Dubbele facturering, wat te doen?

1
Goedendag allemaal,

Ik heb recent bij een drukkerij een order geplaatst. Alles liep in eerste instantie prima, totdat er betaald moest worden. Zij hebben mij (blijkt achteraf) twee facturen gestuurd. De eerste met alleen de eenmalige kosten die zij bij de eerste order rekenen. De tweede met het volledige bedrag inclusief de eenmalige kosten.

Ik heb het eenmalige bedrag als het hele bedrag opgevat en dus alleen de eerste rekening betaald. Ik heb een bevestiging gehad dat de factuur betaald was en twee weken later ontving ik mijn spullen.

Nu moet ik echter 3 maanden later een gepeperde rekening betalen voor de rest van het bedrag. Ik ben dit eigenlijk niet van plan door de misleidende manier van doen maar vraag mij af of dit zin heeft. Wat zijn mijn rechten in deze?

Bij voorbaat dank voor hulp!

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

2
Je hebt twee facturen gekregen.

1. eenmalige kosten
2. kosten bestelling + eenmalige kosten

Als ik het goed heb begrepen. Wat me slim lijkt is dat je nu gewoon de kosten van factuur 2 betaald exclusief de eenmalige kosten. En natuurlijk contact op nemen met het bedrijf..

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

4
Dat hangt er vanaf wat op de eerste factuur staat.

Staat daar duidelijk op dat dit de eenmalige stelkosten zijn dan heb jij het recht om de tweede factuur te betalen, natuurlijk wel in mindering met reeds betaalt).

Staat al het bestelde op de factuur tja dan zou je een punt kunnen hebben.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

6
Zou wel graag de site van de drukkerij willen zien om te kijken of het duidelijk is dat je 2 facturen krijgt.

Aan de andere kant als er op factuur 1 duidelijk staat eenmalige kosten, dan zou je wellicht kunnen verwachten dat er meer aankomt.

Heb je geen offerte ontvangen van te voren?

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

7
Ja de offerte was anders maar dus wel een lager bedrag dan de factuur die zij uiteindelijk verzonden, aangezien ze de eenmalige kosten dubbel in rekening hebben gebracht. Zij hebben de betaling van alleen die kosten wel geaccepteerd en de order in werking gezet.
Dusdanige slordigheid en het misleidende contact zou misschien genoeg zijn voor de kantonrechter om mij gelijk te geven.

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

9
Ik begrijp eigenlijk het probleem ook niet helemaal. Zoals ik het nu zie zijn de eenmalige kosten (per ongeluk?) dubbel in rekening gebracht. In dat geval: gewoon kwestie van contact opnemen, je wist van tevoren toch wat het totaal ongeveer zou gaan kosten en dat die "naberekening" evt. nog zou kunnen komen? Als dat niet zo is zou ik mezelf even afvragen of ikzelf niet naïef ben geweest.

Ik zou vooral gaan denken over een kantonrechter...... :?

Re: Dubbele facturering, wat te doen?

11
Het zou extreem oneerlijk zijn als je niet betaald omdat je "zo je principes hebt". Uiteindelijk heeft de drukker een dienst voor je gedaan en daar moet je voor betalen. Daarnaast heeft het argument "oneerlijk" niet zo heel veel betekenis in een rechtzaak.

Als uiteindelijk de totale kosten hoger zijn dan wat er in de offerte staat kun je over dat verschil nog wel de discussie aan gaan. De rest moet je gewoon betalen.

In het geval van dubbele kosten dient de drukker dat te crediteren. (Zodat je die credit in kunt boeken en je vervolgens je administratie ook weer sluitend hebt).


Om je vraag "Dubbele facturering, wat te doen?" te beantwoorden: Communiceren met de drukker.. (en wees reeël en redelijk).