Cursus kosten

1
Ik heb twee bedrijven waarbij de webwinkel op NL en BE markt is gericht.
Nu krijgen we steeds meer contact met leveranciers en klanten in Duitsland en mijn Duits (Havo niveau) is daarvoor niet goed genoeg.

Ik mis woorden, grammatica en dergelijke.
Dus ik heb een cursus, Duits voor gevorderden, duur 10 maanden, aangevraagd.
Examen doen en diploma daarvoor halen is mogelijk, niet verplicht, je kunt ook gewoon een soort bewijs aanvragen.

Hoe dan ook, omdat ik dit ga volgen omdat ik het gebruik en waarschijnlijk meer wil ga gebruiken voor mijn bedrijf, dacht ik dat het misschien bedrijfskosten konden zijn?

Maar ik ben benieuwd hoe dit werkt. Op de site van de belastingdienst vind ik alleen informatie voor werknemers.

Verder nog de vragen:
-wat als ik er uiteindelijk geen examen in doe en dus geen diploma haal? (immers, voor mijzelf heb ik dat briefje niet nodig, en klanten hoeven het ook niet te zien).

-wat als het nu over een tijd blijkt dat het toch niet verstandig is om ook de Duitse markt op te gaan? Ik wil niet afwachten met de cursus tot ik meer weet, want om meer te weten te komen moet ik toch serieuze gesprekken gaan voeren.

Ik ben benieuwd..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.