Voorraadstatus: wat geef je weer?

1
Naar aanleiding van een discussie die elders ontstond, heb ik dit topic maar even geopend.

De vraag gaat over de voorraadstatus. Wat geef je weer? Alleen een tekst (op voorraad) of ook je daadwerkelijke aantal. Natuurlijk zijn dit soort keuzes ook afhankelijk van de branche waar je in opereert, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie er over denken.

Wij zelf geven sinds kort de exacte voorraad weer. Bij de producten die we niet op voorraad hebben, staat er bij dat het artikel op bestelling is. Het is voor ons een weloverwogen besluit geweest om het zo te doen; je potentiële klant weet immers precies waar hij/zij aan toe is.

Een week of 2 geleden kwam ik dit artikel tegen en dit versterkte nogmaals ons gevoel dat we de juiste beslissing hebben genomen.

Graag jullie mening!

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

2
Dan hier mijn reactie uit het andere topic:
HorseTopShop schreef:Ik vind het moeilijk met de voorraad. Zoiezo omdat het onmogelijk is om de hele dag alle verkopen in de winkel aan te gaan passen op de webwinkel. (Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen van toepassing.)
Maar ook voor de verkopen in de webwinkel.

Ze zijn naar iets op zoek, komen bij mijn website uit en bestellen, het is niet op voorraad, ik licht de klant in en ze vinden het geen probleem om er een paar daagjes op te wachten.
Heb ik als voorraad nul staan, heb je grote kans dat ze verder gaan zoeken op andere webwinkels.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

3
Ik geef sinds ongeveer 1 maand ook de exacte aantallen aan. Soms wordt dan het exacte aantal besteld wat op voorraad is en dan hoop ik altijd maar dat ik geen voorraad verschil heb als ik ga inpakken :)

Het komt echter nog steeds vaak voor dat bij ontvangen bestellingen ik in het opmerkingen veld de vraag zie staan of het product op voorraad is...

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

4
Het hangt af van de producten: je koopt om de zoveel jaar maar 1 eettafel, maar bestelt wekelijks misschien 3 pakken melk.

Wij hebben het in een van onze webshops nu opgelost met een beslissingsregel. Als onze leveranciers een artikel nog kunnen leveren, staat er "Op voorraad". Omdat we meestal maar 1 exemplaar van een artikel verkopen, maakt het dan namelijk niet uit of onze eigen voorraad nu 3 of 30 stuks is, want die is zo weer aangevuld.

Wordt een artikel niet meer geproduceerd, dan tonen we een "Nog ... op voorraad" inclusief een telling. Dan geldt namelijk een OP=OP: als deze laatste voorraad is uitverkocht, kunnen we niet meer leveren.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

5
frafra schreef:...... en dan hoop ik altijd maar dat ik geen voorraad verschil heb als ik ga inpakken :)
Als wij de inkomende goederen opruimen tellen we altijd de voorraad na. Dit voorkomt (meestal) dat er voorraadverschillen ontstaan.

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

6
Wij hebben de exacte aantallen in onze webshops vermeld. Als een product niet op voorraad is, is het over het algemeen ook niet te zien in onze webshop. Wij verkopen dus alleen producten die bij ons op voorraad zijn. Dit omdat wij het prettiger vinden naar de klant toe. Die weet exact waar hij/zij aan toe is.

We merken ook aan onze klanten, dat zij het prettig vinden om te weten dat het op voorraad is, en het direct geleverd kan worden.

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

7
Cactus77 schreef:Als wij de inkomende goederen opruimen tellen we altijd de voorraad na. Dit voorkomt (meestal) dat er voorraadverschillen ontstaan.
True, probeer ik ook wel te doen maar ben meestal beperkt in mijn tijd en mijn "werkneemster" zit al 6 weken in de ziektewet (maar dat is een ander drama).

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

8
Bij ons is dit naar de klant toe vrij simpel; een product is op voorraad, in klein aantal op voorraad of niet op voorraad. Wilt de klant meer bestellen dan we op voorraad hebben, dan wordt dat bij de winkelwagen vermeld. De levertijd indicaties hangen samen met de lopende inkooporders en systemen van diverse leveranciers.

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

10
Ik had eerst ook de aantallen zichtbaar, maar vond dat de klant er niet echt een boodschap aannhad.

Klanten kunnen denken bij een voorraad van 100+, Ooh ik bestel het later wel geen haast.

En bij een lage voorraad oh het is vast een kleine webshop misschien niet betrouwbaar.


Dus ik heb het ook uitgezet. In een gewone winkel heb je ook niet altijd zicht op de voorraad

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

11
Wij hebben hier wat splittesten mee gedaan. Ons product is wel een beetje een commodoty waarvan je verwacht dat een winkel het ruim op voorraad heeft, en anders altijd wel ergens anders kan kopen (vgl tandenborstels of batterijen ofzo).

In de converversie maakten aantallen helemaal niets uit. Hoge aantallen (als we net hadden ingekocht) geen verandering. Lage aantallen (kunstmatig lager gemaakt om te zien of dat iets scheelde, de zg. "sense of urgency") ook geen verandering.

Omdat onze beginsituatie helemaal zonder voorraadindicatie was, hebben we ook een aantal tekstuele varianten geprobeerd (aantallen noemen leidde dus tot geen verschil t.o.v. helemaal geen indicatie).
Iets als "laatste exemplaren" of "bijna op" maakte eveneens geen verschil.
Een indicatie als "Op voorraad" of "Ruim op voorraad" leverde evenwel een beter resultaat waarbij het conversiepercentage 2% toenam (dus niet van 2 naar 4%, maar van 5,0 naar 5,1% bv). Verschil tussen "Ruim op voorraad" of alleen "Op voorraad" maakte dan weer niets uit.
Dat zijn dan ook uiteindelijk de termen die we zijn gaan gebruiken ("niet op voorraad" komt nooit voor maar zou theoretisch wel kunnen verschijnen).

Nogmaals, dit gaat om bulkproducten. Ik kan me goed voorstellen dat dat bij doosjes Lego of andere wat exclusievere zaken heel anders werkt. Ik weet dat bv in de reiswereld het "schaars maken" van het aanbod direct tot conversieverhoging kan leiden.

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

12
Bij ons kan er geen voorraad aangeven worden. Als ik 6 palen van 100cm verkoop, kan het zijn dat ik 6 palen van 100cm heb liggen, of 3 van 200cm of 2 van 300cm en die zagen we dan op maat. Kan ook nog paaltjes uit een stuk hout halen wat in de breedte gezaagd word. Dat in combinatie met balieverkoop en we maken producten op maat, daarvoor word ook uit de voorraad gepakt... voorraadbeheer werkt voor ons niet.
Nobelhout, Groot assortiment in Tuinhout

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

13
Voorraad weergeven is ook niet zaligmakend hoor.

Ik bestelde prive pasgeleden 2 x een muis bij een grote winkelketen in NL waarvan er op dat moment nog 148 waren stond er bij. Ruim op voorraad dus. Gelijk besteld. Kreeg de volgende dag mijn bestelling al binnen, 1 muis..

Navraag leverde mij het antwoord op dat er vanuit 2 magazijnen verzonden wordt en daardoor de voorraad niet altijd klopte :shock:. (verschilletje van 147 ach ja kan gebeuren). Muis 2 was binnen 2 werkdagen bij mij thuis zeiden ze aan de telefoon, dan was er weer nieuwe voorraad. Half uur later een update op mijn bestelling via email, levertijd 2 weken. Mail gestuurd dat ik er nu toch echt niks meer van snapte en graag wilde dat het toch zoasl beloofd verstuurd zou worden. Volgende dag was het er.
Vaag..

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

14
Bij ons komt het wel eens voor dat mensen opeens heel veel bestellen van 1 product, we hebben een eigen voorraad en moet zeggen het gaat al steeds beter.

Het uitverkochte product kunnen mensen nu niet bestellen via de website, dit omdat we dan moeten gaan naleveren en dat kost teveel geld.

Denken jullie dat dit beter is? Of het product wel laten bestellen en dan de hele bestelling later leveren?
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

15
Konino schreef:Het uitverkochte product kunnen mensen nu niet bestellen via de website, dit omdat we dan moeten gaan naleveren en dat kost teveel geld.

Denken jullie dat dit beter is? Of het product wel laten bestellen en dan de hele bestelling later leveren?
Klantvriendelijk en gebruikelijk is direct leveren wat je op voorraad hebt en later naleveren wat je niet op voorraad had. Maar goed, als dat te veel kost, moet je het uiteraard niet doen.

Compromis is inderdaad de gehele order later leveren, maar laat de langere levertijd heel duidelijk zien: op de productpagina, in het winkelwagentje en in de e-mail met de orderbevestiging. Houd er dan wel rekening mee dat er toch klanten zijn die niet lezen en gaan bellen of mailen: "Waar blijft mijn bestelling?" of "Ik wil annuleren want het duurt me te lang."

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

16
Wij zitten met hoge verzendkosten omdat wij vaak hele grote dozen moeten verzenden, denk maar eens aan 5 kilo stro of aan een zak voer van 20 kilo. Dus ook het gewicht is bij ons altijd een punt. Geen enkel product gaat bij ons door de brievenbus.

Dus naleveren kost gewoon weer een pakketje.. Vind het nog steeds erg lastig.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

17
Konino schreef:Dus naleveren kost gewoon weer een pakketje.. Vind het nog steeds erg lastig.
Dan moet je het eens doorrekenen. Iets naleveren tegen break-even kostprijs is misschien acceptabel als je winst maakt op de eerste levering of je klantenbinding hoog in het vaandel draagt.

Je hanteert nu bovendien vaste verzendkosten per bestelling, maar technisch is het heel goed mogelijk om die variabel of semivariabel te maken: een prijs per kilo of een vast bedrag per bestelling plus een prijs per kilo. Daarmee benaderen de verzendkosten die je in rekening brengt beter de reële kosten.
StoreCore.io

Re: Voorraadstatus: wat geef je weer?

18
Wij gebruiken op onze site (leuke-overhemden.nl) voor onze, italiaanse overhemden, een voorraad systeem of een overhemd leverbaar is of juist niet. Wij gebruiken hier geen getallen maar een weergave in beschikbaarheid. Dit bevalt erg goed en geeft geen problemen tot nu toe.
Gespecialiseerd in Italiaanse overhemden met hoge boord, dubbele boord en leuke designs! Kijk op http://www.niceshirts.nl!