Koppeling boekhoudpakket / inlezen facturen / nummering

1
Omdat ik steeds tegen hetzelfde aanloop bij mijn zoektocht naar een boekhoudpakket, ben ik benieuwd naar jullie ervaring mbt hetvolgende.

Ik wil graag een boekhoudpakket waarmee ik de bestellingen uit mijn backoffice kan inlezen in het boekhoudprogramma. Het probleem is als volgt:

Mijn klanten presteren het soms om 15 orders aan te maken in waarvan de 15e pas echt met iDEAL betaald wordt. (vooral rond begin dec was dit vaak), ze blijven maar heen en weer klikken en uiteindelijk lukt het om te bestellen. De eerste 14e zijn dusgeen echte orders. iDEAL zal bestelnummer 15 ook weergeven als betaalde order. Ga ik echter koppelen met het boekhoudprogr dan wordt order 15 gezien als order 1. (de eerste 14 zijn niet betaald dus geen order). Als ik bankafschriften ga boeken (aldanniet automatisch) dan zal het boekhoudprogramma de lijst weergeven als 1, 2 3 enz maar ik moet dan ergens vandaan toveren dat betaling van order 15 nummer 1 in de boekhouding is. En ik wil dus een programma waarmee ik ontlast wordt en niet belast met zoeken naar nummer combinaties.

Weet iemand een boekhuudprogramma waarin dit wel kan. Het eigen nummer (1,2,3, enz) van het progr moet leidend zijn maar mijn ordernummering moet ook te lezen zijn met afboeken.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben sinds de webwinkels bestaan die hier tegenaanloopt maar heb nu 2 programma's nader bekeken en die lopen hier dus ook tegenaan.
De andere optie die ze aangeven is alles opnemen in de boekhouding en dan de vervallen orders weer tegenboeken, dat wil ik niet want dat kost me veel te veel tijd.

Hoop dat iemand hierin al eens het licht heeft gevonden. :cry:

Re: Koppeling boekhoudpakket / inlezen facturen / nummering

3
eentje schreef:Sorry... herken het probleem niet... aangezien in Zen Cart de order pas aangemaakt word als de betaling ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft.... en volgens mij is dit in de meeste ecommerce software zo geregeld...
Niet altijd, bijvoorbeeld als je één factuur voor twee of drie orders uitreikt. Dat gebeurt bij ons meerdere keren per jaar, meestal bij onervaren shoppers die niet precies weten hoe een winkelwagentje werkt, soms bij klanten die besluiten om nog even iets mee te bestellen.

Omgekeerd zul je bij een retour een factuur plus een creditnota voor één order moeten uitreiken en dan krijg je twee factuurnummers bij één ordernummer.

Factuurnummers loskoppelen van ordernummers is in meerdere opzichten eigenlijk beter.
StoreCore.io

4
Als je klanten hebt die afhalen en pas betalen bij het afhalen heb je wel een order maar de status betaald krijgt hij pas als er misschien al 30 nieuwe bestellingen daarna geplaatst zijn.

Idem met vooraf betalen.

Ik kan moeilijk alleen nog maar iDEAL als betaalmethode gaan aanbieden :lol: (alhoewel dat wel heel fijn zou zijn)

De klant moet een betaling doen met een nummervermelding bij de betaling anders wordt de bestelling niet uitgeleverd. Zonder nummer weet ik niet van wie de betaling is. Wordt de bestelling nooit betaald (de welbekende nepper..) dan heb je een loze order. Als je die wel hebt ingelezen dan moet je hem tegenboeken (hoop werk). Heb je hem niet ingelezen dan wordt dit nummer overgeslagen en daardoor loopt de nummering van de boekhouding niet meer gelijk met de factuurnummers van betaalde orders.

De koppeling van nummer boekhouding met nummer order en het afletteren/verwerken van bankafschriften en kasboek is daardoor heel lastig.

Ik zie nu alleen als optie mijn mapje met printjes ernaast leggen als ik ga afletteren, maar ja daar gaat mijn tijdwinst door het kunnen inlezen van orders...
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
@eentje
Hoe doe jij dat dan? Je krijgt een betaling van een klant X, zet de klant hier geen ordernummer bij? (factuurnummer bestaat op dat moment nog niet want die maak je pas aan na de betaling).

Als je je bankafschrift krijgt of inleest dan zal jij of een slim programma moeten snappen dat de betaling van klant X op 15 dec, factuurnummer 11002288 is want dat nummer staat niet bij de betaling.

Dat is waar ik tegen aanloop en naar mijn idee zal dit bij iedereen zo zijn?

6
Voor bankoverschrijvingen gebruiken we het betalingskenmerk van acceptgiro's: 4 groepen van 4 cijfers, waarbij het eerste cijfer een controlecijfer is. De 15 posities gebruiken we vervolgens voor factuurdatum plus factuurnummer, zodat je die weer geautomatiseerd uit het betalingskenmerk kunt halen.

Maar dan nog blijft het deels handwerk, want sommige klanten vermelden bij een bankoverschrijving niet het betalingskenmerk, maar bijvoorbeeld hun klantnummer of het artikel dat ze hebben gekocht.
StoreCore.io

7
Webwinkelhouder schreef:@eentje
Hoe doe jij dat dan? Je krijgt een betaling van een klant X, zet de klant hier geen ordernummer bij? (factuurnummer bestaat op dat moment nog niet want die maak je pas aan na de betaling).

Als je je bankafschrift krijgt of inleest dan zal jij of een slim programma moeten snappen dat de betaling van klant X op 15 dec, factuurnummer 11002288 is want dat nummer staat niet bij de betaling.

Dat is waar ik tegen aanloop en naar mijn idee zal dit bij iedereen zo zijn?
Factuurnummer word bij ons aangemaakt nadat de klant de knop bestelling bevestigen heeft gedrukt aangezien het op dat moment een rechtsgeldige koopovereenkomst is.

Dus klant heeft bij het betalen al een factuur (zou ook raar zijn als het niet zo is).

Facturen worden geëxporteerd naar de boekhoudsoftware en daarna worden de bankafschriften ingelezen.

Maar geheel automatisch kan het niet bij ons lopen ivm paypal, sofortüberweisung en mrCash deze komen in een batch betaling.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

8
Wij gebruiken oscommerce voor de bestelling, maar pas als een bestelling betaald is, wordt er een faktuurnummer aangemaakt.
Daarmee houdt je een sluitende nummering in je boekhouding voor je fakturen (doorlopend).
De faktuur wordt met de bestelling meegestuurd naar de klant.

Via backoffice software kunnen wij de fakturen exporteren en vervolgens importeren in de boekhouding software (muis).
Muis kan dan vervolgens de betalingen automatisch koppelen (via inlezen van bank afschriften of sisow batch bestanden) aan de fakturen. Dat geldt voor iDeal.
MisterCash en Directebanking komen met dezelfde batch binnen maar dat werkt op dit moment nog niet.
Alleen voor paypal lukt het nog niet om de betalingen in te lezen in de boekhoudsoftware.

10
Na bijna 2 maanden proberen kan ik heel blij mededelen dat ik gekozen heb voor Reeleezee (de naam zegt het al) en het werkt heel handig. Orders (wel of niet betaald) lees ik vanuit de website in bij Reeleezee. Ik kan eventueel vanuit meerdere websites inlezen en het factuurnummer pas toekennen als het is ingelezen vanuit de 2e website.

Als ik een credit nota moet maken (of een niet-betaalde factuur moet tegenboeken) dan klik ik op de knop credit bij de plusfactuur en Reeleezee maakt er een min factuur van. Deze twee bedragen vallen tegen elkaar weg (bv bij niet betaalde bedragen) en kan ik echt heel simpel door de knop Verrekenen tegen elkaar laten wegvallen.

En zo zijn er nog wel wat pluspuntjes te noemen maar mijn probleem is in ieder geval opgelost.

12
Ik heb acumulus, ik heb het redelijk druk maar tot nu toe maak ik de boekhouding zo dat ik de gegevens van ideal gewoon invul. (2 wekelijkse rekening boek ik in, niet ingewikkelder maken dan nodig, de rest staat toch al in mijn webshop achterkant..(magento))
acumulus is met verschillende programma's te koppelen en ze zijn daar heel erg behulpzaam met alles!