Winst per product ?

1
Hallo, ik ben momenteel bezig met het opzetten van een webshop, Ik heb bijna alles geregeld en ben nu aangekomen bij de producten toevoegen.

Ik heb een leverancier gevonden die dropshipment doet en alles heeft wat ik voor mijn webshop nodig ben.

Nu zit ik met de vraag of mijn winst per product hoog genoeg is.

Een voorbeeld van de inkoop / verkoop

Netto inkoopprijs dus ex btw 27€

Netto verkoopprijs 36.92€

Over dit product moet ik 5.50 verzendkosten betalen. incl

Voorbeeld 1: dus 36.92 – 27 – 4.62 ( verzendkosten ex ) – 0,99 transactie kosten ideal = €4,31 – 40% omzet belasting = €2,58

Dus kort gezegd verdien ik ongeveer rond de 2.58 voor dit product, echter hoeft ik de bestelling alleen door te geven aan mijn leverancier.

Hiermee heb ik de scherpste prijs voor dit product op internet naar mijn weten.

Dit betreft gratis verzendkosten voor de klant en voor 22:00 besteld morgen in huis.

Tevens heb ik niet zoveel ervaring met de winst per product in een webshop en of dit dus wel rendabel is.

Voor mijn gevoel is het ook zo als ik de producten duurder maak dat ik dan net zo goed niet kan beginnen want in mijn producten zijn er genoeg webshops te vinden.

Graag hoor ik van jullie.

Re: Winst per product ?

2
OB (Omzet Belasting) is de BTW, en dat is 19%, geen 40%. Je telt normaal gesproken de BTW bij de verkoopprijs op.

Waarschijnlijk ben je in de war met IB (inkomsten belasting). Dat zou wel 40% kunnen zijn. Echter betaal je IB over je netto winst, niet over de bruto winst per product. Je rekent nooit met IB als het om productprijzen gaat. Je kan namelijk nog talloze kosten van de IB aftrekken.


Of deze prijs rendabel is dat kan alleen jijzelf bepalen. Wij weten niet hoeveel jij gaat verkopen, wat je kosten zijn en hoeveel je moet/wilt verdienen. Reken dat eens goed uit voor jezelf.

Re: Winst per product ?

3
Wouter Hol schreef:OB (Omzet Belasting) is de BTW, en dat is 19%, geen 40%. Je telt normaal gesproken de BTW bij de verkoopprijs op.

Waarschijnlijk ben je in de war met IB (inkomsten belasting). Dat zou wel 40% kunnen zijn. Echter betaal je IB over je netto winst, niet over de bruto winst per product. Je rekent nooit met IB als het om productprijzen gaat. Je kan namelijk nog talloze kosten van de IB aftrekken.


Of deze prijs rendabel is dat kan alleen jijzelf bepalen. Wij weten niet hoeveel jij gaat verkopen, wat je kosten zijn en hoeveel je moet/wilt verdienen. Reken dat eens goed uit voor jezelf.
Dus zoals jij het zegt gaat er geen 40% af, maar wat jij bedoelt ib gaat er toch ook af of heb i kdat mis ? en die 40% haal ik toch ook van de netto prijs af de berekening is allemaal ex btw.

Een voorbeeld van de inkoop / verkoop

Netto inkoopprijs dus ex btw 27€

Netto verkoopprijs ex btw 36.92€

Over dit product moet ik 4.62€ verzendkosten betalen ex btw
Voorbeeld 1: dus 36.92 ( verkoop ex btw ) – 27 ( inkoop ex btw) – 4.62 ( verzendkosten ex ) – 0,99 transactie kosten ideal = €4,31 – 40% Inkomsten belasting = €2,58

Hier de aangepaste berekening maar dit blijft dan toch hetzelfde?

Of moet ik het zo doen dan : 36.92 - 27- 4.62 - 0.45 (blijkbaar is ideal van sisow goedkoper) = €4,85

Re: Winst per product ?

4
IB bereken je niet over je bruto winst.

Je hebt nog veel meer kosten. Kosten om je site te maken, hosten, onderhouden. Marketing kosten (mensen kopen niet 'zomaar', je hebt zogenaamde verkoopkosten, kosten die je maakt om een verkoop te kunnen sluiten) etc. Al die kosten gaan van je bruto winst af. Wat er dan over blijft is je netto winst, en daarover betaal je IB. Je netto winst is veel minder dan de winst die je hier schetst per product.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Winst per product ?

5
Wouter Hol schreef:IB bereken je niet over je bruto winst.

Je hebt nog veel meer kosten. Kosten om je site te maken, hosten, onderhouden. Marketing kosten (mensen kopen niet 'zomaar', je hebt zogenaamde verkoopkosten, kosten die je maakt om een verkoop te kunnen sluiten) etc. Al die kosten gaan van je bruto winst af. Wat er dan over blijft is je netto winst, en daarover betaal je IB. Je netto winst is veel minder dan de winst die je hier schetst per product.
Ok maar ik wel alleen weten of het zo wel te doen is hoeveel winst hebben andere webshop eigenaren op hun producten etc is dit laag.

Ik ga niet uit van de uren die ik spendeer etc aan de webshop zelf, want ik vind dit niet erg om te doen tevens hetzelfde voor hosting kosten etc. De vraag gaat mij om inkoop / verkoop + verzendkosten en ideal.

En wat er dan overblijft of dit een beetje normaal is ?

Re: Winst per product ?

6
Wouter Hol schreef: Of deze prijs rendabel is dat kan alleen jijzelf bepalen. Wij weten niet hoeveel jij gaat verkopen, wat je kosten zijn en hoeveel je moet/wilt verdienen. Reken dat eens goed uit voor jezelf.
Dit geldt nogsteeds. Als je 100.000 producten per jaar gaat verkopen, dan heb je een netto winst van misschien 3 ton. Dat is best aardig. Verkoop je er 4 per jaar, dan is het sap misschien het persen niet waard. Verkoop je er een paar miljoen, dan ben je binnen!

Niemand kan in jouw portemonnee kijken. Reken voor jezelf eens een paar scenario's uit, of nog beter, probeer het gewoon en pas de prijs al gelang je winst of verlies gaandeweg aan!