Overgang van hobby naar prof

1
Ik verkoop al een tijdje op internet puur voor de hobby. Nou wil ik over een poosje (als ik alles op orde heb) professioneel gaan. Inschrijven bij de KvK dus.

Ik zal dan nog verzendmateriaal (enveloppen, bubbeltjesfolie, verzenddozen etc.) over hebben die ik ingekocht heb als hobby-verkoper. Op welke manier moet ik dit administratief verantwoorden? De facturen dateren dan natuurlijk van een periode (ruim) voor de start van de winkel. En het gaat dan uiteraard alleen nog over het deel dat over is (dus het bedrag op de factuur klopt dan niet meer).

Alvast bedankt!
Katrien
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Overgang van hobby naar prof

5
Tanya schreef:Het is toch gewoon ingebracht eigen vermogen, maar dan in natura?
Je moet het splitsen:

• Investeringen in machines/apparatuur en voorraden zijn inbreng van privé-kapitaal. Dit worden activa en passiva (eigen vermogen) op de balans.

• Andere uitgaven voorafgaand aan de start kun je aftrekken als aanloopkosten. Dit wordt een eenmalige post op de winst- en verliesrekening in het eerste fiscaal boekjaar.

Beide moet je uiteraard kunnen verantwoorden met bonnetjes, facturen, bankafschriften, enzovoort. Vooral voor vaste activa geldt dat je die niet zomaar mag activeren (op de balans zetten) als ze niet meer nieuw zijn: een twee jaar oude laptop kun je dus niet inbrengen voor de huidige nieuwprijs of de historische aanschafprijs, maar moet je lager waarderen.

Re: Overgang van hobby naar prof

6
RicardoV schreef:Een kvk nr is niet voor 'profs' het is een verplichting als je 'iets' in meerdere mate op internet verkoopt.

Ik heb nl het gevoel dat je allang verplicht bent om een KvK nr te hebben, kijk eens hier naar:
http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschr ... derneming/
Ik verkoop nu incidenteel (maar over een periode van bijna 10 jaar), tweedehands spullen die ik koop voor mijn eigen verzamelingen maar dubbel heb, in betere staat heb gekregen etc. Sommige van die verzendmaterialen dateren nog van 2009 en eerder. Zo weinig verkoop ik dus! Ik heb de verzendmaterialen groot ingekocht omdat dat goedkoper is, en het staat hier toch niet in de weg.

Ik besteed er ook hooguit enkele uurtjes per week aan, vaak weken helemaal niet (en soms een half jaar of langer helemaal niet), dus ik denk echt niet dat ik me al eerder had moeten inschrijven.

Over een poosje (als ik alles rond heb dus) dan ga ik inkopen voor de verkoop (zeker ook nieuw, niet alleen gebruikt), en verkopen via een eigen winkel (en niet via veilingsites / marktplaats zoals nu).

Re: Overgang van hobby naar prof

9
Corduroyfinance schreef:Hallo,

Om verder op je investeringen in te gaan, hopelijk heb je bonnetjes bewaard? Zo niet dan zou ik geen laptop, zonder enig bewijs, activeren op de balans.

Administratie is het registreren van financiële feiten. Dus ga uit van feiten. De belastingdienst doet dit ook.
Mijn vraag was nou juist: maakt het uit dat de facturen van de verzendmaterialen (ik heb het nooit over een laptop gehad, dat was een voorbeeld in een van de reacties) dateren van ver voor de start van de winkel (zelfs 3 jaar of langer)?

Het is dus gekocht en gebruikt als privépersoon (voor het bestaan van de winkel), en het gaat dus ook over slechts een deel van de oorspronkelijke aankoop (omdat de rest dus gewoon opgebruikt is).

Zal ik dan enveloppen en dozen etc. tellen en dan percentages van de factuur nemen, en dit dan schrijven als aanloopkosten? Of valt verzendmateriaal onder voorraad?