Hoe breng je de levertijd

1
De levertijd kun je op verschillende manieren brengen.

Zo kun je weergeven of een product op voorraad is of niet.
Als extra kun je weergeven hoeveel werkdagen de levertijd betreft, of het voor een bepaalde tijd verzonden wordt e.d.

Maar om verder te borduren op de manier waarom je de levertijd beschrijft wanneer een product niet op voorraad is. Hoe doe jij dit? En is er iemand die hier testen mee heeft gedaan?

Zo ben ik benieuwd of je verschil ziet in de manier waarop klanten reageren op een soort manier van het 'presenteren' van je levertijd wanneer iets niet op voorraad is.

Welke van deze twee zou bijvoorbeeld een potentiële koper eerder overhalen tot koop?
-Levertijd: 1-2 werkdagen vertraging
-Levertijd: 2-3 werkdagen

Re: Hoe breng je de levertijd

3
De tweede is beter: "Levertijd: 2-3 werkdagen". Ik heb dat soort aanduidingen voor voorraadstatus en/of levertijd getest met A/B-splittests (ook bijvoorbeeld voor het kleurgebruik).

Wel blijken "vraag en aanbod" duidelijk mee te spelen. Als een artikel nog volop verkrijgbaar is bij concurrenten en wij het zelf tijdelijk niet op voorraad hebben, verkopen we het zelden of nooit. We verkopen het dan zelfs niet of nauwelijks als we er een scherpe aanbieding van maken. Is het aantal aanbieders echter gedaald tot een handvol, dan zijn er ineens kopers die wel bestellen ondanks een verlengde levertijd.

Verder gaat er soms nog een soort "sense of urgency" uit van een beperkte voorraad. Daarvoor gebruiken we een aanduiding met een tekstlink zoals:

Nog 2 op voorraad maar bestel snel

Dat soort zaken zou ik echter vooral gaan testen; ga niet zomaar af op algemene adviezen, want de verschillen tussen doelgroepen en producten zijn daarvoor soms te groot.
StoreCore.io

Re: Hoe breng je de levertijd

4
Gaan we zeker testen. Bedankt voor het advies.

Overigens is het volgende wellicht ook om na te denken (voor ons):

Naast de levertijd is er de optie om voorraadstatus weer te geven. Groen(op voorraad) Rood(niet op voorraad). Dit is tevens uit te zetten op productniveau.

Zomaar uit het wilde westen, zou ik zeggen dat wanneer je niet direct meldt dat het niet op voorraad is maar wel de levertijd (die afwijkt van de normale voor xx besteld morgen in huis) 2-3 werkdagen wel weergeeft, dat het ook eerder gekocht zou worden? De status niet op voorraad zou toch een soort angst kunnen uitstralen en wellicht de 2-3 werkdagen indicatie in twijfel brengen.
Kan iemand hier ook een uitspraak over doen?

VB:

i.p.v.:
Artikelnummer: XXXXXXX
Beschikbaarheid: Niet op voorraad
Levertijd: 2-3 werkdagen

deze:
Artikelnummer: XXXXXXX
Levertijd: 2-3 werkdagen
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe breng je de levertijd

8
Waarom zou je "niet op voorraad" vermelden als je toch binnen 2-3 dagen kun leveren? Het geeft enkel een negatief smaakje.

Waar ik mee zit is een ander verschil in levertijd:
Een webwinkel geeft aan: Vandaag besteld, zelfde dag verzonden.
Want dat is wat ze kunnen garanderen. Vanuit gebruikersvriendelijkheid denk ik dat je beter vanuit de klant kunt formuleren namelijk:
Vandaag besteld, morgen in huis.

Maar met de huidige postoorlog kun je "volgende dag in huis" niet meer garanderen ondanks dat PostNL zegt dat ze dat doen. En als PostNL nou compensatie zou bieden wanneer ze kun afspraken niet nakomen, maar ik geloof dat daar ook niets te halen valt.

Dus hoe formuleer je? Vanuit de klant of zo ver als je kunt garanderen?

Re: Hoe breng je de levertijd

9
Tink schreef:Waarom zou je "niet op voorraad" vermelden als je toch binnen 2-3 dagen kun leveren? Het geeft enkel een negatief smaakje.

Waar ik mee zit is een ander verschil in levertijd:
Een webwinkel geeft aan: Vandaag besteld, zelfde dag verzonden.
Want dat is wat ze kunnen garanderen. Vanuit gebruikersvriendelijkheid denk ik dat je beter vanuit de klant kunt formuleren namelijk:
Vandaag besteld, morgen in huis.

Maar met de huidige postoorlog kun je "volgende dag in huis" niet meer garanderen ondanks dat PostNL zegt dat ze dat doen. En als PostNL nou compensatie zou bieden wanneer ze kun afspraken niet nakomen, maar ik geloof dat daar ook niets te halen valt.

Dus hoe formuleer je? Vanuit de klant of zo ver als je kunt garanderen?
De ene webshop vermeldt vandaag besteld morgen in huis, de andere vandaag besteld direct verzonden.
Het eerste kun je garanderen, het tweede is slechts een indicatie. Als je gedetailleerd op de levertijden gaat kijken bij iedere webshop zul je vinden die direct verzend (indien PostNL) Maandag besteld: Dinsdag in huis. Dinsdag besteld: Woensdag in huis. etc.

Jij zal namelijk niet ergens hebben staan Maandag besteld is uiterlijk woensdag in huis neem ik aan. Maar gewoon Dinsdag eerste leverpoging.
Dat je elders vermeld dat je geen invloed hebt op de levertijden en dat ze slechts een indicatie en streven zijn van PostNL is wel zo klantvriendelijk. Doe je dat, dan lijkt mij niets mis met 'Vandaag besteld morgen in huis' en kun je dat gemakkelijk formuleren.

Re: Hoe breng je de levertijd

10
RicardoV schreef:De ene webshop vermeldt vandaag besteld morgen in huis, de andere vandaag besteld direct verzonden.
Het eerste kun je garanderen, het tweede is slechts een indicatie. Als je gedetailleerd op de levertijden gaat kijken bij iedere webshop zul je vinden die direct verzend (indien PostNL) Maandag besteld: Dinsdag in huis. Dinsdag besteld: Woensdag in huis. etc.

Jij zal namelijk niet ergens hebben staan Maandag besteld is uiterlijk woensdag in huis neem ik aan. Maar gewoon Dinsdag eerste leverpoging.
Dat je elders vermeld dat je geen invloed hebt op de levertijden en dat ze slechts een indicatie en streven zijn van PostNL is wel zo klantvriendelijk. Doe je dat, dan lijkt mij niets mis met 'Vandaag besteld morgen in huis' en kun je dat gemakkelijk formuleren.
Ricardo, ik ben het grotendeels met je eens. Ik zou alleen, als het technisch even kan, zo'n melding aan de systeemklok van de server hangen. "Vandaag besteld, morgen in huis" is namelijk op bijvoorbeeld vrijdagavond rond 23 uur te veel beloofd. Dat wordt bij pakketpost via PostNL meestal dinsdagmiddag of dinsdagavond: dat is niet morgen, maar vier dagen en meer dan een halve week later…
StoreCore.io

Re: Hoe breng je de levertijd

11
Daar geef ik je helemaal gelijk in Ward. Op vrijdag avond, zaterdag en zondag gaat die regel inderdaad niet op tenzij je met je eigen bestelbusje rijdt.

Het zou ook inderdaad helemaal helder zijn voor een potentiële klant om dit aan een klok te hangen zodat wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld op maandag na 22:00 besteld, er niet staat morgen in huis, maar overmorgen in huis. Of voor in het weekend, dinsdag in huis.

Echter zit je met vandaag besteld, vandaag verzonden natuurlijk met hetzelfde issue. Bestel je op Maandag na 22:00 (of zelfs na 18:00 afhankelijk van de winkel..) dan is het niet vandaag verzonden. Ook wanneer je bijv. op een zaterdag of zondag besteld, is het in principe niet vandaag verzonden, maar maandag. Dit probleem gaat op voor beide methodes.. Nou is het vandaag verzonden alternatief wellicht iets veiliger wanneer je geen 'klok' gebruikt..

Door de tijd te vermelden (na 22:00) los je een groot deel al op. Bij de algemene levertijden/voorwaarden kan je dan altijd nog vermelden dat wanneer op zaterdag en zondag besteld, het artikel pas dinsdag in huis zal zijn i.p.v. de volgende dag.

Re: Hoe breng je de levertijd

12
En dan zijn er altijd nog klanten die een bestelling plaatsen om 21.30 u en het de volgende werkdag geleverd willen hebben. Hun uitgangspunt: de website van dat dikke "bol.le" mannetje waar je tot 21.30 uur kan bestellen en het dan alsnog weg gaat die dag.. :D

Helaas heb ik niet zulke afspraken met mijn vervoerder.