Retourneren na zichttermijn

1
Misschien een domme vraag, maar ik heb nog nooit retouren gehad :| (afgezien van een defect artikel).

In de voorwaarden staat dat men binnen 7 dagen kan ruilen. Nou ben ik daar niet zo heel streng in, als iemand met 9 dagen zou komen oid. Maar nu heb ik iemand die zonder reden iets wil retrourneren na 15 dagen.
Hoe zouden jullie hierop reageren?

Ik heb nu teruggemaild met de vraag wanneer de bestelling is gedaan en met de melding dat ruilen binnen 7 dagen kan. Ik wacht uiteraard de reactie daarop even af.

(Dat ik weet dat dit 15 dagen is, is niet omdat ze het erbij had gezet, maar omdat ik even de orders ben nagegaan ;))

Re: Retourneren na zichttermijn

2
In principe hoef je het artikel niet retour te nemen, als jij in je algemene voorwaarden hebt staan dat er tot max 7 dagen geruild kan worden dan is dat rechtsgeldig.
Maar je kunt je afvragen of het niet beter is coulant te zijn ivm een eventuele terugkeer van de klant naar je shop, heb je daar al over nagedacht?

Re: Retourneren na zichttermijn

3
Ja, dat is ook een beetje mijn probleem ;)

Ik zat te denken om voor te stellen om een tegoedbon te geven, zodat ze wat nieuws kan uitzoeken, maar ik kan iemand natuurlijk niet verplichten om bij mij te kopen. :?

Re: Retourneren na zichttermijn

4
trashydiva schreef:Ja, dat is ook een beetje mijn probleem ;)

Ik zat te denken om voor te stellen om een tegoedbon te geven, zodat ze wat nieuws kan uitzoeken, maar ik kan iemand natuurlijk niet verplichten om bij mij te kopen. :?
vind ik wel Trashdiva

Als jij 7 dagen retourrecht in je voorwaarden hebt staan dan vind ik 15 dagen retour voor een tegoedbon voldoende coulant. Als webshop heb je vaak al aan meer eisen te voldoen dan een stenen winkel en jouw klant had eerder kunnen beslissen om van de koop af te zien.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retourneren na zichttermijn

5
Je zou ook kunnen vragen om de transportkosten die jij gemaakt hebt terug te betalen.
Zodat jij geen onkosten hebt en hij wel een gedeelte van zijn geld terug krijgt. Of een tegoedbon minus de koste die jij al gemaakt hebt (zoals transportkosten)

Wat als je een tegoedbon geeft en hij iets koopt en daarna weer terug retour stuurt om zo toch nog zijn geld te krijgen?

Re: Retourneren na zichttermijn

6
Ik heb besloten dit keer te laten retourneren, maar nu komt mijn volgende probleem; tot vandaag (zeker weer een week later) heb ik nog niks retour ontvangen en heb toch een beetje het vermoeden dat ik in de &%#!$ wordt genomen .
Het lijkt me stug dat het kwijt is geraakt in de post, want het zal pakketpost zijn, dus ik kan iig. de track'n trace vragen.

Tot nu toe heeft deze persoon nergens meer op gereageerd.

Re: Retourneren na zichttermijn

8
Gewoon afwachten. Als je niks hoort dan zal de klant hoogstwaarschijnlijk het artikel niet meer willen retourneren. je kan eventueel een telefoon nummer bellen van de klant als je er op staat.

Mocht de klant het al hebben verzonden dan zal die ook wel aan de bel trekken als die merkt dat jij geen actie onderneemt.

Het is niet ongewoon dat een klant een retour aanvraagt en daarna niets retourneerd.

Re: Retourneren na zichttermijn

9
Ok, dan wacht ik het gewoon even af.

Wat ik me sowieso even afvraag; Stel een klant retourneert een artikel (brievenbuspost), maar het komt door trage postbezorging pas een week later aan, wat dan? Want het komt wel steeds meer voor dat PostNL bijvoorbeeld niet binnen een dag bezorgt en dat ze vooral wat onhandige formaten (brievenbusdoosjes oid) gewoon bewaren voor een rustigere dag (aldus iemand die daar werkt :shock: ) Dit betekent dus dat mensen kunnen retourneren wanneer ze "ongeveer" willen, want je kunt het toch niet nagaan, of zie ik dit nu fout?

Re: Retourneren na zichttermijn

10
trashydiva schreef:Ok, dan wacht ik het gewoon even af.

Wat ik me sowieso even afvraag; Stel een klant retourneert een artikel (brievenbuspost), maar het komt door trage postbezorging pas een week later aan, wat dan? Want het komt wel steeds meer voor dat PostNL bijvoorbeeld niet binnen een dag bezorgt en dat ze vooral wat onhandige formaten (brievenbusdoosjes oid) gewoon bewaren voor een rustigere dag (aldus iemand die daar werkt :shock: ) Dit betekent dus dat mensen kunnen retourneren wanneer ze "ongeveer" willen, want je kunt het toch niet nagaan, of zie ik dit nu fout?
De 7 werkdagen zichttermijn houdt niet in dat de klant het artikel voor deze 7 werkdagen op de post moet doen noch dat het artikel de ondernemer binnen x werkdagen na aanmelden van een retour moet bereiken. natuurlijk doe je er wellicht verstandig aan te melden in de av/ retouren procedure dat men het na aanmelding binnen x werkdagen moet verzenden.

Waarom zou dat betekenen dat men kan retourneren wanneer men wilt? Ik neem aan dat je een retouren procedure hebt waardoor je weet voor welke order een retour is aangemeld. Krijg je een retour van een order waarvoor de klant jou nooit gebeld of gemailt heeft en deze komt na 10 werkdagen aan, dan mag je dat gerust weigeren. Krijg je een product terug waarvoor een retour is aangemeld binnen 7 werkdagen na ontvangst door die persoon, dan kan je dat niet simpelweg weigeren omdat die er een aantal dagen te lang over bezorgen heeft gedaan. Aan de andere kant kun je de klant natuurlijk adviseren via pakketpost te verzenden zodat kenbaar is op welke datum het artikel is retour gezonden.

Re: Retourneren na zichttermijn

11
Ja inderdaad, dat dacht ik al. Het is even nieuw voor mij, heb nooit retouren gehad. Maar het product werd vanmiddag toevallig bezorgd. De melding was op de 8e werkdag gedaan, met paasdagen ertussen een paar dagen extra. Het terugsturen heeft echter nog 1,5 week geduurd, wat ik aardig lang vond, maar ok, het product kwam netjes ongebruikt terug, dus prima zo.

Weer wat geleerd :)

Re: Retourneren na zichttermijn

12
Dat is wel erg lang.. Voor zover ik weet zijn de vertragingen bij PostNL ook voorbij dus mag je nu wel weer uit gaan van maximaal 3 werkdagen voordat iets aan zou moeten komen. Natuurlijk 99% binnen 1 werkdag.

Re: Retourneren na zichttermijn

13
RicardoV schreef:Dat is wel erg lang.. Voor zover ik weet zijn de vertragingen bij PostNL ook voorbij dus mag je nu wel weer uit gaan van maximaal 3 werkdagen voordat iets aan zou moeten komen. Natuurlijk 99% binnen 1 werkdag.
Vandaag toevallig een pakketje ontvangen met datum 8 april op de postzegel. Kan dus wel even onderweg zijn. Ik ga in dit soort gevallen altijd uit van de datum op de postzegel. In het postkantoor worden deze tegenwoordig voorzien van datum. Anders zal ik altijd nog wel een redelijke marge aanhouden. Af en toe maakt iemand het echt te bond en dan krijgen ze een tegoedbon.

Re: Retourneren na zichttermijn

14
Het was een pakketje van Selektvracht, dus ik neem niet aan dat die een week onderweg zijn.

Maar ja, geld is teruggestort en bij een volgende klant houd ik dit beter in de gaten.

De post doet er tegenwoordig wel erg lang over helaas :?

Re: Retourneren na zichttermijn

15
trashydiva schreef:Het was een pakketje van Selektvracht, dus ik neem niet aan dat die een week onderweg zijn.

Maar ja, geld is teruggestort en bij een volgende klant houd ik dit beter in de gaten.

De post doet er tegenwoordig wel erg lang over helaas :?
Selektvracht staat er volgens mij wel bekend om de trage levertijden van 3-5 werkdagen.

Re: Retourneren na zichttermijn

16
RicardoV schreef: Selektvracht staat er volgens mij wel bekend om de trage levertijden van 3-5 werkdagen.
Dat is te negatief.

Selekvracht hanteert een laag tarfief met een levertijd van 3 - 5 werkdagen. Voor zaken die niet perse de volgende dag in huis hoeven te zijn is het perfect. Heb het zelf ook een tijdje gebruikt in het begin, omdat je al vanaf 1 bestelling per maand erg goedkoop kan verzenden.

Hoe om te gaan met retouren die buiten de termijn terugkomen

17
Ik heb een webshop in schaatsen / skates, het product wat wij leveren word in 9/10 gevallen pas in elkaar gezet op het moment van bestellen, dit om ruimte te besparen / veelzijdigheid en dus niet een mega voorraad neer te hoeven zetten / etc. Het 'nadeel' hiervan is dat je dus voor elk product tijd kwijt bent op het moment dat het besteld word.

We proberen mensen altijd zo goed mogelijk te adviseren voordat ze wat aanschaffen, maar soms komt het toch voor dat mensen bijv. vanwege een verkeerde maat het product willen retourneren. Vorige week had ik een retour van een bestelling van begin mei, in onze algemene voorwaarden staat een bedenktijd van 7 dagen en deze was dus reeds met ongeveer een week verstreken. Omdat we pas 2 maanden bezig zijn moeten we onze naam opbouwen en in dit geval heb ik dus ook m'n hand over m'n hart gestreken en het retour toch aangekomen.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, op het moment dat het product retour komt kost het me geld, de verzendkosten moet ik namelijk terugbetalen aan de klant + de tijd die ik voor het opbouwen van het product gebruikt heb ben ik kwijt.
Zijn jullie heel strikt in de 7 of 14 dagen, of is 1 dag eerder of later geen probleem? En als je na die tijd toch een product terugkrijgt hoe los je het dan op? Retour afzender of eerst contact opnemen met de klant?
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 22 mei 2013, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd met bestaand topic.
http://www.bikon.nl