HBD inschaling verkeerd!!

1
Hallo Medeondernemers

Ik heb een Webshop in Vliegers.
Ik ben deze webshop begonnen omdat ik het leuk vind om te doen en zowel vliegeren als sites maken hobbies zijn.

Netjes bij de KvK ingeschreven en uiteraard wist ik dat ik voor het HBD moet betalen.
Gewacht op de factuur en daaruit blijkt dat ik in de Sport categorie ben ingedeeld.
Dat vind ik opzich al raar maar niet erg, het punt is dat het meteen de meest dure categorie is.
Ze vragen naast de standaard contributie ongeveer 230 euro per jaar extra te betalen om zo mee te doen aan de activiteiten die ze organiseren.

Omdat ik mijn webshop begonnen ben uit hobby en niet zozeer om geld te verdienen moet ik veeel vliegers verkopen om alleen al dat te kunnen bekostigen. Ik wil dat het gewoon zichzelf kan bekostigen en als ik er wat aan over houd is dat prima.
(Jullie zullen me wel gek vinden maar ik vind het leuk om te doen)

Ik heb direct een bezwaar aangetekend hierop zou ik binnen 8 weken antwoord hebben. Dit was begin december 2011. 16 maart jl. krijg ik bericht dat het bezwaar ongegrond is verklaard zonder enige duidelijke aanwijzing waarom de winkel wel in de Sport categorie valt.

Ze geven wel aan wat ze gaan organiseren maar dat heeft niks te maken met Vliegeren. Dus ik betaal 230 euro extra terwijl ik daar niks voor terug krijg. Ik verkoop voornamelijk speelgoed vliegers en geen vliegers die gebruikt zouden kunnen worden voor een eventuele wedstrijd.

Nu kan ik tegen het bezwaar in beroep gaan maar dan ben ik sowieso 152euro kwijt.

Wat zijn mijn kansen? Hoe kan ik hiermee het beste omgaan? Wat denken jullie over de indeling?


Alvast bedankt!!

Re: HBD inschaling verkeerd!!

4
Wie een hobby heeft mag gewoon een website hebben.
En als je dan vliegers maakt en er via die website als hobby soms eentje verkoopt mag dat zonder problemen zonder KVK inschrijving.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: HBD inschaling verkeerd!!

5
Hoeveel vliegers wens je te verkopen in een jaar?

Als je er geen 250€ uit haalt dan zouik er niet eens aan beginnen. Hoe leukhet is als hobby, het kost je veeel meer tijd dan dat het je oplevert. Laat staan je bent er dagelijks 30 min mee bezig, danwerk je voor minder dan 2 euro per uur.

Re: HBD inschaling verkeerd!!

6
PaulG schreef:Wie een hobby heeft mag gewoon een website hebben.
En als je dan vliegers maakt en er via die website als hobby soms eentje verkoopt mag dat zonder problemen zonder KVK inschrijving.
Ik wil het wel allemaal volgens de regeltjes doen.

Re: HBD inschaling verkeerd!!

7
RicardoV schreef:Hoeveel vliegers wens je te verkopen in een jaar?

Als je er geen 250€ uit haalt dan zouik er niet eens aan beginnen. Hoe leukhet is als hobby, het kost je veeel meer tijd dan dat het je oplevert. Laat staan je bent er dagelijks 30 min mee bezig, danwerk je voor minder dan 2 euro per uur.
Zoals ik al aangaf is het een hobby... en vind het niet erg om eraan te werken. Of ik nu voor de tv zit of enorm veel leer door het maken en bezig te zijn met dit....

En uiteraard verkoop ik genoeg om er wat uit te halen. En natuurlijk kan ik de heffing wel betalen. Alleen het gaat om het principe. Ik hoor niet in de Sport detailhandel.

Re: HBD inschaling verkeerd!!

8
DerekVerheijen schreef:En natuurlijk kan ik de heffing wel betalen. Alleen het gaat om het principe. Ik hoor niet in de Sport detailhandel.
Probeer dan het HBD duidelijk te maken dat je geen bezwaar wilt maken tegen de heffing op zich, maar dat je gewoon in de verkeerde rubriek staat ingeschreven: je hoort thuis in de speelgoedbranche en daarvoor geldt de veel lagere basisheffing. Dan hoeft de wijziging niet opnieuw te worden behandeld als een formeel bezwaar, maar slechts als een mutatie van je inschrijving.
StoreCore.io

Re: HBD inschaling verkeerd!!

9
Wat een verschrikkelijk bedrijf is dag ook! Leegzuigers niks meer niks minder. Ze doen niet tot nauwelijks iets voor webwinkels maar willen wel voor iedere KVK inschrijving de volle mep graaien. Gouden handel voor hun dit!

Hopelijk worden ze binnenkort afgeschaft. De 2e kamer is ermee bezig

@TS gewoon bezwaar op bezwaar blijven maken. Heeft bij mij ook geholpen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: HBD inschaling verkeerd!!

11
Mocht je besluiten om uit te schrijven dan kun je volgens mij nog een bedrag terug krijgen van de HBD als je dat voor een bepaalde datum doet omdat je niet het volledige jaar 2012 ingeschreven bent geweest.

Re: HBD inschaling verkeerd!!

13
DerekVerheijen schreef:Topic mag dicht!

HBD heeft er toch nog eens naar gekeken en de extra heffing kwijt gescholden.
Ze hebben het erg netjes voor me opgelost moet ik zeggen.
Gelukkig hoef ik nu alleen de contributie te betalen en daar heb ik verder geen probleem mee.

Bedankt voor jullie reacties! Dit topic mag dicht!