Feedback op het menu (hulp nodig!)

1
Ik heb het afgelopen half jaar aan deze site gewerkt: http://www.avondtuur.nl
En persoonlijk vind ik het menu en de manier van navigeren daar in geweldig. Ik erger me bij diverse winkels dood als ik op een andere manier de producten wil sorteren dan de webshop heeft besloten te doen. Dus deze manier van filteren vind ik ideaal omdat ongeacht waar de gebruiker op wil sorteren: het kan!

Twee van de drie docenten tijdens mijn afstuderen hadden echter commentaar en vonden dit systeem uitermate gebruikersonvriendelijk. Tijdens mijn onderzoeken en testen is er niets dat er op wees dat gebruikers hier moeite mee hadden. En ze hebben geen argumenten gegeven.

Dus ik vraag me af, zien jullie het probleem? Vinden jullie dit menu vervelend en zo ja, waarom?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Feedback op het menu (hulp nodig!)

5
Tink schreef:Twee van de drie docenten tijdens mijn afstuderen hadden echter commentaar en vonden dit systeem uitermate gebruikersonvriendelijk. Tijdens mijn onderzoeken en testen is er niets dat er op wees dat gebruikers hier moeite mee hadden. En ze hebben geen argumenten gegeven.
Aangezien het een afstudeerproject is, mag je aannemen dat die twee docenten haarfijn kunnen uitleggen, inclusief literatuurverwijzingen met onderzoek, waarom dit "uitermate gebruikersonvriendelijk" is. Als usabilityprofessional kan ik slechts beamen dat je het volgens het boekje hebt gedaan: de gebruiker staat voorop en gebruikerstests zijn vele malen belangrijker dan de opinie of smaak van iemand die toekijkt vanaf de zijlijn :!:

Dan even kijken naar concrete verbeterpunten. Dat zijn er niet zo veel en ze wegen ook niet zo zwaar. Niets "uitermate gebruikersonvriendelijk" in elk geval.

De hoofdnavigatie heeft een logische én gebruikelijke dus herkenbare lees- en gebruiksvolgorde:

home - aanbiedingen - top 20 - klantenservice - contact

Hooguit staat het zoekvak op een ongebruikelijke en onverwachte plaats: links van de link home. Common sense dicteert dat je dat rechts of in het midden zet, maar wat beter werkt, kun je A/B-testen.

De sidebar met productfilters kan misschien ook licht worden verbeterd. De volgorde is nu:

• Categorie
• Aantal spelers
• Speeltijd
• Leeftijd
• Prijs

Hier komt het aan op details. De propositie in de tagline is: "Altijd minimaal 10% onder de adviesprijs!" Overzichten van producten kun je met Sorteer op naar keuze op twee manieren indelen: naam en prijs. Als de prijs zó belangrijk is, is het misschien niet handig daarvan de vijfde en laatste keuze te maken in de sidebar.

Tweede kleinigheid is consistentie. De pictogrammen bij spellen hebben de volgorde:

Leeftijd - Speeltijd - Aantal spelers

In de sidebar met filters is het echter:

Aantal spelers - Speeltijd - Leeftijd

Ook niets ernstigs en vooral niet "uitermate gebruikersonvriendelijk". Wat een logische volgorde is, kun je testen met gebruikers of statistisch toetsen: controleer hoe vaak bepaalde filters worden ingeschakeld.
StoreCore.io

Re: Feedback op het menu (hulp nodig!)

6
Usability mensen zijn dol op consistentie :D

De zoekfunctie heb ik over nagedacht. Maar als je bedenkt dat de meest bekeken ruimt ergens tussen links boven en het midden ligt, dan ligt de zoekfunctie daar middenin.

Persoonlijk vind ik zoeken op prijs zelden handig. Als ik een cadeautje voor 10 euro zoek, wil ik toch altijd weten of er niet voor 11 euro wat tussen zit bijvoorbeeld. Ik zoek liever de juiste categorie om dan op volgorde te sorteren en dan door te scrollen naar een mooie prijs. Geen van de gebruikers heeft aangegeven dat filter erg belangrijk te vinden.
Dus ik ben toch voor de gebruikers gegaan in plaats van de aansluiting in de marketing.

Voor iedereen, bedankt voor de hulp!