Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Klopt. Wanneer een webwinkel zich bij ons registreert dient deze standaard een kopie van een uittreksel van de KVK, een kopie van een recent bankafschrift en een een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee te zenden. Zonder deze documenten maken wij geen iDEAL subID aan voor klanten. Uiteraard werken alle banken volgens dezelfde voorschriften.Overigens verlangt Currence (het bedrijf achter iDeal) dat iedereen die iDeal aanbiedt een KVK nummer heeft. Zegt nog niets over de veiligheid en betrouwbaarheid van de winkel, maar laat wel zien dat er geen verschil zit tussen een iDeal acceptant met een PSP er tussen of eentje die direct bij een bank zit.
Toetsen jullie de klant dan op hetzelfde als waar een bank iemand op toetst wanneer hij of zij een zakelijk rekening nummer wilt aanvragen?Klopt. Wanneer een webwinkel zich bij ons registreert dient deze standaard een kopie van een uittreksel van de KVK, een kopie van een recent bankafschrift en een een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee te zenden. Zonder deze documenten maken wij geen iDEAL subID aan voor klanten. Uiteraard werken alle banken volgens dezelfde voorschriften.Overigens verlangt Currence (het bedrijf achter iDeal) dat iedereen die iDeal aanbiedt een KVK nummer heeft. Zegt nog niets over de veiligheid en betrouwbaarheid van de winkel, maar laat wel zien dat er geen verschil zit tussen een iDeal acceptant met een PSP er tussen of eentje die direct bij een bank zit.
Hoe kom je daar nou weer bij?Een bank controleert helemaal niks. Pas als je geld wilt lenen of rood wilt staan.. Staat los van de discussie of een PSP garant moet staan voor zijn klanten.
Waar komt dit gevoel vandaan? De bank controleert minstens op de door mij genoemde documenten (KvK, recent bankafschrift en kopie geldig ID). Wij ook. Of de exacte procedure 'strenger' of minder streng is, is mij om het even. Het ID moet in ieder geval overeenkomen met de naam van degene die op de kopie van het uittreksel van de KvK staat.Toetsen jullie de klant dan op hetzelfde als waar een bank iemand op toetst wanneer hij of zij een zakelijk rekening nummer wilt aanvragen?
Ik heb namelijk het gevoel dat een bank strenger controleerd op een klant wanneer deze een zakelijke rekening aanvraagt dan wanneer je met een kvk uitreksel en een bankafschrift van je priverekening een ideal contract opent bij een psp.
Wat was er voor nodig om binnen 10 minuten lid te worden?Via Sisow was ik binnen 10 minuten lid en kon ik iDeal transacties ontvangen. Naar mijn weten werd er niet zo veel gecontroleerd als bij de rabobank ten tijde van het openen van een zakelijke rekening.
Deels mee eens Ward. Ik ben zelf een beginnend ondernemer, en wil dolgraag alles gewoon 100% voor elkaar hebben, alles volgens de letter der wet. dat kan dus ook via die PSP. Dat kost ons verder niet veel, en je hebt snel de beschikking over de functie Ideal. PayPal hebben we anders geregeld. Kan ook niet anders.Het is een aaneenschakeling van fouten, waarbij de zwakste schakel de ketting doet breken. Banken controleren onder andere de inschrijving in het Handelsregister, en PSP's mogelijk ook, maar als bij de KvK een vervalst identiteitsbewijs wordt misbruikt, gaat het aansluitend dus verderop in de keten ook mis. En als zowel banken als PSP's zich vooral blindstaren op de KvK-inschrijving, is dát dus de boosdoener.
Ik kan best begrijpen dat PSP's een "binnen 10 minuten online" willen aanbieden (en vond die tv-uitzending uitblinken in desinformatie over hoe iDEAL werkt), maar je kunt je als webwinkelier óók afvragen of een betaalsysteem dat zo'n essentiële sleutelrol speelt wel zo gemakkelijk voor jan-en-alleman moet kunnen worden gebruikt. Hoewel dit staaltje paniekjournalistiek de systeemfout niet boven water haalt, wordt wel aangetoond dat het huidige systeem mankementen heeft.
Wat was er voor nodig om binnen 10 minuten lid te worden?Via Sisow was ik binnen 10 minuten lid en kon ik iDeal transacties ontvangen. Naar mijn weten werd er niet zo veel gecontroleerd als bij de rabobank ten tijde van het openen van een zakelijke rekening.
Een VOG zou nog niet eens zo een slecht plan zijn.Bedrijven kunt binnen enkele minuten beginnen bij Sisow als klant dat klopt. Echter tot alle vereisten zijn gecontroleerd worden alle betaling bij ons vastgehouden. Komt een bedrijf niet door de controle dan worden de betalingen teruggestuurd naar de klanten van het desbetreffend bedrijf.
De documenten die gecontroleerd moeten worden per iDEAL aansluiting zijn zowel voor PSP als bank gelijk. Dit zijn:
- Een gewaarmerkt uittreksel Kamer van Koophandel
- Een kopie identiteitsbewijs
- Een ondertekende overeenkomst
Die eisen worden opgesteld vanuit Currence. Er zijn veel gesprekken de laatste tijd, ook al voor de uitzending, over welke eisen nu echt iets kunnen toevoegen (bijvoorbeeld een VOG). Of welke werkwijze iets kan verbeteren aan de veiligheid van het gehele iDEAL systeem.
- Kopie bankafschrift (sinds dit jaar)
Daar werken wij aan mee, maar ook Currence en de Belastingdienst bijvoorbeeld.