Restitueren of niet?

1
Graag jullie mening:

Ik heb ergens vorig jaar oktober 3 stuks GPS volgsysteem geleverd aan een klant. Deze klant belde na +- 2 maanden dat deze systemen niet goed functioneerden. Hij heeft ze voor onderzoek opgestuurd en na uitgebreid testen hebben wij ze goed bevonden.

Voor de goede orde, dit is ons meest verkochte artikel, er gaan enkele tientallen per maand de deur uit hiervan zonder problemen.

De klant heeft ze hierop weer geplaatst, en na enkele weken weer teruggestuurd naar ons met het bericht dat ze niet werken. Hij eist zijn geld terug. Nu doe ik hier normaal niet zo moeilijk over, maar ik heb ze binnen gekregen in een doos zaagsel, helemaal verroest en geoxideerd. Onderdelen zoals antennes missen het is gewoon 1 grote rommel dat rechtstreeks de vuilbak in kant.

Ik heb hem voorgesteld 50% terug te betalen, maar dat accepteert hij niet. Hij heeft 24 uur gegeven voor een oplossing van onze kant anders schakelt hij rechtsbijstand in.

Wat zouden jullie doen? Waarde is 300 euro. Het betreft een zakelijke klant.

Re: Restitueren of niet?

2
Waarom bied je nog de mogelijkheid om 50% terug te betalen?
De klant is er gewoon niet zorgvuldig mee omgegaan en jij kan je product in de vuilnisbak gooien. Je klant kom van te voren ook wel weten dat die het op een betere manier moest verzenden, daarnaast draagt hij het risico voor verzending, toch?

Re: Restitueren of niet?

3
Tja om van het gezeur af te wezen heb ik dit aangeboden.

Ik ga ver, heel ver in het tegemoetkomen van klanten. Maar deze spullen springen je de tranen van in de ogen als je het ziet. Echt een gribuszooitje. Ik kan dit ook niet meer als gebruikt of demo verkopen het kan echt de vuilnisbak in.

Re: Restitueren of niet?

4
Heb je een foto gemaakt hoe de klant het product teruggestuurd heeft? Altijd handig om als bewijs te gebruiken. Dit toont de onzorgvuldigheid van de klant aan.

Als de klant het zakelijk heeft gekocht, bijvoorbeeld factuur op naam van de zaak, dan gelden de bepalingen voor consumentenkoop niet (boek 7 BW). De algemene bepalingen inzake een overeenkomst (boek 6 BW) zijn dan van toepassing. Hier is niets bepaald over bijv. herstellen/vervangen van het product.
Als zakelijke klant heb je dus minder rechten dan een consument.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Restitueren of niet?

5
Ik heb zeker direct foto's gemaakt en die netjes opgeslagen.

Ik zie een evt. rechtzaak ook wel met vertrouwen tegemoet maarja het is de trammelant eromheen en het risico op negatieve publiciteit.

Maar je moet toch ergens een grens trekken lijkt me...

Re: Restitueren of niet?

6
Ik weet niet wat je zakelijke klant verkoopt of leverd, maar je zou eigenlijk het zelfde moeten doen/schetsen.

Denk dat hij niet veel kans maakt met een zaak en dat zijn verzekering het niet eens inbehandeling neemt als je een foto stuurt van hoe jij alles terug hebt gekregen.

Tis een hoop geblaf, zeker met die 24 uur deadline