aangifte omzetbelasting

1
Ik moet voor het eerste mijn aangifte omzetbelasting invullen. Ik heb nog niets verkocht maar wel gekocht (producten voor de winkel en ook voor de "backoffice") en ik moet ook het verbruik van elektriciteit, etc. opgeven.

Ik heb de "Toelichting bij de digitale aangifte omzetbelasting" gelezen en ik ben nog in de war:

-Onder de rubriek "Leveringen/diensten uit landen binnen de EU" of "Voorbelasting" (dat is "U hebt goederen gekocht van ondernemers uit andere EU-landen en die goederen zijn naar
Nederland vervoerd")... moet ik de btw opgeven van de producten die ik om in de winkel te verkopen heb gekocht.

- In de rubriek "Voorbelasting" (dat is is "Nederlandse btw op goederen en diensten die u voor uw onderneming hebt aangeschaft of afgenomen")... moet ik de btw opgeven van mobieletelefoonfactuur, btw van factuur van "Vistaprint", etc.

Is dat zo?? ik weet het, het is echt de "basics" maar ... :? :?

Ook een vraag, mijn mobieletelefoon heeft geen zakelijk abonnement maar privé, maar het nummer staat in mijn website. Ik gebruik hem privé + zakelijk. Mag ik de btw van de laatste factuur opgeven?

Alvast bedankt :)

Re: aangifte omzetbelasting

2
Heb je ook goederen gekocht buiten Nederland? Zo niet, dan kun je dat EU-verhaal laten zitten. Normaal zit daar namelijk geen BTW op (intracommunautaire levering). Heb je wel over de grens gekocht (maar binnen de EU) dan vul je het bedrag daar in.

Alle BTW van je Nederlandse inkoopfacturen zet je bij Voorbelasting, dus idd de BTW op het Vistaprint drukwerk bijvoorbeeld. Dat kun je dus aftrekken.

Wat betreft het telefoongebruik zakelijk/privé dat kun je splitsen. Ik doe dat zelf niet, dus 100% zeker dat dit gewoon nog zo mag volgens de belastingdienst weet ik niet.