webwinkel.

Alvast bedankt, groeten.

Ferry

Re: Nog wettelijk eisen aan disclaimer en privacy statement?

2
Er is een belangrijk verschil. Een disclaimer gebruik je om eventuele aansprakelijkheid voor schade of gevolgschade uit te sluiten. De disclaimer moet dus aansluiten op je algemene voorwaarden en mag geen bij wet verboden bedingen bevatten. Daarnaast moet de disclaimer aansluiten op een eventuele aansprakelijkheidsverzekering of rechtsbijstandverzekering, want sommige verzekeraars leggen daarin nogal wat verplichtingen van de verzekerde vast.

In een privacyverklaring verklaar je wat je doet en nalaat met persoonsgegevens. Die is voor Nederland in principe overbodig, want de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en het bijbehorende Vrijstellingsbesluit Wbp zijn duidelijk en toereikend. Voor webwinkels is vooral artikel 12 van het Vrijstellingsbesluit Wbp van belang.
StoreCore.io