In hoeveel stappen afrekenen?

1
Momenteel zijn wij achter de schermen druk bezig met een nieuwe layout van de website. Het moet allemaal wat frisser en overzichtelijker worden. Gebruiksgemak staat hierbij uiteraard centraal. Via onze statistieken kan ik zien dat er best veel mensen producten in het winkelmandje stoppen maar dat een groot aantal van hen uiteindelijk niet overgaan tot een daadwerkelijke aankoop. Dit kan natuurlijk aan meerdere dingen liggen maar wellicht dat het aantal stappen dat men moet nemen voor eens eerste bestellen te veel is.

Proberen jullie het aantal pagina's dat je moet doorklikken zo beperkt mogelijk te houden? Bij ons moet je volgens mij 5 of 6 pagina's door voordat je tot betaling kunt overgaan. Denk aan persoonlijke gegevens, afleveradres, algemene voorwaarden, kloppen al deze gegevens, kies betaalwijze, enz... Iedere , is een nieuwe stap op onze site. Is het verstandiger om dit te beperken tot slechts 1 pagina? In hoeveel pagina's laten jullie je klanten afrekenen?

Mvg,
Sander
Voor zeer veel soorten tablets en smartphones de juiste screenprotectors uit voorraad leverbaar op http://www.screenprotectors.nl.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

3
Ik denk dat je niet zomaar het aantal pagina's moet tellen, maar de complexiteit en samenhang van de stappen in kaart moet hebben.

Je hebt nu al twee hindernissen ingebouwd die is sowieso zou verwijderen:

1. Als je op Bestel klikt, wordt een artikel niet toegevoegd aan het winkelwagentje. Je krijgt eerst een tussenscherm waarin je Terug of Voeg toe moet kiezen.

2. Daarna volgt een foutmelding: "U kunt nog niet bestellen omdat u nog niet aan de minimum bestelprijs van € 50,00 zit. Het minimum bestelbedrag is exclusief verzendkosten."

Je laat een "weet u wel héél zeker dat u dit echt wilt bestellen" dus als het ware volgen door een "maar dit kunt u niet zomaar bestellen, er moet echt nog iets bij". Niet zozeer het aantal stappen zit in de weg, maar vooral hoe je het brengt.
StoreCore.io

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

4
Wat Ward zegt klopt inderdaad. Het is wat gecompliceerd om producten te bestellen op je website. Minimum orderwaarde is ook iets waar ik niet zo gek op ben. Als je als groothandel een minimum order waarde doet kan ik dat juist wel weer waarderen (blijven de gelukszoekers buiten de deur...), maar als je aan consumenten en bedrijven kleine bestellingen levert als retailer is een minimum bedrag alleen maar lastig. Ik denk dat jij het vooral moet hebben van terugkerende klanten. Als die eens een paar losse dingen onder de €50,- nodig hebben dan kan dat niet.

Maak dan de verzendkosten onder de 50 euro wat hoger en laat mensen zelf kiezen of ze dan iets meer betalen.

Als ik dan uiteindelijk het bestelformulier zie dan is het allemaal wel te doen. Wellicht de afwijkende adres velden niet tonen totdat men daar een vinkje voor moet zetten bijvoorbeeld. Nu zijn het wat veel velden totaal.

Voor de duidelijkheid kan je ook een overzicht laten zien in welke stap je op dat moment bent.
1. winkelwagen
2. adresgegevens
etc.

Welke software gebruik je eigenlijk? Het heeft een vrij gedateerde look. Tijd voor een update misschien??
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

5
Dank jullie wel voor de antwoorden, hier kunnen we absoluut iets mee. Het door anderen laten bekijken van de websites geeft altijd nieuwe ideeen en brengt een ander licht op de zaak.

@Ward en Rudy - Dat het wat gecompliceerd is om producten te bestellen ben ik volledig met jullie eens. Vandaar dat we hier druk achter de schermen mee bezig zijn en deze punten willen benadrukken en het gebruiksgemak van de site vereenvoudigen en de drempel zo laag mogelijk leggen om mensen tot bestellen over te laten gaan.

De verzendkosten hoort eigenlijk niet in dit topic thuis maar is ook een puntje van aandacht. Recentelijk hebben we de minimale kosten omhoog gedaan en de verzendkosten naar beneden in de hoop dat dit zou leiden tot meer bestellingen. We zitten zelf met een minimum orderbedrag bij onze leverancier dus moet ik ook een minimum bedrag voor mijn bezoekers hanteren. Ik zou bijvoorbeeld wel kunnen aanbieden dat je minimaal 30 Euro moet bestellen en hier 6,95 verzendkosten bij bereken, dan de volgende stap naar 50 Euro met 2,95 kosten en vanaf 75 Euro gratis, dit is een belangrijk punt voor consumenten.

Overigens heb ik een flinke hoeveelheid vaste klanten (veelal bedrijven) die zelf direct per mail of telefoon bestellen, de webshop is puur iets waar we nu zeer druk mee bezig zijn om hier mee te groeien en nieuwe potentiele kanten te krijgen/vinden.
Voor zeer veel soorten tablets en smartphones de juiste screenprotectors uit voorraad leverbaar op http://www.screenprotectors.nl.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

8
Ik heb de video nog niet bekeken maar als je het toch over die dingen hebt:

http://theoatmeal.com/comics/shopping_cart
En pas op, Oatmeal is gemeen en soms wat overdreven. Maar er zit een goede waarheid in.

Het valt mij op dat je site wel heel erg smal is en de knoppen klein. Ik heb een erg klein scherm en zet mijn browserscherm vaak smal zodat ik de schermen erachter nog kan zien. Het overkomt me heel erg vaak dat ik kan zien dat de ontwerper duidelijk een veel groter scherm heeft en geen rekening heeft gehouden met anderen. Dit is voor het eerst dat ik een site te klein vind.

Over het afrekenen:
Stap 1 de winkelwagen - Waarom kan ik niet gewoon een ander aantal invullen? moet dat met een extra knop? Winkelmandje legen en afrekenen zitten tegen elkaar aan en zijn klein. Het lettertype is wat gedateerd en leest niet heel comfortabel. Het is hier heel makkelijk om verkeerd te klikken.
Stap 2 controleren - Compleet verkeerde volgorde; ik heb net mijn winkelwagen volgegooid, dit scherm is bijna hetzelfde! Plus geef aan hoeveel stappen de bestelprocedure heeft en bij welke stap de klant is.
Stap 3 Account - Maak radiobuttons en 1 verder knop
Stap 4 Afleveradres - Maak duidelijke ruimte tussen de factuuradres gegevens en de afleveradresgegevens. Beter nog, laat het afleveradres spul helemaal niet zien tenzij de klant aangeeft dat er verschillende adressen zijn. Als ik een verkeerd e-mail adres invul krijg ik daar wel een melding van, maar ik ga toch naar het volgende scherm. Een terug knop zou ook niet verkeerd zijn in dit geval, omdat ik niet weet of mijn dingen opgeslagen worden als ik via de browser terug ga.
Stap 5 Algemene voorwaarden - Mag gewoon onderaan de adres gegevens onder de nieuwsbrief
Stap 6 Betalen - Laat me gelijk mijn bank aangeven op deze pagina, scheelt weer een pagina.

Verder ga ik niet, anders heb ik straks 500 dozen besteld :P
Begrijp me niet verkeerd, veel pagina's hoeft geen probleem te zijn. Maar dan moeten die pagina's geen vragen opwerpen. Het belangrijkste hier is je klanten op de hoogte houden van het aantal stappen en hoe ver ze nog moeten.

Succes!

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

9
Hi Tink, toppie antwoord! We nemen alle punten mee met de inrichting van het nieuwe systeem. Zodra dit allemaal af is komt er ook zeker een bericht in het feedback gedeelte van deze site voor een volledige site-check.
Voor zeer veel soorten tablets en smartphones de juiste screenprotectors uit voorraad leverbaar op http://www.screenprotectors.nl.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

10
3 stappen wordt echt als het maximum gezien. Of je voor 1 (single page checkout), 2 of 3 gaat hangt af van wat voor soort producten je verkoopt. Bij zgn. high-involvement producten kun je er wel 3 doen (bijvoorbeeld reis boeken, product op maat, dure electronica), anders zou ik het bij 1 of 2 laten. Elke klik extra is een stap verder weg van een definitieve order.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

11
Yamma, menselijkheid is de sleutel. Dus het handhaven van regels als "max 3 klikken" of "maximaal 3 pagina's" werkt niet. Als je 1 *piep* pagina hebt ben je net zo goed klanten kwijt. Het is gewoon niet zo simpel, hoe graag we ook willen.

Re: In hoeveel stappen afrekenen?

12
Tink schreef:Yamma, menselijkheid is de sleutel. Dus het handhaven van regels als "max 3 klikken" of "maximaal 3 pagina's" werkt niet.
Simpelweg stappen tellen is inderdaad niet de oplossing. Een one-page checkout bestaat vaak ook uit verschillende onderdelen en die worden dan voor de duidelijkheid zelfs nog vaak genummerd.
StoreCore.io