Oplossing werknemer/partner?

1
Wij hebben een tweetal internetwinkels lopen die het vrij goed doen. Voor een daarvan wil ik nu iemand in dienst nemen op de volgende voorwaarde: Hij heeft geen vast uurloon maar verdiend voor zijn werkzaamheden 50% van de winst die hij genereert. Het werk is zodanig dat als dit goed uitgevoerd wordt dit voor de student in kwestie veel meer kan opleveren dan een uurloontje. Daarnaast wil ik hem de mogelijkheid geven als het werk hem boven het hoofd groeit om dat aan iemand onder zijn hoede uit te besteden waarvoor hij dan 10% van de winst van die persoon ontvangt. Wij houden ons deel van de winst altijd op 50%.
Nu vraag ik mij af hoe ik dit administratief en belastingtechnisch ga doen? Laat ik hem een contract tekenen voor 0 uren waarna ik bonussen uitkeer? Of gewoon een contract met alle bovengenoemde voorwaarden? Het liefst zou ik het gewoon mondeling afspreken en het verschuldigde bedrag iedere maand overmaken waarna hij zijn eigen administratie moet doen maar ik weet niet of dit mogelijk is? Betreffende persoon heeft overigens een eenmanszaakje waar ik ook mee in zee zou kunnen gaan.
Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat u mij aan enige duidelijkheid kan helpen! Bij voorbaat dank.
http://www.huidzuivering.nl Enige Nederlandse verkoper van SKiNG Steambags, betaalbare en effectieve acne-oplossing.

Re: Oplossing werknemer/partner?

3
Als degene die je inhuurt uitsluitend voor jou werkt, is een eenmanszaak geen oplossing. Je ontduikt dan allerlei werknemersverplichtingen, sociale premies en dergelijke doordat je feitelijk iemand (parttime) in dienst hebt. Je kunt problemen deels voorkomen met een VAR-verklaring (verklaring arbeidsrelatie), maar dan nog zal je werknemer meer dan één opdrachtgever moeten hebben.
Verrevriend schreef:Hij heeft geen vast uurloon maar verdient voor zijn werkzaamheden 50% van de winst die hij genereert.
Dat is typisch iets voor een VoF waarin twee vennoten 50/50 delen in de winst.

Re: Oplossing werknemer/partner?

4
Maar als hij dus "klussen" doet voor mijn BV en hij die factureert vanuit zijn eenmanszaak zijn we dan al klaar? Als ik hem dus niet beschouw als partner maar dat zijn bedrijf dus gewoon werkzaamheden voor mij verricht?
http://www.huidzuivering.nl Enige Nederlandse verkoper van SKiNG Steambags, betaalbare en effectieve acne-oplossing.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Oplossing werknemer/partner?

6
Klinkt in principe logisch ja. Aangezien de persoon in kwestie een goede kennis is kan het gelukkig allemaal in goed overleg, maar ik wil het wel correct afhandelen. Behalve BTW hoef ik hier dus ook geen belastingen e.d. over te betalen dus?
http://www.huidzuivering.nl Enige Nederlandse verkoper van SKiNG Steambags, betaalbare en effectieve acne-oplossing.

Re: Oplossing werknemer/partner?

10
Verrevriend schreef:Maar als hij dus "klussen" doet voor mijn BV en hij die factureert vanuit zijn eenmanszaak zijn we dan al klaar? Als ik hem dus niet beschouw als partner maar dat zijn bedrijf dus gewoon werkzaamheden voor mij verricht?
Als het bij incidentele "klussen" blijft inderdaad wel.

Maar zo staat het niet in je startpost: daar is het eerder keihard aanpoten en als gelijkwaardige partner delen in 50% van de winst.

De wetgever wil voorkomen dat je personeel in dienst hebt en onder allerlei werkgeversverplichtingen uitduikt. Je kunt bijvoorbeeld geen kassajuffrouw of magazijnmedewerker in dienst nemen door deze een eenmanszaak te laten opstarten en vervolgens slechts wekelijks een factuur te betalen voor 24 of 32 uur werk voor geleverde diensten.

Re: Oplossing werknemer/partner?

11
Ward schreef:
Verrevriend schreef:Maar als hij dus "klussen" doet voor mijn BV en hij die factureert vanuit zijn eenmanszaak zijn we dan al klaar? Als ik hem dus niet beschouw als partner maar dat zijn bedrijf dus gewoon werkzaamheden voor mij verricht?
Als het bij incidentele "klussen" blijft inderdaad wel.

Maar zo staat het niet in je startpost: daar is het eerder keihard aanpoten en als gelijkwaardige partner delen in 50% van de winst.

De wetgever wil voorkomen dat je personeel in dienst hebt en onder allerlei werkgeversverplichtingen uitduikt. Je kunt bijvoorbeeld geen kassajuffrouw of magazijnmedewerker in dienst nemen door deze een eenmanszaak te laten opstarten en vervolgens slechts wekelijks een factuur te betalen voor 24 of 32 uur werk voor geleverde diensten.

Ja daar ligt dan wel een probleempje van het gaat niet om incidenten, ik denk dat hij minstens de helft van zijn werkzaamheden voor mij gaat verrichten maar hij houdt ook sowieso minstens 3 a 4 klanten in de week over naast de uren die hij voor mij maakt. Ik balanceer dus op een grens, hij gaat voornamelijk voor mij werken maar blijft wel zelfstandig.
http://www.huidzuivering.nl Enige Nederlandse verkoper van SKiNG Steambags, betaalbare en effectieve acne-oplossing.

Re: Oplossing werknemer/partner?

12
Verrevriend schreef:Ja daar ligt dan wel een probleempje van het gaat niet om incidenten, ik denk dat hij minstens de helft van zijn werkzaamheden voor mij gaat verrichten maar hij houdt ook sowieso minstens 3 a 4 klanten in de week over naast de uren die hij voor mij maakt. Ik balanceer dus op een grens, hij gaat voornamelijk voor mij werken maar blijft wel zelfstandig.
Dan is het verstandig dat jij als niet-werkgever vraagt om een VAR-verklaring van je niet-werknemer, om het zo maar eens te zeggen. Hij behoudt dan zijn zelfstandig bedrijf en je kunt de aard van de werkzaamheden verder onderling afstemmen in een onderhandse akte of contract.

Is de 50/50-winstverdeling kritiek, dan kun je de webwinkel onderbrengen in een gemeenschappelijke VoF waarvan jouw BV en zijn eensmanszaak (ergo: hijzelf) beide voor de helft gelijkwaardige vennoten zijn. Of meer precies: in een verdeling 51%-49%, zodat je BV per saldo de vennoot is die het voor het zeggen heeft als het erop aankomt.

Re: Oplossing werknemer/partner?

13
Ik probeer het VoF gedeelte als dat haalbaar is voorlopig niet te doen. Zo'n verklaring lijkt me inderdaad wel handig en dan laat ik het gewoon via een onderhandse akte allemaal vastleggen. Bedankt voor de input allen!
http://www.huidzuivering.nl Enige Nederlandse verkoper van SKiNG Steambags, betaalbare en effectieve acne-oplossing.