Defect artikel en verzendkosten vraag

1
Aangezien het de 1e keer is dat het me overkomt:

Wat is het slimst om te doen? Ik heb een artikel verzonden , waarbij ik 2,76 verzendkosten heb berekend, ook al was het pakketpost (dit is mijn verzendtarief). Nu blijkt het artikel defect en de vrouw vraagt wat ze het beste kan doen.

Ik wilde voorstellen; artikel terugsturen (wat haar 6,75 kost) , en dan stuur ik haar een nieuwe toe.

Mijn vraag is nu; moet ik haar dan de verzendkosten terugbetalen en zo ja, hoeveel? Het totale bedrag van 6,75? Of die 2,76? Of moet ik ergens in het midden gaan zitten. Het is wat lastig, want ik spring er zelf natuurlijk al bij in, omdat ik goedkoper verzend, maar ja daar heeft de klant natuurlijk niks mee te maken. :)

Graag jullie advies!!!

Re: Defect artikel en verzendkosten vraag

2
trashydiva schreef:Aangezien het de 1e keer is dat het me overkomt:

Wat is het slimst om te doen? Ik heb een artikel verzonden , waarbij ik 2,76 verzendkosten heb berekend, ook al was het pakketpost (dit is mijn verzendtarief). Nu blijkt het artikel defect en de vrouw vraagt wat ze het beste kan doen.

Ik wilde voorstellen; artikel terugsturen (wat haar 6,75 kost) , en dan stuur ik haar een nieuwe toe.

Mijn vraag is nu; moet ik haar dan de verzendkosten terugbetalen en zo ja, hoeveel? Het totale bedrag van 6,75? Of die 2,76? Of moet ik ergens in het midden gaan zitten. Het is wat lastig, want ik spring er zelf natuurlijk al bij in, omdat ik goedkoper verzend, maar ja daar heeft de klant natuurlijk niks mee te maken. :)

Graag jullie advies!!!
De fout ligt aan jouw kant. Jij hebt immers een defect artikel geleverd. Het is wel zo netjes als het de klant achteraf niets extra's kost om gewoon te krijgen wat ze besteld heeft. Wat je dus het beste kan doen is gewoon alle kosten die de klant maakt om het bestelde product in goede staat te ontvangen te vergoeden.

Of je dit juridisch ook verplicht bent dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt mij sterk dat je achteraf zomaar kosten in rekening mag brengen -wat er in feite dus gebeurd- om producten te leveren aan klanten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Defect artikel en verzendkosten vraag

6
Bij garantie is deze vergoeding je plicht. Al was dit niet zo, is het wel zo netjes.

Bij een spijtaankoop is het niet je plicht om de verzendkosten van klant naar jou toe te vergoeden. Maar je moet (thuiswinkel-regels, afkoelperiode enz.) binnen 7 dagen wel het gehele aankoopbedrag vergoeden, dus inclusief de verzendkosten van jou naar de klant. Dit betekent dat je verlies bij een spijtaankoop netto 1x verzendkosten is.
Dat is klote, maar de uitdaging is om in overleg met de klant aan te sturen op een alternatief artikel (groter, kleiner, andere kleur) of je website teksten zo te schrijven dat klanten eigenlijk nooit de verkeerde maat/kleur kunnen bestellen.

Re: Defect artikel en verzendkosten vraag

8
Terug laten sturen,
en dan eerst controleren of het echt defect is.
Tendens op dit moment is, dat er buiten de 7/14 dagen erg snel geroepen wordt dat iets defect is en men daarom geld terug wil.
Geoefende klantenservice kan dit beetje filteren uit de mail wisseling.
Bij defect, nieuwe sturen of geld terug.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Defect artikel en verzendkosten vraag

10
Wij lossen het meestal op door een foto van het defecte/gebroken artikel te vragen. De meeste problemen zijn direct wel duidelijk te zien op de foto en dan besparen we al op de kosten van het retour zenden.
Is het een technisch mankement, dan sturen wij een retouretiket naar de klant, waarmee het artikel geretourneerd kan worden. Dit is voor ons voordeliger. Uiteraard wordt er ook een vervangend exemplaar gestuurd. In sommige gevallen sturen wij met het vervangend exemplaar een retour-etiket mee, waarmee ze het defecte artikel kunnen retourneren.

Alleen als we het niet vertrouwen dan vragen we of zij het artikel retour willen sturen. Uiteraard op onze kosten. Deze kosten vergoeden wij door het bedrag na ontvangst van het artikel terug te storten op de bankrekening. Over het algemeen horen wij, nadat wij dit aan de klant hebben gemeld, ook niks meer van deze klanten, omdat zij direct het geld retour willen maar het product willen houden.

Re: Defect artikel en verzendkosten vraag

11
ik liep hier ook tegen aan met mijn, nog nieuw op te starten/toekomstige, bedrijf. Wij hebben besloten een paar centen (10 cent ofzo) meer te rekenen voor verzendkosten dan daadwerkelijke kosten. Op deze deze manier kun je dit sorrt dingen weer dekken zonder verlies te hoeven lijden!
http://www.freshclick.nl || Voor een betaalbare website/shop met een fris uiterlijk
http://www.kunstis.com || Kunst die van je muur afspat