Webwinkel bijna af.. nu de administratieve rompslomp

1
Mijn webwinkel is bijna af. Alles zelf gemaakt met WooCommerce en Wordpress. Ben erg tevreden over het resultaat in ieder geval en ik denk dat ik een redelijk unieke winkel krijg :)

Het gaat hier om een kleine webwinkel waar ik 6 producten verkoop. Je kunt betalen via overschrijving, PayPal en iDeal. Die laatste zorgt ervoor dat ik hoe dan ook naar de KVK moet, en heeft mijn ogen geopend over de administratieve kant die groter is dan ik vermoedde :)

Vanzelfsprekend heb ik wat kleine vragen m.b.t. BTW/KVK etc.

1: Kor Regeling. ik verwacht dat ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de KOR regeling. Ik denk maximaal 5-10 producten per week te verkopen van €9,99. De BTW is dus minder dan 1345 euro. Moet ik hier in het begin al van uit gaan (en dus geen BTW aangifte doen?) Of moet ik me het eerste jaar 'normaal' gedragen, de administratie heel goed bijhouden en dus per kwartaal sowieso BTW afdragen wat ik later terugkrijg? Vind het een beetje onduidelijk omschreven die KOR regeling en begrijp niet goed wanneer deze ingaat.

2: Inkomstenbelasting. hoe zit het precies met de inkomstenbelasting? Wat/wanneer moet ik dit afdragen en wat zijn de regels m.b.t. een webshop die dus een kleine omzet heeft?

3: BTW afdracht. BTW rekenen over de verzendkosten is verplicht las ik. In mijn webshop bied ik de verzendkosten echter aan als 'Gratis'. Logisch, want alles kan opgestuurd worden via de normale brievenbuspost en een postzegel kost me 1 euro per verzending. Hoe moet ik dit documenteren in de administratie? En ik neem aan dat ik in mijn geval dus geen BTW hoef te rekenen naar de klant ivm het feit dat ik het 'gratis' aanbied?

4: KVK aanmelding. aanmelden bij de KVK is niet meer dan logisch. Ik wil me echter aanmelden onder een algemene naam, en niet zozeer onder de naam van de webshop. Ik wil de inschrijving voor meerdere doeleinden gebruiken. Ik begreep dat een heffing betalen (80 euro) aan het HBD ook verplicht is. Ik vind dit pure geldklopperij, gezien het feit ze niets toevoegen aan de webwinkel.
Als ik me registreer onder een algemene naam met als omschrijving "aanbieden verschillende webdiensten", laat het HBD me dan met rust? Gezien mijn omvang en sowieso de omschrijving van mijn inschrijving? Dat scheelt mij 80 euro, en mocht het ooit storm lopen kan ik me altijd nog registreren natuurlijk

5: Administratie bijhouden. Facturen uitprinten en bewaren is geen probleem. Ik heb echter weinig ervaring m.b.t. boekhouding, maar wil wel alles in eigen hand houden. Gezien de omvang van de shop wil ik niet te veel investeren, zeker niet in het begin, dus een boekhouder is geen optie.
Ik moet alle inkomsten en uitgaven bijhouden voor zover ik begreep. Moet ik dan per verkocht product een notitie maken in excel, waar ik de prijs excl. BTW en de BTW vermeld? En dan simpelweg alles optellen, en later mijn kosten aftrekken (inkoop van producten, enveloppen, hosting, postzegels etc)? Of moet ik specifieker zijn en moet ik bepaalde dingen op een bepaalde manier bijhouden?

Hopelijk niet teveel vragen in 1x 8)

Re: Webwinkel bijna af.. nu de administratieve rompslomp

2
Vanzelfsprekend heb ik wat kleine vragen m.b.t. BTW/KVK etc.
1: Kor Regeling. ik verwacht dat ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de KOR regeling. Ik denk maximaal 5-10 producten per week te verkopen van €9,99. De BTW is dus minder dan 1345 euro. Moet ik hier in het begin al van uit gaan (en dus geen BTW aangifte doen?) Of moet ik me het eerste jaar 'normaal' gedragen, de administratie heel goed bijhouden en dus per kwartaal sowieso BTW afdragen wat ik later terugkrijg? Vind het een beetje onduidelijk omschreven die KOR regeling en begrijp niet goed wanneer deze ingaat.
Ant1: Zelf ben ik van de veilige weg wat betreft de belastingdienst. De meeste gaan er aan onderdoor omdat ze even vergeten dat de belastingdienst ook zijn inkomsten graag ziet. Stel dat je geen aangifte doet (als dit al mag) en je gaat het laatste kwartaal zo hard dat je er ver boven komt. Dan moet je er dus rekening mee gaan houden dat je met terug werkende kracht over je hele jaaromzet kan gaan betalen. Ik zeg dus gewoon aangeven wat je moet aangeven en aan het einde van het jaar verrekenen.
2: Inkomstenbelasting. hoe zit het precies met de inkomstenbelasting? Wat/wanneer moet ik dit afdragen en wat zijn de regels m.b.t. een webshop die dus een kleine omzet heeft?
Ant2: Bij je aangifte inkomstenbelasting krijg je vanzelf in Box1: andere inkomsten. hier kan je, je overige inkomsten m.b.t. je webshop invoeren. (dit kunnen natuurlijk ook geleden verliezen zijn.
3: BTW afdracht. BTW rekenen over de verzendkosten is verplicht las ik. In mijn webshop bied ik de verzendkosten echter aan als 'Gratis'. Logisch, want alles kan opgestuurd worden via de normale brievenbuspost en een postzegel kost me 1 euro per verzending. Hoe moet ik dit documenteren in de administratie? En ik neem aan dat ik in mijn geval dus geen BTW hoef te rekenen naar de klant i.v.m. het feit dat ik het 'gratis' aanbied?
Ant3: Je geeft het zelf eigenlijk al aan je gaat geen verzendkosten bereken. Heel simpel gezegd hoeveel is € 0,00+19%=€0,00 dus daar draag je niks over af. Denk wel dat je voor jezelf moet narekenen of het wel haalbaar is om kosteloos te versturen met producten van maar € 9,99 je geeft namelijk al 10% van je omzet weg aan de klant door kosteloos te versturen. Ik ken je variabele kosten verder niet maar kan me voorstellen dat dit een duur geintje voor je gaat worden.
4: KVK aanmelding. aanmelden bij de KVK is niet meer dan logisch. Ik wil me echter aanmelden onder een algemene naam, en niet zozeer onder de naam van de webshop. Ik wil de inschrijving voor meerdere doeleinden gebruiken. Ik begreep dat een heffing betalen (80 euro) aan het HBD ook verplicht is. Ik vind dit pure geldklopperij, gezien het feit ze niets toevoegen aan de webwinkel.
Als ik me registreer onder een algemene naam met als omschrijving "aanbieden verschillende webdiensten", laat het HBD me dan met rust? Gezien mijn omvang en sowieso de omschrijving van mijn inschrijving? Dat scheelt mij 80 euro, en mocht het ooit storm lopen kan ik me altijd nog registreren natuurlijk
Ant4: De HBD is mij onbekend. Ik ben zelf ook nog oriënterende op het gebied van webshops. Mochten mensen hier meer over weten hoor ik het ook graag. Voor wat ik snel even heb kunnen lezen staan zij voor het volgende:
1. Het succes van uw winkel valt of staat met goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid.
2. Slachtofferhulp Detailhandel
3. Samen in strijd tegen winkelcriminaliteit.
Staat niks over webshops in.
5: Administratie bijhouden. Facturen uitprinten en bewaren is geen probleem. Ik heb echter weinig ervaring m.b.t. boekhouding, maar wil wel alles in eigen hand houden. Gezien de omvang van de shop wil ik niet te veel investeren, zeker niet in het begin, dus een boekhouder is geen optie.
Ik moet alle inkomsten en uitgaven bijhouden voor zover ik begreep. Moet ik dan per verkocht product een notitie maken in Excel, waar ik de prijs excl. BTW en de BTW vermeld? En dan simpelweg alles optellen, en later mijn kosten aftrekken (inkoop van producten, enveloppen, hosting, postzegels etc.)? Of moet ik specifieker zijn en moet ik bepaalde dingen op een bepaalde manier bijhouden?
Ant5: Je zou op internet kunnen googelen naar inkoop/verkoopboek bijhouden er zullen ongetwijfeld voorbeelden te downloaden zijn. Voor je inkoop heb je niks anders nodig dan:
1. boekstuknummer
2. Datum
3. Factuurnummer leverancier (voor jezelf om terug te zoeken)
4. Bedrijfsnaam inkoopfactuur
5. Bedrag Ex BTW
6. Bedrag BTW
7. Bedrag incl BTW
Voor je verkoop:
1. Factuurnummer (moet oplopend zijn en aaneengesloten nummer)
2. Datum
3. Naam begunstigende
4. Bedrag Ex BTW
5. Bedrag BTW
6. Bedrag incl BTW

Je moet er even rekening mee houden dat je bijvoorbeeld op postzegels geen BTW mag terugvragen deze zijn vrijgesteld. Deze krijgt dus in de kolom BTW het bedrag 0.
NB: Mocht je nog baat hebben bij een voorbeeld excel voor je aangifte zelf moet je maar even een persoonlijk bericht sturen dan kan ik je die evt. mailen.
Hopelijk niet teveel vragen in 1x
Ant6: nee viel mee

Verder succes met de opstart van je Webshop

Re: Webwinkel bijna af.. nu de administratieve rompslomp

3
1. KVK en BTW-nummer aanvragen. Je moet een handelsnaam opgeven. Dat hoeft niet de naam van je webshop te zijn. Factuur HBD komt vanzelf (of niet) en dan vermindering aanvragen.
2. Boekhouding zelf doen als je dat lukt, anders uitbesteden.
3. BTW aangifte altijd doen. Anders volgt een vette boete.
4. KOR aan het einde van het haar toepassen.
5. Heb je onder de streep wat verdiend, doe dan aangifte inkomstenbelasting. Bij voorkeur laten doen. Met een beetje geluk krijg je zelfs geld terug.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel bijna af.. nu de administratieve rompslomp

5
Dannydekr schreef: 1: Kor Regeling. ik verwacht dat ik hoe dan ook in aanmerking kom voor de KOR regeling. Ik denk maximaal 5-10 producten per week te verkopen van €9,99. De BTW is dus minder dan 1345 euro. Moet ik hier in het begin al van uit gaan (en dus geen BTW aangifte doen?) Of moet ik me het eerste jaar 'normaal' gedragen, de administratie heel goed bijhouden en dus per kwartaal sowieso BTW afdragen wat ik later terugkrijg? Vind het een beetje onduidelijk omschreven die KOR regeling en begrijp niet goed wanneer deze ingaat.
Je kunt zelf kiezen of je de KOR wilt toepassen of niet. De KOR geldt per jaar, en als je het verkeerd hebt ingeschat, moet/kan je het achteraf verrekenen. Aan jou de keuze of je het risico wilt nemen om bij te betalen, of terug te krijgen ;).
2: Inkomstenbelasting. hoe zit het precies met de inkomstenbelasting? Wat/wanneer moet ik dit afdragen en wat zijn de regels m.b.t. een webshop die dus een kleine omzet heeft?
In principe betaal je IB over je volledige winst, maar hierbij geldt een belastingvrije voet.
3: BTW afdracht. BTW rekenen over de verzendkosten is verplicht las ik. In mijn webshop bied ik de verzendkosten echter aan als 'Gratis'. Logisch, want alles kan opgestuurd worden via de normale brievenbuspost en een postzegel kost me 1 euro per verzending. Hoe moet ik dit documenteren in de administratie? En ik neem aan dat ik in mijn geval dus geen BTW hoef te rekenen naar de klant ivm het feit dat ik het 'gratis' aanbied?
In principe geldt: 19% van wat jij binnen krijgt is BTW. Als jij gratis verzenden aanbiedt, krijg je daar 0 euro voor, en betaal je dus 0 euro BTW ;).
4: KVK aanmelding. aanmelden bij de KVK is niet meer dan logisch. Ik wil me echter aanmelden onder een algemene naam, en niet zozeer onder de naam van de webshop. Ik wil de inschrijving voor meerdere doeleinden gebruiken. Ik begreep dat een heffing betalen (80 euro) aan het HBD ook verplicht is. Ik vind dit pure geldklopperij, gezien het feit ze niets toevoegen aan de webwinkel.
Als ik me registreer onder een algemene naam met als omschrijving "aanbieden verschillende webdiensten", laat het HBD me dan met rust? Gezien mijn omvang en sowieso de omschrijving van mijn inschrijving? Dat scheelt mij 80 euro, en mocht het ooit storm lopen kan ik me altijd nog registreren natuurlijk
Dit weet ik niet. Overigens wordt de verplichte bijdragen aan de schappen afgeschaft (ik weet alleen niet per wanneer).
5: Administratie bijhouden. Facturen uitprinten en bewaren is geen probleem. Ik heb echter weinig ervaring m.b.t. boekhouding, maar wil wel alles in eigen hand houden. Gezien de omvang van de shop wil ik niet te veel investeren, zeker niet in het begin, dus een boekhouder is geen optie.
Ik moet alle inkomsten en uitgaven bijhouden voor zover ik begreep. Moet ik dan per verkocht product een notitie maken in excel, waar ik de prijs excl. BTW en de BTW vermeld? En dan simpelweg alles optellen, en later mijn kosten aftrekken (inkoop van producten, enveloppen, hosting, postzegels etc)? Of moet ik specifieker zijn en moet ik bepaalde dingen op een bepaalde manier bijhouden?
Ik heb zelf een excel bestand waar ik alles in bij houd.
In principe moet er in staan:
- naam leverancier
- factuurdatum
- factuurnummer
- bedrag ex. BTw
- BTW bedrag
volgens mij is dat wel genoeg info.

Zorg bij je verkoopfacturen dat de factuurnummers altijd oplopend zijn. Bewaar alles op datum in een map.

Succs ;)

Re: Webwinkel bijna af.. nu de administratieve rompslomp

6
nog een handige tip heb ik vandaag bij de kvk gekregen.
als je naar de belastinsdienst website gaat moet je in de zoek balk zelf intypen wat je wilt zo krijg je een heel duidelijk antwoord
ik zocht steeds maar bij de onderwerpen en kon t niet goed vinden.

de typ bijv bij zoeken in factuur.
en dan krijg je precies hoe en wat.
en zo ook ovr BTW.

weet niet of je er wat aan hebt maar ik vond t wel handig,

succes!