Productfotografie lichttent?

1
Hey,

Ik heb net mijn eerste collecties aangekocht :D
Nu kan ik alvast starten met de productfotografie.
Ik heb zelf wel wat ervaring met fotograferen (2 jaar fotografie gedaan op school) en heb een goede digitale spiegelreflex. Maar nu heb ik toch nog een vraagje over die lichttenten.
Heeft er iemand ervaring mee?
Ik vraag me vooral af of die daglichtlampen wel nodig zijn? Aangezien ik de tent op ons keukeneiland zou zetten en die vlak onder een héél grote koepel ligt denk ik dat die overbodig zijn. Natuurlijk kan ik dan niet dag en nacht fotograferen, maar dat is ook mijn bedoeling niet :wink:

Alvast bedankt voor de tips!

Re: Productfotografie lichttent?

2
biancib schreef:Natuurlijk kan ik dan niet dag en nacht fotograferen, maar dat is ook mijn bedoeling niet :wink:
Consistent licht is ook belangrijk. In overzichten staan vaak meerdere foto's van verschillende producten bij elkaar. Dan kunnen verschillen tussen, bij wijze van spreken, koel ochtendlicht en warm middaglicht gaan opvallen en storen.
StoreCore.io

Re: Productfotografie lichttent?

4
Iemand een aanrader voor de aanschaf van een lichttent?
Ik kom pakketten tegen van +/- 80 euro tot wel +300 euro, voor en tent van 80 cm. Het ziet er op het zicht gelijkaardig uit... Maar het verschil moet ergens zitten, toch? Ik vermoed dat het bij de daglichtlampen zit. Maar zijn die goedkopere echt slechter? Of zijn de duurdere gewoon te duur? :lol:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Productfotografie lichttent?

6
Je hebt ook hele goedkope tenten die je bij de xenos en conrad en weet ik veel waar kunt kopen. Alleen daar zijn ze zo dom geweest om de achtergronden op te vouwen in de verpakking. Dus je hebt altijd vouwen in beeld.

Ik weet niet of daglichtlampen heel hard nodig zijn, maar steeds dezelfde lampen gebruiken en dus hetzelfde licht gebruiken lijkt me handig.

Re: Productfotografie lichttent?

7
Tink schreef:Je hebt ook hele goedkope tenten die je bij de xenos en conrad en weet ik veel waar kunt kopen. Alleen daar zijn ze zo dom geweest om de achtergronden op te vouwen in de verpakking. Dus je hebt altijd vouwen in beeld.

Ik weet niet of daglichtlampen heel hard nodig zijn, maar steeds dezelfde lampen gebruiken en dus hetzelfde licht gebruiken lijkt me handig.
Dat is volgens mij bij de 'duurdere' ook het geval want daar moet je ook extra kreukvrije vinyl bijbestellen

Re: Productfotografie lichttent?

8
Tink schreef:Je hebt ook hele goedkope tenten die je bij de xenos en conrad en weet ik veel waar kunt kopen. Alleen daar zijn ze zo dom geweest om de achtergronden op te vouwen in de verpakking. Dus je hebt altijd vouwen in beeld.
Even strijken onder een vochtige lap en de vouwen zijn weg ;-)
http://www.glazensieraad.nl

Re: Productfotografie lichttent?

10
De lichttent best ook groot genoeg nemen, want dat werkt zoveel makkelijker. De mijne is redelijk groot, maar voor sommige dingen moet ik toch nog staan mikken om het er mooi zonder storende randen op te krijgen.

Daglichtlampen heb ik nog niet - op een zonnige dag lukt het prima om de achtergrond mooi wit te krijgen (met wat foto-nabewerking erbij). Op minder zonnige dagen of met andere lichtbronnen lukt het heel wat minder (of vaak zelfs niet) om mooie foto's te krijgen.
Webwinkel: Babinimo eco-bio Babyspullen van natuurlijk zachte materialen

Anbaco - Blogger & internet ondernemer

Re: Productfotografie lichttent?

12
Mieke schreef:Even een suffe vraag: hebben jullie dan wel schaduw op de foto? Die is toch niet te vermijden? Ik kan wel een witte achtergrond krijgen op mijn foto's, maar er zit wel altijd meer of minder (meestal meer) schaduw bij. :?
Daarom zou je dus 3 lichtbronnen moeten hebben. 1 links, 1 rechts en 1 bovenaan. En je lichttent best op een kleine blokjes zetten en een wit papier eronder zodat het licht onderaan ook reflecteert.
Is de theorie althans...
De praktijk ga ik straks uittesten :lol:

Re: Productfotografie lichttent?

14
Mieke schreef:Oh zucht, dat gaat me niet lukken met deze cheapo lichttent. ;)
Waarom niet? Volgens mij is er niet veel verschil in die lichttenten zelf hoor.
Hier begint het te lukken, met wat fotobewerking er bij, morgen verder oefenen...

Re: Productfotografie lichttent?

16
Mieke schreef:Ik heb er een van de Xenos. Op zich fotografeert hij redelijk, maar niet heel goed. De onderkant is ook de tas, dus hobbelig en bobbelig. Ik heb gelukkig maar kleine items te fotograferen. Maar ik kan daar dus niets op poten zetten met wit papier eronder oid. Dat lukt gewoonweg niet.
Oei, ik zit ook nog steeds te sukkelen met de juiste manier van belichting en de witbalans van het fototoestel hoor!

Re: Productfotografie lichttent?

18
Hier nog steeds niet het gewenste resultaat bereikt. Ofwel is de achtergrond niet wit genoeg, ofwel zit ik toch nog met een vervelende schaduw. Ik zou dus nog een extra losse flitser moeten hebben. Of 3 'daglicht' lampen.
Ook die costum white balance heb ik nog niet helemaal beet...
Ben er nu wel achter gekomen dat digitale spiegelreflex fotografie nog heel wat anders is dan de klassieke. Eer je al die knopjes en menu's door hebt zijn we weer een maand of 2 verder denk ik :?
Het zou ook veel makkelijker zijn moest het weer wat minder grijs zijn natuurlijk. Maar daar geven ze morgen beterschap in!

Re: Productfotografie lichttent?

23
Die schaduw gaat ook weg. Ik knip de objecten uit en plak ze op een witte achter grond om het even simpel te zeggen. Bij sommige objecten is het een beetje priegelen, maar je bent dan wel blijer als het gelukt is :)

Re: Productfotografie lichttent?

25
Knippen en op een wit blad zetten vind ik er dan weer te fake uit zien.
Dan moet je er weer schaduw aan gaan toevoegen.
Een witte achtegrond met een beetje schaduw vind ik het mooiste...

Re: Productfotografie lichttent?

26
Als ik de foto zie van biancib dan denk ik: waarom zo'n lichttent? Ik maak foto's van dezelfde kwaliteit op een wit A4tje in een lichte omgeving. Je product zo neerleggen dat er zo min mogelijk schaduw is, niet flitsen. Daarna kun je de foto bewerken, de achtergrond wat oplichten, enz. Wel ervoor zorgen natuurlijk dat de foto nog een goed beeld geeft van de werkelijkheid.

Ik heb wel met zo'n lichttent gewerkt en ik vond het niet prettig. Veel schaduw juist en de achtergrond moest ik daarna ook altijd bewerken, omdat het nooit wit was op de foto. Plus al het gedoe met opzetten en afbreken. Het enige voordeel vond ik dat het ook mogelijk is om 's avonds foto's te maken.

Re: Productfotografie lichttent?

27
Droomjuweeltjes schreef:Als ik de foto zie van biancib dan denk ik: waarom zo'n lichttent? Ik maak foto's van dezelfde kwaliteit op een wit A4tje in een lichte omgeving. Je product zo neerleggen dat er zo min mogelijk schaduw is, niet flitsen. Daarna kun je de foto bewerken, de achtergrond wat oplichten, enz. Wel ervoor zorgen natuurlijk dat de foto nog een goed beeld geeft van de werkelijkheid.
Ik heb ook geen lichttent hoor. Ik wou eerst eens proberen zonder tent en zonder daglichtlampen.
Ik maak ze in een opbergbox van ikea http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50186388/.
En zo ziet hij er uit na hem aan te vallen met een mes :lol:
Afbeelding

Zo zie je ook hoeveel licht hij opvangt, hij staat gewoon op onze salontafel onder een halogeenspotje.
Eventueel kan ik hem met een stukje witte stof waar ik mijn camera door steek dicht maken waardoor ik geen vervelende reflecties op glazen producten krijg.
Verder ben ik er naar aan het streven om een zo goed mogelijk resultaat te verkijgen zonder te veel te moeten bewerken. Om later tijd te besparen.
Ik ben nogal een doorzetter op dat vlak, en het resultaat dat jij hebt met je blad papier aan het raam is niet wat ik beoog.
Je kan me nu wel gek verklaren maar ik vind goede foto's heel erg belangerijk. En wil er dus ook veel aandacht aan besteden :wink:

Re: Productfotografie lichttent?

28
Daarmee maak je dus de huidige foto's? Dat is wel cool.

Ik maak ook veel van mijn foto's op een vel wit papier bij het raam, maar dan ben je wel enorm afhankelijk van het licht. Ik heb toch ook vaak juist overbelichte foto's doordat ik héél veel licht binnen krijg. Dus voor mij uiteindelijk ook een goede fotobox. Die van Xenos is om eens te proberen hoe het gaat, waar ik tegenaan loop etc.
http://aagjedoeken.wordpress.com/