Hoe werkt dat in Nederland?

1
Ik woon in het buitenland en ben zelf een Nederlandse. Het wordt je hier niet makkelijk gemaakt om iets te starten. De inschrijving bij KvK is gratis, maar wordt meteen aan de belastingsdienst doorgegeven en dat gaat mij dan minstens 2800€ per jaar kosten ook al zou ik helemaal niets verkopen. Hoe werkt dat hier in Nederland?

Re: Hoe werkt dat in Nederland?

2
Welk land woon je? Heb namelijk nog nooit van zo'n hoog bedrag iets vernomen uit welk land dan ook. Hier in Nederland betaal je afhankelijk van je branche en soort onderneming ongeveer €50,- per jaar aan de KvK en eventueel nog €75,- aan de HBD, mits je in de detailhandel/webshops zit. Met andere branches heb ik geen ervaring dus dat zou ik je niet kunnen vertellen.
Is een webwinkel keurmerk zinvol?
Hoe verzin ik een naam voor mijn webwinkel?

Re: Hoe werkt dat in Nederland?

3
Bedankt voor de info.
Ik woon in Italie en zou graag een webwinkel willen openen, maar dan moet ik toch echt 2800€ per jaar betalen. Dat geld gaat naar de INPS, een nationaal "zorgstelsel" (geen idee hoe dat ook al weer in NL heet, ben al te lang weg uit NL), waar je in de toekomst je pensioen van krijgt, dus je moet daar aangesloten zijn. Het wordt je dus niet makkelijk gemaakt om een onderneming te starten.
Zou het misschien mogelijk zijn om een webwinkel te openen in NL ook al woon ik in Italie?
Ik moet maar eens informeren bij de KvK.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe werkt dat in Nederland?

6
chiara schreef:Ik woon in het buitenland en ben zelf een Nederlandse. Het wordt je hier niet makkelijk gemaakt om iets te starten. De inschrijving bij KvK is gratis, maar wordt meteen aan de belastingsdienst doorgegeven en dat gaat mij dan minstens 2800€ per jaar kosten ook al zou ik helemaal niets verkopen. Hoe werkt dat hier in Nederland?
En een Italiaanstalige webshop in Nederland met een Italiaanse domeinnaam?

Re: Hoe werkt dat in Nederland?

8
Dat is geen probleem, het is alleen wel zo dat NL webshops uitgaan van NL betaalwijzen. Hoe dat in Italie zit weet ik niet. Paypal kan natuurlijk wel, overmaken ook, maar de Italiaanse tegenhanger van iDEAL op je webshop aansluiten, dat lijkt me wat moeilijker.

Re: Hoe werkt dat in Nederland?

9
En hoe zit het dan met de belastingen als ik woonachtig in Italie een webshop in Nederland open? Geen probleem heb ik met de betalingswijze, doen ze hier bijna allemaal via Paypal of via bankoverschrijving,. Ik heb geen Ideal nodig aangezien ik mij voorlopig uitsluitend op de Italiaanse markt richt.