Opencart vs Zencart

1
Ik ben destijds begonnen voor www.bubab.nl in opencart 1.4. Om het allemaal werkend te krijgen zoals ik wou, heb ik een gedeelte van de php code aangepast. Dit had als nadeel dat alle updates en modificaties handmatig moesten worden bijgehouden. Ondertussen is versie 1.5.x uitgebracht, maar die is niet compatible met mijn design/mods. Ik ben nu bezig met een nieuw design, maar ik twijfel nog met de opensource keuze (ik was van opencart 1.4 helemaal niet tevreden over hoe de templates in elkaar zitten en dat er inline styles e.d gebruikt werden, maar e.e.a schijnt verbeterd te zijn). Als alternatief heb ik vluchtig naar zencart gekeken, maar ik kan zo snel niet zien of dat wezenlijk beter is.

Is er iemand die ervaring heeft met beide en er wat over kwijt wil? Alvast bedankt.

Re: Opencart vs Zencart

2
Met OpenCart heb ik geen ervaring, maar bij Zen Cart is het installeren van updates een vergelijkbare uitdaging. Ergens heel logisch, maar alle veranderingen die je aanbrengt in bijvoorbeeld PHP-bestanden, gaan reddeloos verloren als je die bestanden plompverloren vervangt bij een update.

Ik probeer dat soort problemen zo veel mogelijk voor te zijn door eigen code weg te parkeren in een library met een aparte interface. De webshops kunnen dan als het ware leentjebuur spelen als ze iets extra's nodig hebben. Aanpassingen van de database gaan in een apart .sql-bestand, zodat je dat in één keer kunt loslaten op een standaardconfiguratie.

Documentatie doet de rest, maar ik herken het probleem wel: op een gegeven moment weet je niet meer waar je een komma hebt verplaatst of een scriptregel hebt toegevoegd of juist verwijderd.
StoreCore.io

Re: Opencart vs Zencart

3
Zen Cart bied (in tegenstelling tot Open Cart en osC) een template systeem waardoor je in 95% van de gevallen geen core files hoeft over te schrijven. Je kan dan een kopie van de originele PHP code in je template map stoppen en deze dan veranderen.

Bij een update zullen dus nooit de veranderde PHP files plompverloren overschreven worden.

Er zijn uitzonderingen op de regel. Bijvoorbeeld als je een class gaat aanpassen die werkt niet met een template systeem. (De vraag is wil je überhaupt de class gaan aanpassen als je met weinig moeite een eigen class kan schrijven en die niet word overschreven bij een update)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Opencart vs Zencart

4
Ik ben ook druk bezig met het opbouwen van mijn winkel in Open Cart.

Ik probeer alle aanpassing die ik doe bij te houden in een excel sheetje, daarnaast zet ik achter veel dingen die ik die een "//tekstnotitie" waar mijn mutaties zitten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Opencart vs Zencart

5
eentje schreef:Zen Cart bied (in tegenstelling tot Open Cart en osC) een template systeem waardoor je in 95% van de gevallen geen core files hoeft over te schrijven. Je kan dan een kopie van de originele PHP code in je template map stoppen en deze dan veranderen.
Dat is bij opencart toch ook zo (?); je maakt een copy van de default (met alle core files). Of bedoel je wat anders. Het zou iig fijn zijn als de html (templates) beter gescheiden zijn van de php.