Wat is Dropship precies en wat is marge?

1
Hoi,
ik ben leverancier en krijg steeds meer de vraag of ik een dropship systeem wil hanteren. Webwinkeliers willen liever niet het riscico nemen om wat groter in te kopen en voorraden aan te houden.
Op zich prima, is net zoiets als in consignatie bij stenen winkels. Maar bij in consignatie wordt ook een geheel andere marge gerekend!
Zou iemand nog even kunnen uitleggen wat dropship precies is en wat de normale (±) marges zijn?
Thanks, Dion

Re: Wat is Dropship precies en wat is marge?

2
Dropshipping is dat de leverancier de logistiek van de verkopende partij, in ons geval, de webwinkel, verzorgt.

Een klant koopt bij een webwinkel een product. De webwinkel stuurt de bestelilng door naar de leverancier, die de bestelling naar de klant van de webwinkel stuurt. De klant betaalt de webwinkel en de webwinkel betaalt de leverancier. Dat is het in een notendop.

Marges variëren sterk per product. Bedoel je de marge die de leverancier er op heeft of de marge die de webwinkel er op heeft?

De webwinkels hebben in de regel een vrij kleine marge er op. Omdat dropshipping laagdrempeling lijkt, beginnen veel zolderkamer shopjes daar mee. Zodoende wordt er al snel op prijs geconcurreerd.

De leveranciers hanteren vaak hun standaard verkoopprijzen met een vergoeding voor de verzending, maar dat is naar believen in te vullen door de leverancier.

Re: Wat is Dropship precies en wat is marge?

3
Normaal is een marge bij een stenen winkel ± 2,2. Een artikel kost in de winkel bijv. € 47,-. De inkoopprijs is dan € 21,36. De stenen winkel koop dan bijvoorbeeld 20 stuks of minimale ordergrootte € 500,- in. De winkel verkoopt het product voor € 47,- en verdient er dus € 25,36 aan.
Bij dropship heeft de webwinkelier geen enkel risico, ze kopen het product pas, als zij het weer verkocht hebben, dus nul risico. De leverancier stuurt het product zelfs evt rechtstreeks naar de consument!
Voor de leverancier is dropship dus alleen maar interessant als de marge een stuk hoger is (dus lager voor webwinkelier). Bijvoorbeeld bij het artikel van € 47,- een inkoop van € 37,- of 40,-. De webwinkelier krijgt dan bv € 10,- of € 7,-
Bij in consignatie is een bedrag tussen de 25% en 30% vd verkoopwaarde voor de winkelier.

Ik vroeg me af of er bij wewinkels normaliter met 'standaard' marges worden gewerkt, of wordt daar per webwinkel, per leverancier en per product over onderhandeld??

Re: Wat is Dropship precies en wat is marge?

4
Net als een stenen winkel kan elke webwinkel zijn eigen verkoopprijzen bepalen.

Er is inderdaad geen voorraadrisico zoals een stenen winkel of voorraadhoudende webwinkel die altijd heeft. Er zijn wel een aantal andere risico's, zoals onder andere de zichttermijn waar elke consument recht op heeft (retourzendingen) en leveringsrisico (pakket kwijt bij de bezorger).

De meeste dropship leveranciers verzorgen alleen het verzenden van het pakket. Ze verzorgen niet de retourzendingen van de klanten van de webwinkel; dit is dan voor rekening van de webwinkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is Dropship precies en wat is marge?

5
dionna schreef:Bij in consignatie is een bedrag tussen de 25% en 30% vd verkoopwaarde voor de winkelier.
Aangezien een winkelier in dat geval ook geen voorraadrisico loopt, kun je voor webwinkeliers bij dropshipping een vergelijkbare marge hanteren. Wij hanteren zelf een marge per artikel plus een vast bedrag per order voor fulfilment en verzendkosten.
dionna schreef:Ik vroeg me af of er bij webwinkels normaliter met 'standaard' marges worden gewerkt, of wordt daar per webwinkel, per leverancier en per product over onderhandeld??
Daarvoor bestaan in het wild allerlei verschillende formules met uiteenlopende voorwaarden. Je kunt dat zo inrichten als je zelf wilt en handig is voor je afnemers.
StoreCore.io