Zelf inkopen of niet?

1
Producten kopen is altijd leuk, zowel voor de verkoper als voor de potentiële klant.
Als beginnend ondernemer echter loop je je vaak stuk bij leveranciers.
Wij gaan een webwinkel starten in houdbare levensmiddelen.
Al contact gehad met diverse wholesalers in de UK, en van 1tje hebben we een reactie gehad.
Hun afname is minimaal 1500 Britse ponden. En dat voor maar een 3-tal producten. Hij gaf wel weer feedback om hoe als starter op de markt het één en ander in de toekomst met hun aan te pakken. Positieve feedback dus.

Echter, wij zitten nog in het stadium van het opbouwen van de webwinkel, en hebben natuurlijk ook gekeken hoe zo praktisch mogelijk te werk te gaan.
Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen het zelf maar in te kopen, ter plekke, bij de lokale markten.
Dit bespaard ons véél geld, maar kost ons wel wat tijd. 12 uur in onze vrije tijd.
Het loont naar mijn weten zeker om onze grote stationwagon vol te proppen met waren twv €2000.
Dat zal onze eerste investering in goederen zijn.

Waar wij onze goederen kopen laat ik nog even in het midden, want ik wil de concurrenten natuurlijk geen info verschaffen. Vandaar dat onze webwinkel nog niet "on air" is. Pas per 1 maart dit jaar.

Hoe zijn jullie ervaringen met zelf inkopen in het buitenland? Dus zonder tussenkomst van wholesalers.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Zelf inkopen of niet?

2
Mark73 schreef:Hoe zijn jullie ervaringen met zelf inkopen in het buitenland? Dus zonder tussenkomst van wholesalers.
Dus de producten die je gaat inkopen zijn ter plekke ook voor particulieren te koop?

Als jij naar een markt gaat krijg je wel te maken met het feit dat je niet overal een bon kan krijgen. Bovendien zal deze buitenlandse BTW bevatten. Die kun je terugvragen mits je de BTW nummers van die leveranciers hebt en het minimaal 50 euro aan BTW is (en dan kan het pas in het volgende kalenderjaar).

Zorgt dus voor veel meer rompslomp dan dat je via een groothandel koopt, op factuur en zonder BTW wegens intracommunautaire handel.

Re: Zelf inkopen of niet?

3
joelphil schreef:
Mark73 schreef:Hoe zijn jullie ervaringen met zelf inkopen in het buitenland? Dus zonder tussenkomst van wholesalers.
Dus de producten die je gaat inkopen zijn ter plekke ook voor particulieren te koop?

Als jij naar een markt gaat krijg je wel te maken met het feit dat je niet overal een bon kan krijgen. Bovendien zal deze buitenlandse BTW bevatten. Die kun je terugvragen mits je de BTW nummers van die leveranciers hebt en het minimaal 50 euro aan BTW is (en dan kan het pas in het volgende kalenderjaar).

Zorgt dus voor veel meer rompslomp dan dat je via een groothandel koopt, op factuur en zonder BTW wegens intracommunautaire handel.
Ja, we kopen dus in waar particulieren ook kunnen kopen. Dat heeft voor ons enkel voordelen als starter. Anders zijn we een fortuin kwijt bij diverse wholesalers terwijl ons assortiment niet eens compleet is. Als starter in deze markt hebben we nu even geen optie.
Waar wij onze producten inkopen kunnen we wel een BTW bon (VAT receipt) krijgen. Echter, op bepaalde producten is er geen BTW heffing, op de luxere producten wel.
Echter, die BTW verrekening hebben wij al ingecalculeerd in een mooie Excel formule. Graag zou ik een printscreen willen geven van die formule, echter aangezien onze shop nog niet online is lijkt me het wijselijk dat niet te doen.

Daarbij, wij besparen nu echt veel op de transportkosten door het zelf te halen.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Zelf inkopen of niet?

4
Mark73 schreef:Daarbij, wij besparen nu echt veel op de transportkosten door het zelf te halen.
In 'Logistiek & Verzending' loopt een topic over transportkosten van Engeland naar Nederland. Kun je al wat tips uit halen wellicht.

Kan me niet voorstellen dat zelf rijden zoveel goedkoper is (benzine, kanaaltunnel) tegenover een paar dozen of pallet die er met 2 dagen is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zelf inkopen of niet?

5
joelphil schreef:
Mark73 schreef:Daarbij, wij besparen nu echt veel op de transportkosten door het zelf te halen.
In 'Logistiek & Verzending' loopt een topic over transportkosten van Engeland naar Nederland. Kun je al wat tips uit halen wellicht.

Kan me niet voorstellen dat zelf rijden zoveel goedkoper is (benzine, kanaaltunnel) tegenover een paar dozen of pallet die er met 2 dagen is.
Ik zal er zo eens gaan kijken. Thanks.
Wij zijn, volgens onze berekeningen, €160 kwijt, retour, via kanaaltunnel. Tijd die het ons kost is ongeveer 12 uur.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Zelf inkopen of niet?

6
Ik neem aan dat dit specifieke Engelse producten betreft, maar ik vraag mij wel af of deze producten niet al in NL verkocht worden. Koop je deze producten voor dezelfde prijs in als dat particulieren in Engeland voor eigen gebruik doen? Of handel je daar rechtstreeks met de producent?

Re: Zelf inkopen of niet?

7
Luitjes schreef:Ik neem aan dat dit specifieke Engelse producten betreft, maar ik vraag mij wel af of deze producten niet al in NL verkocht worden. Koop je deze producten voor dezelfde prijs in als dat particulieren in Engeland voor eigen gebruik doen? Of handel je daar rechtstreeks met de producent?
Wij hebben wat "onderzoek" gedaan naar wat er bv in NL supermarkten aan aanbod is. Dat is verwaarloosbaar. Producten die dus te koop zijn in een NL supermarkt gaan wij sowieso niet verkopen.
Wij zijn helaas nog genoodzaakt om idd dezelfde prijs te betalen als de Engelse consument. reden is dat producenten een minimum afname willen per artikel. Dat is voor ons nog een brug té ver, helaas. Indien de toko goed gaat lopen kunnen we dat wel gaan doen.
Ons eigen kapitaal steken we nu deels in de eerste aankopen. Wel zullen bepaalde artikelen bij een groothandel worden ingekocht waarvan wij nu al weten dat ze zeer snel gaan.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Zelf inkopen of niet?

8
Mark73 schreef:
Luitjes schreef:Ik neem aan dat dit specifieke Engelse producten betreft, maar ik vraag mij wel af of deze producten niet al in NL verkocht worden. Koop je deze producten voor dezelfde prijs in als dat particulieren in Engeland voor eigen gebruik doen? Of handel je daar rechtstreeks met de producent?
Wij hebben wat "onderzoek" gedaan naar wat er bv in NL supermarkten aan aanbod is. Dat is verwaarloosbaar. Producten die dus te koop zijn in een NL supermarkt gaan wij sowieso niet verkopen.
Wij zijn helaas nog genoodzaakt om idd dezelfde prijs te betalen als de Engelse consument. reden is dat producenten een minimum afname willen per artikel. Dat is voor ons nog een brug té ver, helaas. Indien de toko goed gaat lopen kunnen we dat wel gaan doen.
Ons eigen kapitaal steken we nu deels in de eerste aankopen. Wel zullen bepaalde artikelen bij een groothandel worden ingekocht waarvan wij nu al weten dat ze zeer snel gaan.
Ik vraag mij af of het sowieso wel lonend is om relatief kleine hoeveelheden voedsel van een voedselproducent af te nemen. De supermarkten nemen vaak voor de productieprijs + een heel kleine marge enorme hoeveelheden af. Vaak is die prijs voor de producent net genoeg om zijn fabriek te laten draaien. De winsten worden vervolgens via de kleine afnemers gemaakt.

Ik herinner mij bijvoorbeeld een anekdote van een oud-vertegenwoordiger van een bekende vleesproducent. Deze producent had in één straat twee verschillende klanten namelijk een slagerij en een C1000-supermarkt. Nu had de administratie van die vleesproducent per ongeluk de factuur van de C1000 naar de slagerij gestuurd, waarna die slager vervolgens witheet naar de vleesproducent belt om direct de samenwerking te beëindigen. Uiteindelijk bleek dat die C1000-supermarkt voor zulke extreem lage prijzen vlees inkocht dat hun verkoopprijzen lager waren dan inkoopprijzen van de slagerij :lol:

Misschien is dit helemaal van toepassing op de UK, omdat de verkoopprijzen in de supermarkten daar toch wel een stuk hoger liggen dan hier in Nederland, maar het geeft toch te denken.

Re: Zelf inkopen of niet?

9
nescio schreef:Ik herinner mij bijvoorbeeld een anekdote van een oud-vertegenwoordiger van een bekende vleesproducent. Deze producent had in één straat twee verschillende klanten namelijk een slagerij en een C1000-supermarkt. Nu had de administratie van die vleesproducent per ongeluk de factuur van de C1000 naar de slagerij gestuurd, waarna die slager vervolgens witheet naar de vleesproducent belt om direct de samenwerking te beëindigen. Uiteindelijk bleek dat die C1000-supermarkt voor zulke extreem lage prijzen vlees inkocht dat hun verkoopprijzen lager waren dan inkoopprijzen van de slagerij :lol:
Prachtige anekdote, maar dat komt helaas vaker voor. Een vervoersbedrijf e-mailde mijn offerte per ongeluk naar een concurrent. Enkele weken later verlaagde die concurrent zijn verzendkosten van € 7,95 naar € 4,95. :roll:

On topic: probeer wel zo snel mogelijk direct in te kopen bij de producent of een groothandel. Doe dat desnoods, als het kan, door te beginnen met een minder breed assortiment, maar meer stuks/dozen per artikel in te kopen. Het succes van een startende webwinkel in een niche kan anders in de kiem worden gesmoord door een ondernemer die er lucht van krijgt en er geen moeite mee heeft om even een scheepscontainer naar Nederland te halen.

Re: Zelf inkopen of niet?

10
Omdat wij als beginners genoodzaakt zijn het tegen een minder gunstige prijs in te kopen moeten we het wel even op deze manier doen.
Maakt verder ook niet uit, want via berekeningen op ons mooie excel sheet is zelfs die marge, incl transport acceptabel. Punt is wel dat we verschillende sellingpoints hebben om die marge voor ons zo ruim mogelijk te maken, en daarmee een product te kunnen aanbieden tegen een goede concurrerende prijs. (kost wat tijd maar dat hebben we er voor over). Products on demand zijn we ook niet vies van. Dat kan men doen via een speciaal verzoek.
Onze intentie is om 3x per maand onze inkopen te gaan doen in de UK. Dit om oa de ijzeren voorraad veilig te stellen.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Zelf inkopen of niet?

11
Ward schreef:
nescio schreef:Ik herinner mij bijvoorbeeld een anekdote van een oud-vertegenwoordiger van een bekende vleesproducent. Deze producent had in één straat twee verschillende klanten namelijk een slagerij en een C1000-supermarkt. Nu had de administratie van die vleesproducent per ongeluk de factuur van de C1000 naar de slagerij gestuurd, waarna die slager vervolgens witheet naar de vleesproducent belt om direct de samenwerking te beëindigen. Uiteindelijk bleek dat die C1000-supermarkt voor zulke extreem lage prijzen vlees inkocht dat hun verkoopprijzen lager waren dan inkoopprijzen van de slagerij :lol:
Prachtige anekdote, maar dat komt helaas vaker voor. Een vervoersbedrijf e-mailde mijn offerte per ongeluk naar een concurrent. Enkele weken later verlaagde die concurrent zijn verzendkosten van € 7,95 naar € 4,95. :roll:

On topic: probeer wel zo snel mogelijk direct in te kopen bij de producent of een groothandel. Doe dat desnoods, als het kan, door te beginnen met een minder breed assortiment, maar meer stuks/dozen per artikel in te kopen. Het succes van een startende webwinkel in een niche kan anders in de kiem worden gesmoord door een ondernemer die er lucht van krijgt en er geen moeite mee heeft om even een scheepscontainer naar Nederland te halen.
Dat willen wij dus ook, daarom staan we nog steeds in contact met leveranciers. Die staan open voor ons om zodra de toko gaat lopen ons te kunnen bedienen.
Nu, als starter op deze markt, en met enkele hardcore gasten als concurrent moeten we ons toch behelpen door deze tussenoplossing te gebruiken. Het is niet anders.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!