Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

1
Hallo allen,

Op mijn website heb ik zowel de 'tell a friend' module als het 'gastenboek' uitgeschakeld staan. En ook nog nooit aangehad.

Mijn enige onderbouwing: ik heb zelf nog nooit -tijdens het online shoppen- iemand geattendeerd via een tell a friend mogelijkheid en ook gastenboeken vul ik nooit in.
Daarnaast vindt ik deze modules een beetje 'vervuiling' van de homepage.

Ik weet het, een onderbouwing van niks.


Vandaar dus mijn vraag: Hoe zijn jullie ervaringen met deze 2 marketingtools? Maken deze tools werkelijk een groot verschil?

Dat een lijst met veel positieve reviews het vertrouwen van de klant bevorderd is duidelijk, maar in hoeverre vertaald dit zich naar orders?

- Zijn er meetbare verschillen zonder en met deze modules? Wellicht uit eigen ervaringen of is hier wellicht als eens iets over gepubliceerd.

- Wordt er veel gebruik gemaakt van de ''tell a friend'' optie? Zo ja, hoeveel procent van de geattendeerde vrienden plaatst ook een bestelling?


Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

2
Wij hebben een splittest gedaan met wel of geen reviews op de productpagina's.
De pagina met reviews had een 11% betere conversie. Dat loont dus wel de moeite. Het aantal reviews dat je toont moet niet te laag zijn. Als het er een stuk of 5 zijn werkt dat minder goed dan als het er 10 zijn.

De echte Tell-a-friend (via e-mail) is volgens mij een beetje achterhaald en ingehaald door allerlei share knoppen (Hyves, Facebook, linkedin, twitter etc).
We hebben een tijdje een aantal van die knoppen op de site gehad, maar daar bleek in een splittest de conversie te dalen (weet niet meer precies met hoeveel, maar genoeg om te besluiten ze snel weg te halen). Het zou kunnen dat we te kort gemeten hebben (het aantal conversies was in ieder geval wel hoog genoeg voor significante resultaten), omdat zoiets mogelijk op langere termijn pas effect heeft. Het kan ook aan de plek van de knoppen hebben gelegen. Wellicht is het beter om shareknoppen pas aan te bieden nadat iemand iets gekocht heeft, of wellicht zelfs pas na levering. Dat moeten we nog een keer uitzoeken :)

Ik zou sowieso geen normaal gastenboek opnemen, maar altijd zorgen dat alleen je klanten kunnen reageren, en niet elke willekeurige bezoeker.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

3
Tell-a-friend valt onder de spamwet. Er zijn een aantal regels aan verbonden. Ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd maar oa diegene die het formulier in vult moet, voor dat het mailtje verzondne wordt, exact zien hoe het mailtje wat hij gaat verzenden er uit ziet. Verder mogen de adressen niet opgeslagen worden voor verder gebruik, omdat de geadresseerde hier geen toestemming voor gegeven heeft.

Mogelijk zijn er nog meer regels mbt. tell a friend.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

4
Mijn ervaring leert dat wanneer je klantbeoordelingen op je website plaatst deze voor meer dan 50% worden bekeken door een klant. Het percentage van de klanten dat een bestelling plaatst en tevens naar de klantbeoordelingen kijken ligt boven deze 50%.

Of het uiteindelijk de doorslag geeft tot een order durf ik nog niet te zeggen. Het zal er zeker aan bijdragen om de order te plaatsen.

Daarnaast ben ik een fel tegenstander van een gastenboek. Een gastenboek geeft mij namelijk de indruk van een hobby website en niet eens zo zeer een webwinkel. Dus mocht je aan klantrecensies willen gaan beginnen, begin dan geen gastenboek maar een klantbeoordelingssysteem.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

5
Bedankt voor de reacties


Het gastenboek zou dan inderdaad een klantenbeoordelingsysteem worden. Een gastenboek is inderdaad wat hobbyachtig en toegankelijk voor iedere bezoeker ipv een kopende klant.

Bedankt voor de juridische toevoegingen. Ik wist niet dat dit onder de spam wetgeving viel. Daarnaast is de 'tell a friend' inderdaad wat gedateerd, gezien de recentere ontwikkeling op social media gebied.

Conclusie: De 'tell a friend' optie staat uit en blijft uit.

Betreft het klantenbeoorderlingsyteem, zit ik nog in dubio. Ik geloof zeker dat het een meerwaarde kan hebben.

Mijn service niveau is vrij hoog, dus dit zou ook terug moeten komen in de beoordeling. Wat uiteraard zeer positief is.
Ik weet ook voorbeelden waar bv. de vervoerder steken laat vallen, met als gevolg een negatieve beoordeling. Zijn dit soort 'foutieve' beoordelingen te verwijderen in een systeem als Kiyoh? Het voordeel van een amateuristisch gastenboek, is dat het daar wel mogelijk is.

Of is het wellicht mogelijk om een klant waar je van weet dat er logistiek gezien iets is mis gegaan, uit te sluiten van een beoordelingsmail?

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

6
Banaan schreef: De echte Tell-a-friend (via e-mail) is volgens mij een beetje achterhaald en ingehaald door allerlei share knoppen (Hyves, Facebook, linkedin, twitter etc).
We hebben een tijdje een aantal van die knoppen op de site gehad, maar daar bleek in een splittest de conversie te dalen (weet niet meer precies met hoeveel, maar genoeg om te besluiten ze snel weg te halen).
Dit vind ik een interessante reactie -- het toevoegen van dit soort knoppen is makkelijk en klinkt natuurlijk heel sociaal. Dat het ook een negatief effect heeft had ik niet verwacht.
http://www.hollandwinkel.nl

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

8
mike1212 schreef: Ik weet ook voorbeelden waar bv. de vervoerder steken laat vallen, met als gevolg een negatieve beoordeling. Zijn dit soort 'foutieve' beoordelingen te verwijderen in een systeem als Kiyoh? Het voordeel van een amateuristisch gastenboek, is dat het daar wel mogelijk is.

Of is het wellicht mogelijk om een klant waar je van weet dat er logistiek gezien iets is mis gegaan, uit te sluiten van een beoordelingsmail?
Dat hoeft helemaal niet. We merken dat we van klanten waarbij iets mis gaat juist de beste beoordelingen krijgen. Mits je het natuurlijk netjes oplost.
Als er iets fout gaat ziet een klant direct donkere wolken en allerlei kosten. Als jij dat netjes oplost en je verantwoordelijkheid neemt, zijn ze alleen maar opgelucht, en zullen je een prima beoordeling geven. Ze zouden er hooguit een opmerking bij kunnen zetten dat er met de logistiek iets mis ging, maar ze zijn dan meestal ook niet te beroerd om te melden dat dat niet aan je shop, maar aan je logistieke partner lag.
Sowieso is het voor de geloofwaardigheid van je beoordelingen (zeker als ze op je eigen site staan) helemaal geen ramp als er af en toe eentje wat minder jubelend is. Zolang het een klein percentage is natuurlijk :)

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

10
Mark73 schreef:Mbt "tell a friend" dat hebben wij er wel instaan. De klant kan dan gewoon zelf zijn/haar tekst invullen, positief, of negatief :P
Baadt het niet, dan schaadt het ook niet. ja toch? Niet dan?
http://www.ukfood.nl/tell_a_friend.php
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als ik ergens Tell a Friend zie staan zegt dat voor mijn gevoel ook iets over de webwinkel. Tenminste, dat heb ik gelijk. Als een oude achterhaalde (misschien verlaten) webwinkel die niet echt met z'n tijd mee is gegaan. Nu zal ik dat denk ik sneller hebben dan de gemiddelde bezoeker. Maar houd daar wel rekening mee. En geloof me, echt niemand gaat die functie tegenwoordig nog gebruiken.

edit: Ik weet niet of je eerste beoordeling op kiyoh van een klant is of van een bekende? Maar het ziet er een beetje doorgestoken uit. Alhoewel het natuurlijk nog steeds gewoon een zeer tevreden klant kan zijn.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

11
Mark73 schreef:Baadt het niet, dan schaadt het ook niet. ja toch? Niet dan?
Niet dan.
Baat het niet dan schaadt het niet gaat niet op bij een webshop. Elke knop of actie op je site die afleidt van de conversie kan weldegelijk schade opleveren. Zie mijn opmerking over de social shareknoppen.

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

12
Wouterjan schreef:
Mark73 schreef:Mbt "tell a friend" dat hebben wij er wel instaan. De klant kan dan gewoon zelf zijn/haar tekst invullen, positief, of negatief :P
Baadt het niet, dan schaadt het ook niet. ja toch? Niet dan?
http://www.ukfood.nl/tell_a_friend.php
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als ik ergens Tell a Friend zie staan zegt dat voor mijn gevoel ook iets over de webwinkel. Tenminste, dat heb ik gelijk. Als een oude achterhaalde (misschien verlaten) webwinkel die niet echt met z'n tijd mee is gegaan. Nu zal ik dat denk ik sneller hebben dan de gemiddelde bezoeker. Maar houd daar wel rekening mee. En geloof me, echt niemand gaat die functie tegenwoordig nog gebruiken.

edit: Ik weet niet of je eerste beoordeling op kiyoh van een klant is of van een bekende? Maar het ziet er een beetje doorgestoken uit. Alhoewel het natuurlijk nog steeds gewoon een zeer tevreden klant kan zijn.
Om te beginnen met dat laatste, dat was onze eerste echte klant. Kwam totaal uit het niets. Vanwege levering BINNEN 24 uur was hij daarom zeer tevreden.
Gisteren wederom een klant, die ons via de e-mail benaderde, ook zij had binnen 18 uur haar bestelling in huis. Voor ons is deze info zeer welkom en zijn we blij dat onze klanten tot op heden tevreden zijn. We bestaan nu net iets meer dan 1 week, en hebben 5 bestellingen mogen ontvangen. Elk begin is lastig ;)

Mbt "tell a friend", we kijken het nog even een maand aan, anders mieteren we het eraf.
http://www.ukfood.nl
http://ukfoodnl.blogspot.com
Problemen bestaan niet, hooguit uitdagingen!

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

13
Hierbij mijn ervaring met het klantbeoordelingsysteem, in mijn geval Kiyoh.

Ik heb nu een kleine 2 weken Kiyoh actief op de shop, en ik ben er helemaal blij mee.

Of het concreet tot meer bestellingen heeft geleidt is lastig te achterhalen, maar dit beoordelingssysteem heeft grappig genoeg ook nog wel wat secundaire doelen, die ik in eerste instantie helemaal niet voor ogen had.

Het valt me op, dat dit systeem me nog meer bewust maakt van het verlenen van service, klantvriendelijkheid, na komen afspraken etc. Nu is het niet zo dat dit hiervoor niet aanwezig was maar het feit dat klanten je werkwijze nu 'en public' kunnen beoordelen maakt me net iets scherper.

Ik heb nu al 9 beoordelingen mogen ontvangen en allen positief. Wat ik helemaal geweldig vindt is dat veel klanten de moeite nemen om in het opmerkingenveld wat te vermelden over je de service, levering o.i.d. Dit is uiteraard positief voor toekomstige klanten om te lezen en geeft mn webshop extra vertrouwen maar bovenal geeft het mezelf ook een waanzinnig goed gevoel.

Wellicht voor de ervaren webwinkelier, niets nieuws, maar ik was blij verrast.
Groetjes !

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

16
HappyGirl schreef:Volgens een boekje over het promoten van je website was dit een musthave voor op je site. Ik begrijp nu dat het dus helemaal niet werkt en ook nog eens achterhaald is. :shock:
Hoe oud is dat boekje? Minimaal 5 jaar gok ik zo?

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

18
Wouter Hol schreef:Is dat boekje toevallig "webshop voor dummies"? Tenenkrommend slecht, dat boek.
Haha.... ben je helderziend? Klopt inderdaad....
Beetje off-topic, maar is het boek website maken in joomla voor dummies ook slecht per ongeluk?
Wilde ik nl. zelf mee aan de slag gaan als leek zijnde....

Re: Tell a Friend en Gastenboek zinvol?

20
Wouter Hol schreef:Joomla is een beetje achterhaald geloof ik. Hoor er in elk geval niet zo veel meer over.

Wat nu vaak gebruikt wordt is Wordpress (ben ik zelf ook erg blij mee) en prestashop.
Joomla en wordpress zijn twee compleet verschillende systemen.
Joomla is gericht op het maken van websites, wordpress is bedoeld voor weblogs.
Ik vind dat je ze niet kunt vergelijken.

(Overigens ben ik juist bezig om al mijn wordpress sites om te zetten in joomla, omdat ik bij wordpress tegen de beperkingen van een weblog-CMS aanloop).