Import China BTW regeling

1
Hallo,

Wij zijn sinds kort een webshop begonnen en hebben ons ook netjes bij de KVK ingeschreven. Wij zijn dus vanaf nu dus ook BTW plichtig.

Onze producten komen uit China en betalen hier geen BTW of invoerkosten over, deze worden verzonden als "gift" door de leverancier.

Wij zullen zelf wel 19% BTW moeten afdragen over de verkochte producten.

Kan dit wel en hoe gaat dit in zijn werk? Iemand ervaring met import uit China?

Mvg.

Re: Import China BTW regeling

2
Moesje18 schreef:Hallo,

Wij zijn sinds kort een webshop begonnen en hebben ons ook netjes bij de KVK ingeschreven. Wij zijn dus vanaf nu dus ook BTW plichtig.

Onze producten komen uit China en betalen hier geen BTW of invoerkosten over, deze worden verzonden als "gift" door de leverancier.

Wij zullen zelf wel 19% BTW moeten afdragen over de verkochte producten.

Kan dit wel en hoe gaat dit in zijn werk? Iemand ervaring met import uit China?

Mvg.
Nee. Je mag die producten niet als gift laten verzenden want het zijn geen gifts. Je ontduikt hiermee je belastingplicht.

Re: Import China BTW regeling

3
RicardoV schreef:
Moesje18 schreef:Hallo,

Wij zijn sinds kort een webshop begonnen en hebben ons ook netjes bij de KVK ingeschreven. Wij zijn dus vanaf nu dus ook BTW plichtig.

Onze producten komen uit China en betalen hier geen BTW of invoerkosten over, deze worden verzonden als "gift" door de leverancier.

Wij zullen zelf wel 19% BTW moeten afdragen over de verkochte producten.

Kan dit wel en hoe gaat dit in zijn werk? Iemand ervaring met import uit China?

Mvg.
Nee. Je mag die producten niet als gift laten verzenden want het zijn geen gifts. Je ontduikt hiermee je belastingplicht.
Dit dus. Neem even contact op met de douane, zij kunnen je precies uitleggen hoe je dit aan moet pakken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Import China BTW regeling

5
Bedankt voor jullie antwoorden.

De producten komen namelijk vanaf eBay en zij sturen het altijd als "gift". Ik heb hier zelf niet om gevraagd.
Ik zal vragen of dit voortaan anders kan.

Voortaan zullen er dus invoerkosten en BTW overheen komen?

Mvg.

Re: Import China BTW regeling

6
Moesje18 schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.

De producten komen namelijk vanaf eBay en zij sturen het altijd als "gift". Ik heb hier zelf niet om gevraagd.
Ik zal vragen of dit voortaan anders kan.
Het gaat hier ook maar om kleine bedragen, inkopen van soms maar €35,- uit China.
Hier word dus geen BTW over verrekend maar wat als ik nou zelf wel gewoon 19% afdraag aan de belastingdienst?

Voortaan zullen er dus invoerkosten en BTW overheen komen?

Mvg.

Re: Import China BTW regeling

8
Heb het even gecontroleerd, het gaat inderdaad om een particulier, daarom zit er dus ook geen factuur bij.
Het probleem is nog wel dat ze het als "gift" versturen en ik hierdoor dus geen invoerkosten betaal, wat is hier de oplossing voor? Of doet de belastingdienst hier verder niet moeilijk over als ik gewoon netjes 19% BTW afdraag van de producten die ik verkoop.

Re: Import China BTW regeling

9
Moesje18 schreef:Heb het even gecontroleerd, het gaat inderdaad om een particulier, daarom zit er dus ook geen factuur bij.
Het probleem is nog wel dat ze het als "gift" versturen en ik hierdoor dus geen invoerkosten betaal, wat is hier de oplossing voor? Of doet de belastingdienst hier verder niet moeilijk over als ik gewoon netjes 19% BTW afdraag van de producten die ik verkoop.
Als je koopt van een particulier, kun je je op het standpunt stellen dat het gebruikte en tweedehands artikelen zijn. In dat geval geldt vaak de margeregeling inclusief de bijzondere bepalingen voor import uit niet-EU-landen.

Re: Import China BTW regeling

10
Ward schreef:
Moesje18 schreef:Heb het even gecontroleerd, het gaat inderdaad om een particulier, daarom zit er dus ook geen factuur bij.
Het probleem is nog wel dat ze het als "gift" versturen en ik hierdoor dus geen invoerkosten betaal, wat is hier de oplossing voor? Of doet de belastingdienst hier verder niet moeilijk over als ik gewoon netjes 19% BTW afdraag van de producten die ik verkoop.
Als je koopt van een particulier, kun je je op het standpunt stellen dat het gebruikte en tweedehands artikelen zijn. In dat geval geldt vaak de margeregeling inclusief de bijzondere bepalingen voor import uit niet-EU-landen.
Als je bedrijfsmatig goederen inkoopt van een particulier, dan lijkt het me niet dat je kan stellen dat ze tweedehands zijn. Vooral niet wanneer het om meerdere van dezelfde artikelen gaat.

Re: Import China BTW regeling

11
Het gaat inderdaad ook niet om tweedehands artikelen maar nieuwe artikelen.
De persoon waar wij van kopen op eBay handelt zelf wel gewoon particulier.

Weet nog steeds niet echt hoe ik dit moet gaan aanpakken, wil dit wel gewoon netjes doen zodat ik geen gezeur krijg van de belastingdienst.

Re: Import China BTW regeling

12
RicardoV schreef:Als je bedrijfsmatig goederen inkoopt van een particulier, dan lijkt het me niet dat je kan stellen dat ze tweedehands zijn. Vooral niet wanneer het om meerdere van dezelfde artikelen gaat.
Juist wel en het tegenovergestelde: een particulier kan geen nieuwe, ongebruikte artikelen verkopen.

Sterker nog, dat geldt niet slechts voor import. Als je bij de sportzaak-om-de-hoek een paar dozen Nike- of Adidas-schoenen in de uitverkoop op de kop tikt, is dat formeel zelfs al tweedehands waar. En dat heeft tot gevolg dat je die schoenen vervolgens in je webwinkel formeel niet eens als "nieuw" mag verkopen.

Maar je mag je inderdaad afvragen of de exporteur het wel zo nauw neemt. Is het echt een particulier? Of is het gewoon een groot handelsbedrijf dat wet- en regelgeving ontduikt door alles gemakshalve maar te verzenden als "gift" op naam van een individu?

Lijkt me wijs vooral het formele advies op te volgen: neem contact op met de Douane en/of de Belastingdienst.

Re: Import China BTW regeling

14
eentje schreef:Inderdaad wat Ward zegt... een particulier kan geen nieuwe spullen verkopen. Dus dat betekent ook dat jij ze in de winkel niet als nieuw mag verkopen.
Het kan wel, maar het mag wellicht niet.

Je weet niet om wat voor producten het gaat. Misschien zijn het wel spullen die iedereen kan inkopen op een chinese groothandel site zoals alibaba. Een particulier kan daar met gemak van bedrijven inkopen en dit in nederland via ebay doorverkopen zonder zich te registreren als bedrijf.

Re: Import China BTW regeling

16
Moesje18 schreef:Het gaat inderdaad ook niet om tweedehands artikelen maar nieuwe artikelen.
De persoon waar wij van kopen op eBay handelt zelf wel gewoon particulier.

Weet nog steeds niet echt hoe ik dit moet gaan aanpakken, wil dit wel gewoon netjes doen zodat ik geen gezeur krijg van de belastingdienst.
Heb je al op de site van de douane gekeken? Je moet al je producten van te voren aanmelden.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... er_brengen
En anders even bellen met de douane, zo moeilijk is het niet ;).

Re: Import China BTW regeling

17
RicardoV schreef:
eentje schreef:Inderdaad wat Ward zegt... een particulier kan geen nieuwe spullen verkopen. Dus dat betekent ook dat jij ze in de winkel niet als nieuw mag verkopen.
Het kan wel, maar het mag wellicht niet.

Je weet niet om wat voor producten het gaat. Misschien zijn het wel spullen die iedereen kan inkopen op een chinese groothandel site zoals alibaba. Een particulier kan daar met gemak van bedrijven inkopen en dit in nederland via ebay doorverkopen zonder zich te registreren als bedrijf.
Ward en ik hebben het over de juridische betekenis... juridisch gezien is iets als je het van een particulier koopt niet meer nieuw maar tweedehands of nieuw in doos of ongebruikt maar nooit nieuw.

Nieuw is het alleen in de bedrijfskolom tot aan particulier. Dus fabrikant-->groothandel-->detailhandel zodra de detailhandel het heeft verkocht aan een particulier is het product juridisch gezien niet meer nieuw.

Dit heeft bijvoorbeeld consequenties voor garanties etc.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Import China BTW regeling

19
Maar aan de andere kant maakt het voor hen toch niet uit, ik betaal gewoon BTW dus vraag deze dus ook niet terug voor mij aangekochte producten.

En voor mijn verkochte producten draag ik netjes BTW af.

Re: Import China BTW regeling

20
Moesje18 schreef:Maar aan de andere kant maakt het voor hen toch niet uit, ik betaal gewoon BTW dus vraag deze dus ook niet terug voor mij aangekochte producten.

En voor mijn verkochte producten draag ik netjes BTW af.
Inderdaad, waarom zou je het volgens de regels doen?! Groot gelijk!

Re: Import China BTW regeling

22
Moesje18 schreef:Aan zulke antwoorden heb ik ook zo weinig..
Wat wil je dan horen?

Hierboven staat een link naar de website van de douane, waar staat uitgelegd hoe het werkt met BTW als je producten importeert. En ja, die regels gelden ook voor jou.
Succes :).

Re: Import China BTW regeling

23
Onlangs heb ik producten laten importeren vanuit China. Ik heb hier aangegeven dat ik een "dealer" ben. Helaas.hebben onze vrienden het alsnog als gift verzonden. Omdat ik risico's wil vermijden heb ik gebeld naar de douane/belasting.

Zij wisten eerste instantie niet wat ze hiermee aanmoesten omdat ik ook geen factuur heb gekregen. Ik moet nu contact zoeken met de dealer in China, om toch nog iets van een factuur te kunnen krijgen deze moet ik dan naar de douane sturen, die nemen het in behandeling en dan zal ik nog een rekening van de douane krijgen.

Tot en met 22 euro is importen belastingvrij. Tot 150 euro is het importeren ook vrij van invoerrechten.

Als je twijfels hebt, gewoon even bellen ze helpen je goed. Bij mij wisten ze ook eerst niet wat ze moeste doen maar werd ik binnen een uur teruggebelt met een antwoord.
http://www.zitzakstunter.nl

Re: Import China BTW regeling

24
Verzenden als gift is altijd een risico, uit welke land dan ook. Zeker landen buiten de EU. Ik lees vaak dat mensen dit doen, of verzoeken de waarde te verlagen, om zo min mogelijk btw te hoeven betalen.
Afgezien van het risico wat je hiermee loopt als de douane je gaat controleren, snap ik het nut ervan ook niet precies. De kosten die erover berekent worden, zijn grotendeels aftrekbaar. Betaal je ze niet, heb je ook minder aftrek op je btw aangifte. Dus betaal je daar uiteindelijk weer meer over je inkomsten.
Waarom dan risico's nemen? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Daarnaast, regels zijn helaas regels. Die horen bij het invoeren en zijn vaak de moeite waard voor een apart product.

Re: Import China BTW regeling

25
Het is ook zeer vervelend met de boekhouding. Ik heb de desbetreffende chinese handelaar een mail gestuurd dat ik een factuur wil hebben. Krijg ik een factuur waarom heel simpel:
Invoice
$50.-
50pcs staat.
Totaal niet het aantal producten en ook niet het juiste geld bedrag.

Heel vervelend ook voor de boekhouding en andere administratie natuurlijk!
http://www.zitzakstunter.nl

Re: Import China BTW regeling

26
Ik ken de praktijken van sommige Chinese leveranciers: waarschijnlijk is het voor hen voordeliger wanneer ze een veel te lage flauwekulrekening sturen. Wanneer de douane vermoedt dat het het geval zou kunnen zijn, krijg je het verzoek aan te tonen welk bedrag er werkelijk betaald is. Men wil dan een bankoverschrijving of PayPal afschrift zien en berekent daarop alsnog de btw, die je aan de vervoerder mag voldoen. Doe je dat niet of niet juist, dan dreigt inbeslagname of vernietiging.
In China moet je officieel een vergunning hebben van de Staat om officieel met het buitenland te mogen handelen. Vaak zijn de vergunninhouders tussenpersonen of handelshuizen die de handelscontacten voor producenten regelen, omdat die zelf geen vergunning hebben of slecht in talen zijn. Van deze tussenpersonen krijg je altijd een keurige factuur in dollars. Niettemin zijn er ook Chinese producenten die zogenaamd als particulier via EBAY verkopen, dat is kennelijk niet verboden, maar aan de schaal waarop men handelt kun je zien dat het eigenlijk handelaren zijn. Dan zijn er ook nog bedrijven die hun normale handel richten op export aan groothandels in Europa en de VS en daarnaast nog een soort outlet op EBAY hebben voor de zooi die ze regulier niet kwijt kunnen.

Re: Import China BTW regeling

27
Ja ik zit een beetje met het zelfde probleem.
Ik kan via DX bestellen of zulke sites maar dat is een stuk duurder dan dat je het via de andere weg doet.
Sommige hoesjes schelen dan wel iets van 4 euro dus het is wel de moeite waard.

Is het mogelijk om dat via de belasting dan zo juist te doen of is het niet de moeite waard omdat er dan zoveel andere kosten bij komen?
iPhone hoesjes